Nytt forsøk - Easybrew fra bryggselv

FrankW

Norbrygg-medlem
Gjør ett nytt forsøk da den nyflaskede ølen virket tynn og alkoholsvak og bryggingen var full av feilkilder.
Når Pale Ale er på flaske setter jeg pilsen.
Alle gode råd mottas med takk  :biersmile:

Handleliste:
1 x Easybrew Pils 4,5L (820016)
1 x Easybrew Pale Ale 4,5L
1 x WLN3200 Servomyces Gjær næring
1 x WLP051 California V 01/10
 
Har selv brygget 1 brygg med Easybrew Pale ale. Ble bra det.

Er vel ikke mulig å gjøre så veldig mye feil i den prosessen? Det handler stort sett om å være nøye med vasking og desinfisering. Noe som kan være et tips er å koke opp litt vatn, slik at du ikke blander ut med bare kaldt vatn. Da kan det ta litt tid før det er passelig gjæringstemperatur (~20 °C) i karet. Vi blanda bare ut med kaldt vatn, og da tok det 24-48 timer før gjæringen var igang.
 
Aleksander_B skrev:
Har lurt på dette lenge men alltid glemt å spørre.
Men hva er forskjellen på easybrew og ekstraktsettet?

EasyBrew er 4.5l. Inneholder altså mer væske enn ekstraktsettet, og er litt mer tyntflytende. Men gir samme mengde øl. Siden det er mindre konsentrert er det kanskje bedre kvalitet(?)
 
Aleksander_B skrev:
Har lurt på dette lenge men alltid glemt å spørre.
Men hva er forskjellen på easybrew og ekstraktsettet?

Vet ikke helt hva som var forskjellen, men den kom på plastkanne og ikke boks og som forrige innlegg sier så virker den tyntflytende. I følge oppskriften skal den ikke kokes.

Har glemt å kjøpe inn spraymalt el for å lage starter, men tar av kanna og måler vørtern før jeg heller i den flytnende gjæren. Planlegger en starter på litt over 1l i en desinfisert 1,5 l brusflaske. Går ned på veskemengden i stedefor.

Tilsetter også gjærnæring til gjæringskaret.
 
Jeg har ikke prøvd easybrew selv, men har prøvd ekstraktkitet.
Både Pale ale og Belgian golden ale.
Begge to var gode, men de hadde begge en "kvaete" ettersmak.
Denne ettersmaken kunne gå i Pale alen, men ikke i golden alen.
Lurer på om dette kommer av humlen som er kokt og bevart i ekstraktet over tid frigir mye av det stoffet som får det til å smake slik?
 
Da ble røret med california v wlp051 tatt ut kl 1600 og satt i romtemperatur. Skal lage starteren senere i kveld.
Regnet ut starter med mrmalt
Lager 1,3 l starter med 1.040 OG.
Rister kraftig for oksygen og tilsetter røret.
Lar den stå med litt risting noen ganger for dagen fram til fredag som er bryggedag.

Så får vi
 
Bjarte H skrev:
FrankW skrev:
Lar den stå med litt risting noen ganger for dagen fram til fredag som er bryggedag.

Så mye risting du kan og gidder ;)

Da har jeg hatt dagens trim med å shake 1,5 l med starter.

Blandet vørteren til Gravity på 1.042, tilsatte en halv kapsel med WLN3200 Servomyces Gjær næring før jeg ristet.
Temperatur etter nedkjøling var 22C, tilsatte gjæret. Freste bra så jeg sølte litt gjær på benken, neste gang skal jeg løsne litt på korka etter at jeg tar den ut av kjøleskapet. Men jeg fikk det meste med ned i en 5 liters dunk for gjæring. Løsner korken så co2 slipper ut og dekker til med sølvpapir.

Da er det bare å stå på kjøkkenet et par ganger om dagen og synge:

Well, shake it up, baby, now, (shake it up, baby)
Twist and shout. (twist and shout)
C'mon c'mon, c'mon, c'mon, baby, now, (come on baby)
Come on and work it on out. (work it on out)
 
Hvor viktig er det å dekantere starteren?
Har planlagt å dekantere, men da må den stå i kjøleskapet til i morgen og det er i dag jeg har tid...
Starteren lukter godt og har god aktivitet, det vil si den produserer co2 ennå.
 
Nevermind, jeg har lagt starteren i kjøleskapet for dekantering, det har allerede kommet en del bunnfall. Dersom den ser klar ut i kveld så blir det nattbrygging etter Skavland.
:)

Edit: Har satt ølen, var ekstra nøye med desifisering og skylling med kokt vann denne gangen. Starteren ble dekantert og bunnfallet skylt ut med vørter fra 5 liters dunken.
Så er det å vente å se.
 
For 14 dager siden ble vørteren blandet til OG 1.055, det ble 18 liter satt til gjæring.
I dag ble det tappet på flasker, feilbereknet litt og fikk 9g sukker pr liter da jeg tilsatte sukkerlake.

Målte FG 1.016 (før sukkertilsats), ølen smakte fortreffelig.
Håper det ikke blir noen flaskebomber, men håper kinn flaskene fra bryggselv holder. Noen som har gode råd, bør jeg slippe ut litt trykk etter hvert eller vil patentkorkene fikse dette selv?
 
Tilbake
Topp