Oatmeal Stout for første gang.

Hei,

Tenkte å brygge min første Oatmeal Stout og lurte litt på oppskriften under. Humlen er blomster istedenfor pellets for første gang.

Ut fra hva jeg har lest kan kombinasjonen av black patent og pale chocolate gi et fint resultat. Ut fra tidligere stouts skal det gå rimelig greit å få omtrentlig FG på 15.

Recipe Specifications --------------------------
Batch Size: 25,00 L
Boil Size: 33,15 L
Estimated OG: 1,060 SG
Estimated Color: 67,6 EBC
Estimated IBU: 33,4 IBU
Brewhouse Efficiency: 78,00 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients: ------------
Amount Item Type % or IBU
4,75 kg Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC) Grain 76,61 %
0,60 kg Oats, Flaked (2,0 EBC) Grain 9,68 %
0,25 kg Black (Patent) Malt (1300,0 EBC) Grain 4,03 %
0,30 kg Caramel/Crystal Malt - 80L (145,6 EBC) Grain 4,84 %
0,30 kg Chocolate Malt, Pale (575,0 EBC) Grain 4,84 %
75,00 gm Goldings, East Kent [4,95 %] (90 min) Hops 33,4 IBU
1,85 gm Irish Moss (Boil 10,0 min) Misc
1 Pkgs London Ale (White Labs #WLP013)Starter 3Yeast-Ale

Mash Schedule: Single Infusion, Medium Body, Batch Sparge
Total Grain Weight: 6,20 kg
----------------------------
Single Infusion, Medium Body, Batch Sparge Step
Time Name Description Step Temp
60 min Mash In Add 15,50 L of water at 75,1 C 66,0 C
 
Stout er vel kjent for i det minste å ha roasted barley i seg. Kanskje bytte ut noe menge chocolate eller black for roasted barley?
 
Ut fra bøker og div nettsider, virker det som om det er variabelt når det kommer til bruken av roasted barley. Noen bruker det ikke for å unngå den roastede smaken og tørrheten in irish stout, og heller fremheve creamy smoothness(fyttigrisen for en dårlig norsk...).

Da jeg kun har lagd Irish dry stout før, hvor roasted barley er en selvfølge, var tanken å prøve uten i oatmeal for å få en mer distinkt creaminess. Men kanskje noen 100 gram hadde vært gunstig for noe mer røstighet(eller noe sånt).

Tom
 
Jeg synes oppskriften ser bra ut. Havrestout skal bære rund og myk i smaken, så det er ikke feil å ikke bruke roasted barley. Wlp 013 er meget god i stout, synes jeg. Kjør på!
 
Hvis du vil ha mindre av det skarpe røstede preget som du får fra roasted barley i Stouten kan du bruke "de-husked" malt. Feks. Carafa Spesial serien. Eller så kan du tilsette de mørkeste maltene under Vorlauf.

Edit: oppskriften ser forresten bra ut :)
 
med mindre røstlighet beveger vi oss kanskje inn på porter teritorium? Ikke noen klar linje så klart, men dog..
 
Det er ingen skam å ikke bruke Roasted Barley i Stout. Jeg synes den kan være litt for intens til en del øltyper. Black-malt og Carafa III gir ofte bedre resultat.
I "Brewing classic styles" tror jeg for eksemepel de ikke foreslår roasted barley for Oatmeal Stout.
 
En annen ting de anbefaler i Brewing Classic styles er å riste havreflakene i steikeovnen til de blir gylne :)
 
Tilbake
Topp