Øke maltkapasitet på 20l og 50l BM

Hei.

Jeg merker at jeg av og til treffer 6kg-grensen på min 20l BM. Å putte en halv eller hel kilo DME i koken er jo ikke så dumt og påvirker ikke smaken i noen negativ kapasitet så vidt jeg kan bedømme. Dog, det hadde vært fint å øke kapasiteten littegrann.

Etter å ha stirret litt på maltrøret lurte jeg på om følgende bærer mening. Hva med å drille opp et av hullene på røret som går på tvers over maltrøret? Da kan filteret stige opp rundt 25mm til eller så og det burde bli plass til kanskje en 300-500g mer malt. Filteret vil da treffe det øverste hullet i tverr-røret.

Ikke all verdens selvsagt, men det er heller ikke verdens mest omfattende modifisering.

Noen som har forsøkt dette? Evt. har noen tanker å dele om emnet?
 
Hva med å snu den øverste silen med stanga ned, da får du plass til mer malt.
Har ikke testet det selv. Har bare hørt om andre som har gjort det.

Ble for sen til å svare. :)
 
Sist redigert:
Ved å snu den øverste sila, får man ikke problemer med at den fine nettingrista kan komme ut av kurs etter pumpa har tatt pause og presser mesken opp igjen?

Enig i at det hadde vært fint å få klemt inn litt mer malt. :)
 
Kan vi ikke si det sånn at den første som brygger med topprista opp ned kommer med rapport her?

Jeg gjorde det noen ganger for ca. 4 år siden. Fungerer helt fint. For at kornbiter ikke skal unslippe så er det ikke så dumt å legge noe under tverrstaget på toppen for å klemme platen litt ned. Jeg brukte et par spisepinner. Lurt å ha et par gafler eller lignende parat til plata skal plukkes opp, eller tre gjennom en ståltråd på forhånd.
 
Brygget med toppen snudd idag, fikk plutselig dårlig "flow" og måtte foreta en nødmanøver - flaks jeg kikket innom denne tråden igår:) Problemet var at risten kom for høyt opp, der hvor maltrører bøyes litt utover på toppen, så det snek seg litt malt igjennom. Men fikk satt en liten silikonslange under skruen og røret som holdt risten lenger inn. Men hvis man av en eller annen grunn må løfte opp risten under meskingen, får man problemer. Mye knoting med skrutrekker og diverse for å få den av. Måtte til slutt grave ut litt malt for å gi bedre plass, men hadde den snudd gjennom hele meskingen. Den tynne nettingen lå perfekt hele veien:)
 
Brygget med toppen snudd idag, fikk plutselig dårlig "flow" og måtte foreta en nødmanøver - flaks jeg kikket innom denne tråden igår:) Problemet var at risten kom for høyt opp, der hvor maltrører bøyes litt utover på toppen, så det snek seg litt malt igjennom. Men fikk satt en liten silikonslange under skruen og røret som holdt risten lenger inn. Men hvis man av en eller annen grunn må løfte opp risten under meskingen, får man problemer. Mye knoting med skrutrekker og diverse for å få den av. Måtte til slutt grave ut litt malt for å gi bedre plass, men hadde den snudd gjennom hele meskingen. Den tynne nettingen lå perfekt hele veien:)

Kan du si noe om hvor mye malt du brukte, oppnådd SG og pre boil volum ved denne metoden?
 
Jeg brygger også med topprista snudd nå. Skalerer oppskriftene til total maltmengde blir ca. 6,5 kg. Fin knus. Bruker faktisk spisepinner som Bjarte H til å holde avstanden øverst.

Innmesk med ca. 27 liter. Rører en gang midt i hovedsteget. Får med et steg på 71-72 (20 min) så utmesk på 77-78 (5 min). Skyller med 10 liter på 77-78 grader. Dette har gitt meg mye vørter med mye sukker. Kunne skylt mindre for å få sterkere øl.
 
Det er ikke noe problem å få plass til 6.5 kg malt i speidel 20 uten å måtte snu toppsila, bruke spisepinner o.l. Knus relativt grovt, (speidelmalt). Sett til basemalt opp til 5.7 kg ( maks uten redusert utbytte) mesk i 15-20 minutter og tilsett resten (caramellmalt kan vente til siste 10-20 min av programmet). Meskingen av malten i 20 minutter konverterer 70-90% av basemalten og gir masse rom for ny malt. Når jeg gjør dette mesker jeg i 80-90 minutter, rører ett par ganger under meskingen, og får nesten normal effektivitet.

mvh
Bårdd
 
Skalér oppskrifta til 5,7 kg basemalt. Mesk i 20 min. Tilsett så resten av malttypene. Forstår jeg deg riktig da? Fjerner du noe av basemalten på dette tidspunktet, slik at det blir som en slags dobbeltmesking? 5,7 kg malt tar vel bare mer plass etter 20 minutter i vann? Dette er ikke kritiske spørsmål, jeg spør bare fordi jeg vil forstå metoden du bruker.
 
