Øke alkoholen i ølsettet? (Ruby red ale)

Var på Europris i dag og kjøpte et ølsett jeg har sett mye bra omtale om på youtube og div forum.
Dette er et slikt 3kg sett fra St.Peter's Ruby red ale. Og var til min store forskrekkelse på bare 4,3% abv.
Fikk en lys ide om at jeg bare kunnne slenge opp i litt beerkitt enhancher (spraymalt), også fra Europris.
Mitt forrige ølsett Dannish style export ble en braksukksess, og der kunne jeg bestemme alkoholen selv.
Der var det 3kg sukke om man ville ha maksimal styrke. Jeg tilsatte 1,2kg og havnet på ca 5,2%.
Jeg skjønner jo at mitt nye ølsett er 4,3% av en grunn. Men jeg vil gjerne hatt det på et sted mellom 5 - 5,5%
Så spørsmålet er hvor mye bør jeg tilsette for og øke det med 1% . Kanskje noen her inne har prøvd og har erfaring med resultatet?
Og nei, jeg skal ikke bytte gjæret.

received_2048811288467708.jpeg



 
Det enkleste og dårligste tipset er å si sukker, eller enda mer beer enhancer.

Men hvis du vil gjøre litt mer ut av det enn å bare blande litt varmtvann med ekstrakt, så kjøper du f.eks en kilo spraymalt, og sidemesker kanskje 150g spesialmalt som gir rødfarge.
 
Det enkleste og dårligste tipset er å si sukker, eller enda mer beer enhancer.

Men hvis du vil gjøre litt mer ut av det enn å bare blande litt varmtvann med ekstrakt, så kjøper du f.eks en kilo spraymalt, og sidemesker kanskje 150g spesialmalt som gir rødfarge.

Takk for svar. . Men sidemeske og spesial malt blir nok for avansert for en nybegynner som brygger med ølsett ala posesuppe prinsippet
Men er helt grønn når det gjelder brygging jeg altzå, trodde den beer enhanceren var spraymalt æv jeg hvet du :D
 
Jeg ser ikke noe galt i å bruke en del beer enhancer. Det er en blanding av fruktsukker og spraymalt, og om det er fify-fifty, så er det vel greit? Engelsk øl blir ofte brygget med en del sukker. Det øker ikke akkurat kvaliteten, men så veldig mye dårligere blir det vel ikke, heller. Det beste hadde selvfølgelig vært å gjøre som @Miguel sier (med unntak av spesialmalten, det er jeg litt uenig i), men når det ikke er aktuelt, så synes jeg b.e. er en kurant løsning. (Jeg har riktignok aldri prøvd stoffet, men den dosen sukker det antakelig er snakk om, er da ingen skandale? Jeg brukte nettopp 300 gram vanlig sukker i en cream ale - som ble rimelig grei.)

Du skal normalt ikke øke mengden spesialmalt om du øker styrken, men sukkeret vil tynne smaken noe - uten at jeg kan si hvor merkbart det vil bli. Reklamen på beer enhancer-pakka er bare tull. Det stoffet der gjør ikke noe av det det står det skal gjøre. Snarere tvert i mot, stort sett.

Hvor mye du må bruke, er litt vanskelig å si, siden jeg ikke aner hvordan sammensetningen av beer enhancer'n er. En halvkilo reint fruktsukker (dekstrose) ville vel gitt deg omtrent en prosent, tror jeg. Du kunne sikkert prøve med 0,6 - 0,7 kilo av stoffet.

Mindre vann gir mer alkohol, ja - og et fyldigere og mørkere øl. Et litt annet øl, med andre ord - og mindre øl, selvfølgelig;).
 
Sist redigert:
Skal du opp i styrke uten å redusere på volumet må du bytte gjær eller øke mengde
Hvordan kan du si at han får mer alkohol ved å bytte gjær? Da må man vite attenuasjonen på den gjæra som følger med, og den nye må ha høyere attenuasjon.
 
Jeg sier ikke at han får mer alkohol ved å bytte gjær, men at han må ha mer gjær hvis han skal tilsette mer gjærbart
 
Jeg sier ikke at han får mer alkohol ved å bytte gjær, men at han må ha mer gjær hvis han skal tilsette mer gjærbart

Her tror jeg det er snakk om å øke OG fra 1.043 til 1.050. Det krever vel ikke mer gjær? Men om han skulle lage sterkøl ville det vært en annen sak. (Forbehold for at jeg ikke aner noe om den gjæren som følger med settet.)
 
Jeg ville bytta gjæret.Jeg laga ipa settet til st.peters et par år tilbake, og det fulgte med en 6gr pose med no named gjær. Kjøp en pose us-05 eller s-04. Jeg ser heller ingen grunn til å ikke booste kitet med beer enhancer.;)
 
6 gr høres tynt ut, ja. Helt enig, en pose med navn på er en god investering. Nottingham er det jeg ville gått for av tørrgjær til et engelsk øl. Den er veldig temperaturtolerant, også; kan gjæres fra 10 grader og opp til 22.
 
