Oechslevekt

Vi er en gruppe middelaldrende menn som har startet et ølbryggelag. Det er veldig sosialt og våre første brygg ser lovende ut. Vi har et problem og det er å lese av den .... Oechlevekta. Det er vanskeligere å lese av den enn å skrive oechselvekt. Finnes det noen tips, eller er det noen som er lettere å lese av for oss lettere svaksynte?
 
Kan være litt vrien å lese av, men husk du skal lese av der vørteren er høyest på hydrometeret så blir det litt enklere. (altså der væsken trekker seg opp langs glasset på hydrometeret)
 
Dette varierer faktisk fra hydrometer til hydrometer. Det kom sikkert med en lapp, det kan det stå hvordan lese av.
 
Vi kjørte et brygg i går, og jeg ser da at det er ikke hydrometeret som er problemet, men beholderen som væsken helles i. Den er av plast, og er ganske uklar. Kan man kjøpe glassrør som er tilpasset hydrometer, og vet dere i tilfelle hvor?
 
Tror bryggselv har i glass, men ebay er vel like greit. Ellers kan man jo bruke en veldig nøyaktig vekt og veie NØYAKTIG opp f.eks.100g vørter, for så å måle volumet. Del vekt på volum og vips har du SG... er jo ikke værre enn det.
 
Etter at mitt fine glass målebeger knuste, kjøpte jeg et i plast fra Europris. Det er da relativt klart synes jeg, men uansett så fyller jeg opp nok vørter til at avlesningspunktet er helt i toppen slik at den problemstillingen blir lite relevant.
Når jeg tar ut SG prøver som er varme, f.eks ved kok, så bruker jeg et litermål i stål. Tapper kaldt vannbad i vasken og beveger litermålet litt i vannbadet, da er desiliteren nede i 20 grader på minuttet. Ikke så enkelt som refraktometer men funker det også. Masse målebeger i glass som nevnt på ebay, f.eks http://www.ebay.com/itm/Measuring-C...t=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item487b656008

http://www.bryggselv.no/products/test-rr-100ml-glass
 
Sist redigert:
Vi kjørte et brygg i går, og jeg ser da at det er ikke hydrometeret som er problemet, men beholderen som væsken helles i. Den er av plast, og er ganske uklar. Kan man kjøpe glassrør som er tilpasset hydrometer, og vet dere i tilfelle hvor?
Får disse fra alle bryggebutikker, er ikke fælt dyre.
Men, de kan, så klart, knuse... Forsiktig med temperaturer må man jo være med plast også, men det smelter i værste fall bare :)
 
Kontrollmål i rent vann på 20 grader og se hvordan 1.000 streken ligger i forhold til vannspeilet. Jeg synes det er enklest å ha målebegeret helt fult slik at en kan se streken rett over kanten på målebegeret.
 
@Staro, jeg har også et refraktometer som er uten elektronisk avlesing. Hvis synet er som hos andre voksne folk, er disse vanskelige å lese av. Derfor kjøpte jeg elektronisk. Bommet litt på modellen, så jeg måler i brix og bruker tabell for å finne Oeschle. Men tallene er store og tydelige.
 
Takk for mange gode tilbakemeldinger. Glasskolbe er bestilt på ebay, og vi skal slutte å være så kjipe på ølet at vi ikke kan fylle opp plastkolba, når den er i gjæring så blir det tross alt smak
 
Er det stor heksekunst å lage en oechslevekt?
Man får vel kjøpt dupper som kan fylles med blyhagl?
Ha to væsker med kjent tetthet av sukker og så dele det opp.
Blir selvsagt ikke riktig på desimalen, men burde da funke godt nok? :D
...På den andre siden, 1,008 eller 1,006 eller 1,007-ish? Nært nok? :)
 
Tilbake
Topp