Nytt refraktometer fra Ebay en stor skuffelse

Jeg bestilte refraktometer http://www.ebay.com/itm/RSG-100ATC-...elevision_Test_Equipment&hash=item45fdff45f6 fra ebay. Det dukket opp i dag, en uke etter jeg bestilte. Jeg pakket opp og testet det, men jeg kan ikke skjønne annet enn at det er noe galt med det.
Jeg dryppet noen noen dråper vann på prismet og lukket klaffen. Vannet klemte seg jevnt utover plata. Holdt refraktometeret opp mot ei lampe og tittet inn i okkularet, og justerte fokus. Da skal man se en tydelig overgang mellom lyst og mørkt område. Jeg ser en veldig svak overgang, og det er umulig å fastslå overgangen med en nøyaktighet bedre enn ca. 10 oechslegrader.
For å kalibrere skal man skru justeringsskruen slik at overgangen blir liggende på 1.000. Dette er også umulig. Jeg får ikke skrudd den så langt ned.

Er det jeg som er inkompetent, eller har jeg fått et refraktometer som er defekt? Har jeg gjort noe åpenbart feil? Bruksanvisningen sa at jeg skulle bruke destillert vann, men det har neppe noe særlig å si i mitt tilfelle.
Noen andre som har gode/dårlige erfaringer med dette refraktometeret?
Hvor skarp skal overgangen fra lyst til mørkt område være?

EDIT: Jeg fant ut av det :) Skyldes inkompetanse, og ikke feil på refraktometeret. Jeg så på den gale enden av lys/mørk overgangen. Skrur jeg skruen den andre veien får jeg en skarp og fin avlesning. :)
 
Som min salige far alltid sa i slike tilfeller: "Det er ikke alltid produktet det er noe galt med. Det hender også at det er brukeren."  ;D
 
Hehe. Ja. Jeg var nok litt kjapt ute med å klage min nød. Nå virker refraktometeret veldig bra. Kan anbefale det. Billig, kom superkjapt, og kom som rekommandert sending.
 
For en stund siden kjøpte eg et refraktometer med temp-korrigering på Ebay. Først kalibrerte eg refraktometeret med destillert vann. Og så testet eg det opp mot et hydrometer. Temperaturen på vørteren låg rund 20 grader. Refraktometeret viste mye feil, så mye at eg har lagt det på hyllen. Kanskje eg tar det frem igjen med tiden, og gir det en ny sjanse, men eg ble skuffet over mitt kjøp.
 
Mitt viser nogenlunde det samme som hydrometeret, og er lettere å lese av. Kan ikke skjønne at temperaturkompensering har særlig mye å si. De par-tre dråpene med vørter får jo samme temperatur som refraktometeret rimelig umiddelbart. Det kan jo være at hydrometeret viser feil også.
 
Jeg lurer på følgende: er det slik at vørteren skal være fri for partikler (protein, trub, ... ?)

Jeg tapper av noen ml vørter og måler 5,9 men etter en halv time måler jeg 5,7. Nå etter at det har ståt 2 timer og vørter er mye klarere, måler jeg 4,5. (det er gjærende vørter jeg snakker om og temperaturen var det samme)

Så hvor nye er målingen av vørter etter kok og nedkjølingen? Det inneholder vel mye partikler også som kan gi feil 'avlesing'?

H :brygging:
 
Hei! Mener jeg har hørt at det ikke er så bra på gjærende vørter da alkoholen "forstyrrer" Målingene? Kan det være det som er proiblemet?

Kenneth
 
k.ped skrev:
Hei! Mener jeg har hørt at det ikke er så bra på gjærende vørter da alkoholen "forstyrrer" Målingene? Kan det være det som er proiblemet?

Kenneth

Nei, jeg bruker Beersmith som regner det om så at det blir rett.
 
Har samme effekten på mitt som deg Huub.
Jeg kontrollmålte med hydrometer, og det ser ut til at man må la vørteren/øllet klarne/hvile før måling.
Jeg målte også en rest fra det som ligger igjen over gjærkaka, og det ble med en del gjær på refraktometerglasset, og da ble målingen helt feil....
 
