O2 i headspace ved flasking

Det der var ekstremt interessant - særlig fordi han til slutt sammenligner ølet fra den flaska han presset lufta ut av med det samme ølet tappet fra fat - og finner ut at det ikke er noen forskjell. Det jeg derimot savnet, var ei flaske tappet på vanlig måte, men uten risting.

Jeg fyller flaskene mine nesten helt opp, og jeg er langt mer forsiktig i starten av fyllinga enn denne karen. Når du bare dytter tappesatven rett i bånn, som det ser ut som om han gjør, får du en god del turbulens i starten, og jeg kan ikke skjønne annet enn at det fører til at du blander inn en del oksygen som du kunne unngått.

Jeg har faktisk prøvd å riste flaskene etter tapping, men da har det altså vært minimalt med headspace der. Jeg gjorde ikke noen systematisk testing av disse flaskene mot ikke-ristede, men jeg tror ikke det gjorde noen særlig forskjell.

For meg bekrefter dette eksperimentet at du kan flaske på vanlig måte med godt resultat om du bare gjør det du kan for å minimalisere oksygeninnblandinga. Jeg regner med at min framgangsmåte - altså å fylle flaskene så å si helt opp - tilsvarer den utpressinga av luft som videoen viser.
 
Jeg har faktisk testa dette selv for en god stund siden, og jeg fikk samme resultat. De jeg rista godt etter korking var mye mørkere når jeg testa. Da var det gått ca. 1 mnd siden korking. Naturlig karbonert på flaske. Jeg rister ikke lenger, snur heller ikke flasker opp/ned under karboneringen...
 
Tilbake
Topp