• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

ØK : Beergun

Ser stadig at folk selger Blickman beergun. Så tenkte jeg å sjekke om det var noen som skulle selge en eller om jeg må kjøpe meg en ny en.
 
Helt unødvendig. 20cm O2 slange som du vrenger en gjærlåsgjennomføring på og picnic kran. Mottryksfyller så god som noen. Har ikke benyttet annet de siste året.
 
Når jeg skal drikke ølen den nærmeste tiden har jeg brukt en flaske fyller stav med gummi knott på. Men da får jeg ikke kjørt co2 i flasken først. Tenkte å bruke den til å flaske øl som også skal lagres.
 
noen har fortalt meg at det er i skvalpingen under fylling at O2 får kontakt med øllet. Liten grad selvfølgelig men vistnok merkbart i langtidslagring.
 
Ølet vil ta opp mer oksygen under fyllingen hvis det ikke er CO2 i flaska. Det vil merkes relativt raskt.
 
Når man fyller fra bunnen og får skumtopp. Hvor kommer da efekten av purging inn?

Med den tankegangen kan man jo spørre seg hvorfor bryggerier dobbel-/trippelpurger før fylling..? ;)

Det har nok sin misjon i forhold til kontakten ølet har med gassene rundt seg og lagringstid/oksidering.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Selv om man fyller fra bunn så er det oksygen der. Purger man så tynner man jo ut mengden oksygen. Ølen som blir fylt først helt frem til nivået går over slangen/tappen er den som er mest utsatt for å oppta luft/o2.
 
Ser den. Og nok viktig ved lagring på flasker. Jeg bruker fat til lagring, og tapper noen flasker dersom jeg skal ha de med meg, helgetur, fest, denslags. Da er det kjapt, trygt og billig... :)
Det jeg mente var at jeg kan ikke se den store forskjellen her og slik jeg gjorde før når jeg flasket alt, med flaskefyller. Mulig det har gått meg hus forbi, men purges det før det flaskes en ny batch, det gjorde ikke jeg. Gjorde dere det?
 
Når man fyller fra bunnen og får skumtopp. Hvor kommer da efekten av purging inn?

Det er ikke alltid jeg får skumtopp, det kommer ann på hvor mye trykk jeg fyller med samt hva slags øl jeg fyller. Imperial stout f.eks kommer det ingenting skum på under fylling. Så jeg purger godt med co2 både før og etter fylling for å hindre oksidasjon av ølet. Skal ølet drikkes på fest samme dag spiller det nok ikke så stpr rolle selvsagt.

Ved vanlig flasking vil jo gjæren oppta noe av oksygenet i flaskene, men det er en grunn til at fatøl holder bedre enn tilsvarende øl på flaske siden man får mindre oksygenering av ølet på fat (forutsatt at man purger med co2)
 
Hei, er helt fersk ølbryggger med noen få batcher på samvittigheten.
Har fra dag 1 brukt carbonering med CO2 i fat(cornelius) og fylliing på flaske med Blichmann beergun.
Jeg purger flasken i ca. 3 -4 sek.( må høre susing i flasken) når flasken er fylt..purger jeg tomrommet som blir etter at beer gun er dratt ut) da unngår jeg at der er oksygen under korken.
 
Jeg bruker beergun og er superfornøyd med den (dessverre ikke til salgs).
Jeg purger flaskene i 3-4 sekunder og så fyller jeg. Purger også med litt co2 på toppen rett før jeg tar korken på.

Eneste negative jeg har å si om beergun, er at flaskene bør være ganske kalde når en fyller, ellers vil man miste litt av kullsyreinnholdet.
 
Tenkte å kjøpe en beergun selv, men blir det alltid skum som fosser ut av tuten på flaska.. Med andre ord, må man beregne søl?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ja, det blir litt søl. Men dette kan minimeres med å bruke kalde flasker og senke serveringstrykket noe.
 
Tilbake
Topp