Ja, det tenkte jeg også at det er lurt å la vørteren stå en time.

Noen som har en digital refractomåler?  :)




Digital refractometer 0-230 Oe + 0-50 Brix
Determine the density of your liquids in 2 seconds ! This digital refractometer is suitable for must, wort and juices. Delivered with a 9 volt battery and manual.
•Scale : from 0 to 50 % Brix / from 0 to 230 °Oechsle / from 0 to 42°kmw / from 0 to 80°C (from 32 to 176°F)
•Lecture : 0.1 % Brix / 1 ° Oechsle / 0.1 ° kmw / 0.1°C
(0.1°F)
•Precision : ±0.2 % Brix / ±1 °Oechsle/±0.2 °kmw / ±0.3°C (±0.5°F)
•Calibration : automatic with demi water
•Compensation of the temperature (ATC) : automatic from 10 – 40 °C
•Measuring time : 1,5 seconds
•POWER SUPPLY : 9 V battery, sufficient for about 5000 measurings
•Weight : 420 grams
 

Vedlegg

  • dig refr.jpg
    dig refr.jpg
    31,2 KB · Sett: 1.109
Huub skrev:
Nei, jeg bruker Beersmith som regner det om så at det blir rett.

Det er ei omregning som ikke er veldig nøyaktig, så jeg anbefaler å måle FG med oechslevekt.  Du finner noen testresultater her: http://seanterrill.com/2010/07/20/toward-a-better-refractometer-correlation/
 
Huub skrev:
Jeg lurer på følgende: er det slik at vørteren skal være fri for partikler (protein, trub, ... ?)

Jeg tapper av noen ml vørter og måler 5,9 men etter en halv time måler jeg 5,7. Nå etter at det har ståt 2 timer og vørter er mye klarere, måler jeg 4,5. (det er gjærende vørter jeg snakker om og temperaturen var det samme)

Så hvor nye er målingen av vørter etter kok og nedkjølingen? Det inneholder vel mye partikler også som kan gi feil 'avlesing'?

H :brygging:

Kan det vere at ei del av alkoholen forsvinn etter litt tid?

gunnark skrev:
Mitt viser nogenlunde det samme som hydrometeret, og er lettere å lese av. Kan ikke skjønne at temperaturkompensering har særlig mye å si. De par-tre dråpene med vørter får jo samme temperatur som refraktometeret rimelig umiddelbart. Det kan jo være at hydrometeret viser feil også.

Så vidt eg har forstått er det temperaturkompansering for bruk av instrumentet i anna enn romtemperatur, og ikkje kompansering for tempen på den målte veska. Delikate greier som må ha stabil temperatur under bruk, og bruksanvisninga anbefalar hyppig rekalibrering så vidt eg huskar.

Kjøpte mitt nr. 2 nettopp (etter at det første gjekk i golvet) med brix og Sg skala. Sg skalaen har veldig små strekar, men funkar greit.

http://www.ebay.com/itm/0-32-Brix-A...17?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a7167b04d
 
Huub, den der grønne saken så jeg hos Bryggselv. Jeg vet ikke om han selger dem, eller om den er til eget bruk. Nøgne Ø har vel noe lignende, som ble brukt flittig.
 
Eduard skrev:
Huub, den der grønne saken så jeg hos Bryggselv. Jeg vet ikke om han selger dem, eller om den er til eget bruk. Nøgne Ø har vel noe lignende, som ble brukt flittig.
Dog ble det alltid kontrollmålt med et analogt refraktometer, og sogar oechselmeter.
 
Rune Alm har et slikt refraktometer som Huub viser bilde av. Hør med han om hvor det er kjøpt ol.
 
en annen ting er de spesialiserte jumbo oechselmeterne de hadde på NØ. Hvor får man tak i slike?
Tror de hadde skalert typ
1030-1050
1050-1070

Osv osv
 
Tilbake
Topp