Ikke helt det jeg sier. Går ikke over 6.5-6.6 kg malt med denne metoden. Starter å meske med basemaltet men ikke mer enn 5.7 kg. Resten inkl mer basemalt tilsetter jeg etter 20 minutter. Jeg fjerner ikke basemalt når jeg setter til resten. Det er plass til 6.5 kg med denne metoden. Tror ikke volumet øker, men dette er ikke avgjørende, avgjørende er at jeg får helt grei gjennomstrømming i mesken med denne metoden.

mvh
Bårdd
 
Kan du si noe om hvor mye malt du brukte, oppnådd SG og pre boil volum ved denne metoden?
Jeg brukte da ca 5.5 kg malt. Satt igjen med 24.5 liter vørter på OG 1050. Jeg startet med ca 27 liter vann (kaldt vann til øverste merke). Så det kan være verdt å få skviset inn litt mer malt, mange gode tips har jo kommet her som jeg tenker å teste:)
 
Jeg brukte da ca 5.5 kg malt. Satt igjen med 24.5 liter vørter på OG 1050. Jeg startet med ca 27 liter vann (kaldt vann til øverste merke). Så det kan være verdt å få skviset inn litt mer malt, mange gode tips har jo kommet her som jeg tenker å teste:)
Beklager shameless bump av tråden, men driver for tiden og tester grensene på systemet (brygger på 20-literen), og lurte på hvorfor du snudde risten med bare 5,5 kilo malt? Det går jo helt greit å stappe 6 kilo oppi uten å snu den?

Har satt to batcher nå med nøyaktig 6 kilo, og har klart å opprettholde både meskeutbytte og brewhouse efficiency sammenlignet med tidligere batcher med mindre malt. På siste batch ga det meg 27+ liter i gjæringskaret med OG 51, noe jeg er meget fornøyd med. Blir derfor nysgjerrig: dere som attpåtil snur risten - hva er det dere sikter på? (Liter og gravity)
 
Hei, litt seint i tråden men, har forsøkt forskjellig med blandede resultat.
Det jeg har endt opp med er litt modefisering av filter duk og rist + en pakning til speidel rør.
Må slipe litt av rundt risten for at den skal gå inn i røret med pakning, klipte også litt av kanten på duken slik at den er litt mindre en silen.
pakningen kuttest til passe lengde.
Har også kuttet ca 1 cm av den rørtappen som sitter på risten, kan ikke kutte for mye for risten legger seg litt på skrå når vørteren begynner å sirkulere, kan risikere at der blir åpning, slik at malt kommer ut.
Har brukt flere oppskrifter der malt mengden er over 6 kg.IMAG0208.jpg IMAG0207.jpg
 
Skal forsøke oss på en IPA med mål om 60 liter ferdig vørter med OG 1.066 om litt ( når råvarene har kommet i posten) Det er kanskje hårete med 15 kg malt i røret på 50 literen, men vi får se. Det skal jo være plass med å snu den øverste silen.....

Er det noen som har prøvd noe tilsvarende?

I følge oppskriften så er det 60 minutters mesketid. Jeg lurer på å øke mesketiden til 80-90 min for å få ut mere. Det er også satt opp en temp (67 grader) Kan en få ut mer med å kjøre steg her? Tenker da på utmesk på feks 78 grader.
 
Du trenger ikke nødvendgivis tilsette alt på en gang. Etterhvert som sukker vaskes ut så blir det plass til mer.
 
Skal forsøke oss på en IPA med mål om 60 liter ferdig vørter med OG 1.066 om litt ( når råvarene har kommet i posten) Det er kanskje hårete med 15 kg malt i røret på 50 literen, men vi får se. Det skal jo være plass med å snu den øverste silen.....

Er det noen som har prøvd noe tilsvarende?

I følge oppskriften så er det 60 minutters mesketid. Jeg lurer på å øke mesketiden til 80-90 min for å få ut mere. Det er også satt opp en temp (67 grader) Kan en få ut mer med å kjøre steg her? Tenker da på utmesk på feks 78 grader.
Mener å huske at vi hadde tilnærmet 15 kg i en gang og syntes vi fikk dårlig gjennomstrømning
 
Tilbake
Topp