Nytt styreskap

Har bygget nytt styreskap. I det nye skapet finner man nye PIDer og alarm for høy/lav mesketemperatur. Har fjernet start knapp for HLT og bryter for kok av/på.
Alarm sirenen kan skrues av/på med egen bryter når man har riktig temperatur på mesken. Alarmen er satt til å gå hvis temperaturen avviker mer en 1 °C fra settpunkt på mesken. den går etter ca 40 sek hvis man får stuck mash og er ment for å unngå å koke mesken. det vil stå dLAL i displayet på meske PID til man oppnår riktig temperatur.
 

Vedlegg

  • IMAG0301.jpg
    IMAG0301.jpg
    553,8 KB · Sett: 786
Styringen fungerer glimrende, Truls!
Jeg justerte offset på sensorene, og etter det så virket det stabilt og greit.
Lurt med alarm på mesken! Fikk ingen alarm selv, og det er jo et godt tegn på at styringen holder temperaturen jevn.

Sliter fortsatt med å venne meg til det høye utbyttet på dette bryggeriet i forhold til det jeg har brygget på hjemme, men det blir vel å regne som et luksusproblem...
 
Det er ikke sånn tilfeldigvis mulig å få litt bilder og info fra inne i boksen? Det blir nok ikke noe styreskap på meg med det første, men er jo greit å sjekke ut mulighetene.
 
Hva er det som sender alarmbeskjed når du får stuck mash? Er det fordi tempen i røret der pid-proben sitter  synker når flowen stopper opp?
 
Det stemmer. Det er vel et avvik på 2 grader som det gis alarm på, uansett hvilken veg det går.
 
Dette var en sabla najs funksjon, og jeg ser ikke noe i veien for at vi ikke kan gjøre det samme med vårt nye styreskap. Husker pidden alarmen fra gang til gang? Og er de stilt inn relativt til innstilt mesketemperatur, eller i absolutt temp?
 
Ville jo vært interessant å høre hvordan det nye styret trives i skapet, ikke bare de tekniske detaljene.
 
Bruker alarmutgangen på meske PID. Den er relativ til innstilt mesketemperatur og gir alarm ved større avvik enn 1 °C. Mao mesker du på 66 °C får du alarm hvis temperaturen går under 65 °C eller over 67 °C.  mesker du på 63 °C så får du alarm ved temp over 64°C og under 62 °C osv.

Ser egentlig ingen grunn til å styre med å åpne boksen for å ta bilde. det ser ut som mangefarget spagetti som er kastet inn av en blind fylikk og tilkoblet av en annen. Kan lage tegning hvis du er interessert.

Så langt trives hele styret i skapet og ingen har tenkt til å komme ut av det ;)   
 
Tar gjerne en tegning om det ikke er for mye jobb. Det jeg egentlig lurer mest på fordeling av strøm.
 
Tilbake
Topp