Oatmeal stout med brown malt?

Finn Berger

Moderator
Tenker å brygge "McQuacker's Oatmeal Stout" fra "Brewing Classic Styles". Nå må en alltid gjøre noen modifikasjoner når en skal klare seg med det en har tilgjengelig, og for meg ville det passe å bytte ut 227 gr Crystal 80 L - det er det som er av krystallmalt i oppskriften - med brown malt på 68 L.

Noen som kan si noe om hvordan det vil bli? Mister jeg for mye sødme? Skulle jeg eventuelt legge inn noe crystal 45 L? Eller kombinere crystal 45 og dark crystal 103 som erstatning for crystal 80 L, og droppe ideen om brown malt? Jeg er litt redd for dark crystal, som jeg ikke har noe erfaring med ennå.
 
Synes selv dark crystalen er finfin. Brent ronsin-aktig, med litt nøtt, på en måte. Siden det er snakk om stout ville jeg heller gått opp, enn ned, i farge. Men det er min preferanse. Alle gradene har sin egen smak, så hvis du kombinerer to lysere for å emulere en mørkere får du bare mindre av den mørke smaken, egentlig...

Jeg ville tatt 190g dark crystal og brukt mer basemalt for å veie opp for avviket mellom 190 - 227g.
 
Jeg ville kombinert crystal og dark crystal i et forhold som gir riktig farge slik at du får samme mengde crystal som oppskriften.
 
^ & ^^ takk, det var omtrent akkurat noe sånt jeg håpet å høre. Jeg fikk lyst til å teste ut effekten av dark crystal nå, så jeg tror jeg går for Miguels forslag. Jeg kan jo kalle ølet McMiguel's. Da går jeg og maler malt:).

Har akkurat smakt på den tørre stout'en (Cerveza de malto seca) fra samme bok, og det er det beste ølet jeg har laget så langt. Så jeg har store forhåpninger til denne. Særlig fordi jeg tror at vannet mitt egner seg godt til mørkt øl.

Ooops: Ser at jeg må bruke hvetesjokolade om jeg vil ha samme graden som oppskriften på sjokolademalten. Den er vel litt mindre skarp enn vanlig sjokolade, så det kan saktens balansere den noe skarpere krystallmalten, skulle jeg tro.

Jeg bytter ut gjæren, også, forresten, siden jeg har WLP004 Irish Ale Yeast fra de tre siste bryggene mine. Det kan da vel ikke bli galt?
 
Mtp vannet ditt, vi får vann fra forskjellige kilder, men jeg bor i Nannestad, et stykke ned i gata og ttil siden for deg, og har også lagt merke til at vannet mitt uten justeringer lager noen ypperlige mørke øl, kontra lyse øl hvor jeg må jobbe en del med justeringene. Hva mener du med skarpe krystallmalten? Jeg synes ikke spesialmalt blir skarp før man snakker om tanniner, ca 800-900 ebc, litt løst med en fuktet finger i lufta..
 
Det var "brent rosin" i Dark Crystal jeg tenkte på. "Skarp" er vel en smule upresist, ja:).

Jeg vet ikke helt hvor de nøyaktige grensene går for det geologiske området jeg bor i, dvs. Oslofeltet. Poenget er i alle fall at det er kalkrikt her i traktene. Masse blåveis, og mye annet rart, soppen fiolgubbe, bl.a.. Jeg tror Nannestad delvis ligger innenfor; den vestre delen av kommunen. Jeg er på sporet av en vannanalyse, og er litt spent på hva jeg vil finne. Mens mørkt øl funker fint uten justeringer, blir det lyse ikke like godt - selv om jeg prøver med justeringer etter kalkulatoren her.
 
jakten på den virkelig gode engelske pale ale! Jeg har porter og dry stout og irish red som gjør at jeg kan stirre butikkhyllene i øynene og si med tung overbevisning "jeg trenger ikke dere". Og jeg har en brown som skal tappes opp imorgen som smaker ren fløte. Men når jeg kommer til de gode lyse, må jeg senke blikket:oops:. Den milde lyse sommerølen er riktignok ikke gal, men det er ikke nok!
 
Har du oppskrift på den Brown ale som du snart skal tappe?
:)

Her er den:
Brown Ale

4 kg Maris Otter
200 gr Crystal 120
200 gr Dark Crystal 270
250 gr Pale Chocolate
200 gr Flaked Oats (lettkokte havregryn)
150 gr Brown Malt

East Kent Golding:
30 gr. ved 60
25 gr. ved 20
10 gr. ved 2
IBU 24.0
Preboil gravity 1.035, OG 1.046.
Til gjæring, uten trub, 26 liter
WLP004 Irish Ale Yeast

Mesket ved 66 grader. Tok ut 38 liter med SG 1.034. Kokte 1t 45 min, og satt da med totalt 29 liter, inkludert trub. OG 1.046. Ved god utgjæring (1.012/74% ) ender denne på 4.3% ABV. Det blir ganske mørkt, og ganske kraftig på smak. Hun som gjerne deler alt jeg brygger med meg, synes det er i overkant, men jeg liker det:).
 
Tilbake
Topp