Øke gravitet under gjæring

Knuste hygrometeret under brygging av lager, så aner ikke OG, men fikk nytt etter tre dager og da var den ca 1.030, noe som er litt lite da jeg håpet å treffe rundt 1.050. Nå en uke senere gjærer den bra, men jeg litt bekymret for at den blir litt tynn. Går det greit å koke opp maltekstrakt til en tjukk blanding og slenge det oppi eller er det for sent nå?

Edit: tok en ny måling nå; 1.020 etter en ukes gjæring
 
Oddvar Demmo skrev:
1030 etter 3 dagers gjæring, synes isåfall det ikke høres ille ut, men du kan vel nesten tilsette hva du vil.

Går gjæring så fort på 10-11 grader at den kan ha jobbet seg ned fra f.eks 1.040 da? Har brukt wlp802 og en starter av ganske grei størrelse
 
Lars B. skrev:
Knuste hygrometeret under brygging av lager, så aner ikke OG, men fikk nytt etter tre dager og da var den ca 1.030, noe som er litt lite da jeg håpet å treffe rundt 1.050. Nå en uke senere gjærer den bra, men jeg litt bekymret for at den blir litt tynn. Går det greit å koke opp maltekstrakt til en tjukk blanding og slenge det oppi eller er det for sent nå?

Edit: tok en ny måling nå; 1.020 etter en ukes gjæring

Min siste lager hadde en OG på 1.051
Etter 3,5 dagers gjæring var den 1.024
Etter en uke hadde jeg 1.018.
Du er helt i rute og du har sannsynligvis hatt en OG ganske nært 1.050.
 
Lars B. skrev:
Går det greit å koke opp maltekstrakt til en tjukk blanding og slenge det oppi eller er det for sent nå?

Som flere har sagt: du er nok i rute, men......

På generelt grunnlag vil jeg si:
Nå antar jeg du er relativt fersk, så viktigere enn ett øl som har "riktig" OG er at du gjør deg erfaringer.
Hvis du gjør mange tiltak underveis vil du stå igjen uten erfaring, du vil aldri kunne trekke en konklusjon ut fra ett brygg du har gjordt 10 tiltak med.
I tillegg vil jeg si, ut fra egne erfaringer, at tiltak skjelden redder ett øl, i beste tilfelle kan man kamuflere ett problem.

Så mitt budskap er: brygg slik du har planlagt, før logg, gjør man endringer så loggfør dette også, men prøv å unngå for mange endringer.
Utfør gjerne analyse eller eksperimenter underveis, men ta da ut prøver fra hovedbrygget, slik at du har en referanse.
 
kan da ikke risikere å stille med lett-øl når kompisene skal prøvesmake herlighetene. Slengte oppi 350 g DME i 500ml vann, noe som jeg fikk til å bli en økning på ~6-7 grader i 23 liter. Klarte ikke helt å få ned temperaturen mer enn til 18-19 under kjøling, så pitchet gjæren litt for varm (og sikkert litt for lite også), så tror gjæringen startet litt tregt, så tviler på jeg var over 1.045 i starten (basert på en tidligere måling).

Detaljert logg fører man selvsagt, man er ikke vitenskapsmann for ingenting.
 
Tilbake
Topp