Jeg ser ikke noe galt i å bruke en del beer enhancer. Det er en blanding av fruktsukker og spraymalt, og om det er fify-fifty, så er det vel greit? Engelsk øl blir ofte brygget med en del sukker. Det øker ikke akkurat kvaliteten, men så veldig mye dårligere blir det vel ikke, heller. Det beste hadde selvfølgelig vært å gjøre som @Miguel sier (med unntak av spesialmalten, det er jeg litt uenig i), men når det ikke er aktuelt, så synes jeg b.e. er en kurant løsning. (Jeg har riktignok aldri prøvd stoffet, men den dosen sukker det antakelig er snakk om, er da ingen skandale? Jeg brukte nettopp 300 gram vanlig sukker i en cream ale - som ble rimelig grei.)

Du skal normalt ikke øke mengden spesialmalt om du øker styrken, men sukkeret vil tynne smaken noe - uten at jeg kan si hvor merkbart det vil bli. Reklamen på beer enhancer-pakka er bare tull. Det stoffet der gjør ikke noe av det det står det skal gjøre. Snarere tvert i mot, stort sett.

Hvor mye du må bruke, er litt vanskelig å si, siden jeg ikke aner hvordan sammensetningen

Mindre vann gir mer alkohol, ja - og et fyldigere og mørkere øl. Et litt annet øl, med andre ord - og mindre øl, selvfølgelig;).
Også bittrere øl tenker jeg da ekstraktet er ferdig humlet.
Tok den helt ut med et sett fra europris. Laget 12 liter istedet for 22. Ble aalt for bittert.
 
Også bittrere øl tenker jeg da ekstraktet er ferdig humlet.
Tok den helt ut med et sett fra europris. Laget 12 liter istedet for 22. Ble aalt for bittert.

Oj, ja det ble nok ganske heftig, ja:p. Jeg tenkte ikke på det der; og det er klart at det setter nokså snevre grenser for hvor langt du kan gå den veien.
 
Brygget denne for en stund siden.

Modifiserte den litt selv.
Brukte litt beerkitt enhancher, husker ikke hvor mye men.
Endte på 5,3%
Tørrhumlet også med ca 50gram EKG
IMG_0998.jpg
 
Tusen takk for mange fine svar, setter pris på at en nybegynner får så mange svar
Har peilet meg ut på 2 alternativer.

1. Tilsette 500g beer enhancer for å få opp OG litt. (1.044 orginalt)

2. Følge "oppskriften" dvs blande inholdet med vann.

Heller litt mot nr2 for og kunne vite hordan det er ment det skal smake.
Om det faller i smak kjøper jeg et nytt sett og mixer litt med beer enhancer og gjær.
Da kan jeg lettere samenligne de forskjellige smakene.... Genialt :)
Her er posene som fulgte med. Gjerposen heter X NVB 69 Sier meg ingen ting, kunne like godt stått Lurium.
received_2050069611675209.jpeg
 
Tusen takk for mange fine svar, setter pris på at en nybegynner får så mange svar
Har peilet meg ut på 2 alternativer.

1. Tilsette 500g beer enhancer for å få opp OG litt. (1.044 orginalt)

2. Følge "oppskriften" dvs blande inholdet med vann.

Heller litt mot nr2 for og kunne vite hordan det er ment det skal smake.
Om det faller i smak kjøper jeg et nytt sett og mixer litt med beer enhancer og gjær.
Da kan jeg lettere samenligne de forskjellige smakene.... Genialt :)
Her er posene som fulgte med. Gjerposen heter X NVB 69 Sier meg ingen ting, kunne like godt stått Lurium.
Vis vedlegget 34671

That's a good plan!

Kjør på nr, 2
Liker du ølet kjøper du 3 sett og bruker innholdet fra 1,5 sett i slengen med vannmengden til 1 sett :)

Du gjør samme tabben som jeg gjorde ovenfor her; du overser at det der kommer til å gi et altfor bittert øl.
 
Hei! Beklager å løfte opp en gammel tråd, men jeg sitter med samme spørsmål her så hvordan gikk dette egentlig? Har en slik pose med enchanter jeg har lyst til å prøve å slenge med i mixen? Eventuelt mengde?

Så har jeg noen kjappe spørsmål siden dette re første gangen jeg prøver å brygge øl som jeg håper går greit

Ser at Craig ikke rører inn gjæren til slutt. Er dette riktig? Og hva men flasking? Når er dette ferdig gjæret? Og skal man bruke noen drops eller sukker åå flaskene med dette settet?

Takk.
 
Tilbake
Topp