øke tørrgjær

MortenSickel

Norbrygg-medlem
Jeg har et par brygg på gang nå, et som skal ha to poser US-05 og et som skal ha fire poser. Jeg lurer på om jeg kan klare meg med en eller to poser og lage en starter - men hvor mye og hvor lenge?
 
Jeg har et par brygg på gang nå, et som skal ha to poser US-05 og et som skal ha fire poser. Jeg lurer på om jeg kan klare meg med en eller to poser og lage en starter - men hvor mye og hvor lenge?
Det henger vel litt på hva som er praktisk mulig for deg i forhold til tidspunkter for brygging? Men jeg ville vel satt en tre-liter på én pose, brukt to tredeler av gjæren fra den til det første brygget, og satt en ny treliter på den resterende tredelen.

Og ellers er det jo det gode gamle standardrådet: Ikke heng deg opp i gjærmengde. Det viktigste er å være sikker på at den gjæren du bruker, er i toppform. Er du ikke sikker på det - om du f.eks. lurer på om den har blitt stående litt lenge på røreren - hadde jeg gitt den en liter vørter på morgenen bryggedagen, rista godt og latt den stå i ro til den skulle pitches. Da hiver du hele greia oppi.
 
Tilbake
Topp