Nytt gjæringskar - trygt å flaske?

Pål Heide Kielland

Norbrygg-medlem
Har investert i et polsinelli gjærkar i stål. Første brygg er en lager med wlp830. Etter endt gjæring, inkl diacetylradt og forsøk på coldcradh(til 4C) tappes en krystallklar lager i flaskekaret. Ser i gjærkaret at det i tillegg til ordinære rester er noe svarte rester. Se bilde. Ølet ble tilsatt clarity ferm, polyclar brewbite og vannjustering.
Trodde jeg hadde rengjort karet skikkelig godt før bruk, ( zalo, pwb,og starsan) før gjæring men er usikker på hva dette svarte kan være. Gørr som burde vært vasket bort? Bør ølet tømmes ut? Ingenn usmak eller feil farge på ølet. Lukter og smaker som det skal


Sent from my iPhone using Tapatalk
b5649f62d39ad57cdf52b3ae4ff16e5a.jpg
363b897894f0750694693a7771a0e12b.jpg
 
Sist redigert:
Må følge opp denne litt. Forrige brygg ble tømt ut, følte meg uikker på om ølet var trygt å drikke. Karet ble vasket grundig i pwb og deretter trisodiumfosfat (etter tips på forumet) og desinfisert med starsan før ny runde.Gnidde alle sveiseskjøter med tørkepapir etter vask, det var ikke spor etter noe som helst, hverken sveiserester eller noe annet på papiret. Etter ei uke med gjæring av nytt brygg er det samme sorte avleiring i trubbrestene øverst i karet. når jeg gnir det mellom fingrene innbiller jeg meg at det lukter metallisk, akkurat som sist. Ser ut som på bildene lenger opp i tråden.
Er det noen med erfaring med ståltanker, evt sveising og stål som kan bekrefte eller avkrefte normaliteten ved dette? Er det med andre ord noe som er verdt å bry seg om? virker ikke som ølet har tatt smak av dette enda.
Har brukt forskjellig gjær og humler...
 
Tilbake
Topp