Odd Nordland - Brewing and beer traditions in Norway

GodesetBrygg

Norbrygg-medlem
Odd Nordland var professor i nordisk kultur- og religionshistorie ved Universitetet i Oslo1982–89. Han arbeidet ved Norsk Folkemuseum1956–58, i NRK 1958–64, og var universitetslektor fra 1964, dosent fra 1971 og professor 1982–89. Han skrev flere bøker, blant annet om ukeblad, ølbrygging og tekstilhistorie.

Den boken av ham som nok er mest interessant for oss som brygger øl, er Brewing and beer traditions in Norway, utgitt av Universitetsforlaget in 1969. Her skriver Nordland inngående om brygging i gamle dager.

Nordland var ikke selv brygger - han skrev om bryggingen fra et kulturhistorisk og sosialantropologisk perspektiv, men han beskrev ingredienser, metoder og tradisjoner utfyllende.

Mye av boken er basert på en undersøkelse gjennomført av Norsk etnologisk gransking (Norsk folkemuseum) i 1952-1953. Forfatteren selv gjennomførte en utfyllende undersøkelse i 1957.

Jeg har tryglet Universitetsforlaget om å utgi boken på nytt i lys av den senere tids tradisjonsølrenessanse, men de mangler enten kun økonomisk sans eller "hele vetet". Kort sagt, de nekter plent.

Boken har ligget tilgjengelig på Nasjonalbibliotekets nettsider, men har vært utilgjengelig for vanlige lesere - altså oss som ikke ferdes på Nasjonalbiblioteket til daglig. Jeg ba dem pent om å fikse dette, og det har de gjort, så nå er den endelig tilgjengelig for alle, og ikke bare for de som er så heldige å finne et brukt eksemplar (som selges for over 1000 kroner om du klarer å finne et).

Boken er en av mange kilder Lars Marius har basert sin bok på. Den er også en av kildene Brewolution Rogaland benyttet seg av da de skrev om brygging i Rogaland 1503-2003.

Boken gir et fantastisk, om enn noe kjedelig - dette er tross alt skrevet av en professor i nordisk kultur- og religionshistorie - innblikk i norsk bryggehistorie.

Les boken på www.nb.no: https://www.nb.no/nbsok/nb/37c4471ded4ea32d7fcb49bb7275dcd6?index=1#14
 
Sist redigert:
Og når du først roter rundt inne på www.nb.no vil jeg også anbefale Skikkar og truer ved ølbryggjing av Andreas Leiro (Voss Folkeminnenemnd 1965). I tillegg til å være en fantastisk bok om tradisjonsbrygging er den også en ypperlig måte å friske opp nynorsken på.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Og når du først roter rundt inne på www.nb.no vil jeg også anbefale Skikkar og truer ved ølbryggjing av Andreas Leiro (Voss Folkeminnenemnd 1965). I tillegg til å være en fantastisk bok om tradisjonsbrygging er den også en ypperlig måte å friske opp nynorsken på.
Sent from my iPhone using Tapatalk

Den boken har jeg faktisk et eksemplar av. Lurer på om den også går for kr. 1.000....? ;-)
 
Tilbake
Topp