Økologisk øl? Hvem sverger til økologisk øl her i Norge? Noen som vet?

Unik74

Norbrygg-medlem
Hei

Jeg lurer på en liten ting: Noen som sverger til økologisk øl her i Norge. Venn av meg fikk servert økologisk (!) øl i California og jeg tenker:

a) Hm.
b) Spennende.
c) Er ikke det veldig vanskelig?
d) Hva inne bærer det at et øl er økologisk, ingen sprøytemiddel på korn og humle eller andre ting som jeg ikke har tenkt på?

Alle svar mottas med takk.
(Hadde aldri trodd jeg skulle stille dette spørsmålet)
 
Om jeg ikke husker helt feil hadde (har?) Atna et Debio-godkjent økologisk øl i sortimentet. Det finnes også flere (utenlandske) øl både i butikk og på pol som er 'organic', dvs økologisk, men ikke sertifisert av norske Debio og dermed uten Ø-merking.

Det innebærer bare at råvarene er produsert økologisk, dvs at det er visse regler for bruk av gjødsel og plantevernmidler; enkelt fortalt blir det ikke brukt kunstgjødsel eller sprøytet med diverse insektsmidler, roundup osv. (se debio.no for detaljert forklaring på hva som kreves for Ø-sertifisering i Norge)

Kan ikke se de helt store problemene med å lage et heløkologisk øl selv, forutsatt at man får tak i malt, humle og gjær som er sertifisert. Man får jo alt av andre kornprodukter med sertifisering og humle er såvidt jeg vet ikke sånn voldsomt sårbar for skadedyr, så det burde vel være mulig å oppdrive, uten at jeg har peiling på hvor.. Husk også Debio-merket sukker til karbonering (eller lag ukarbonert øl for enda lavere CO²-avtrykk  :bank2:)
 
Takk. Hvorfor tenkte ikke jeg på dette? Argh. Men takk!

En ting. Jeg trodde humle var "vanskelig" med tanke på sjukdom? Noen som vet noe om dette. Hvorfor tror jeg dette?
 
Humle er nok relativt vanskelig å dyrke økologisk, men det dyrkes en del økologisk humle på New Zealand, siden de er plaget med færre plantesykdommer der enn andre steder.

CO2-avtrykekt fra selve bryggingen er det ikke noe problem med, siden det uansett kommer fra nedbrygtingen av organisk materiale, men energibruken ellers i bryggingen (varming og koking, kjøling under gjæring, osv.) er selvsagt en annen sak.
 
Gahr skrev:
Humle er nok relativt vanskelig å dyrke økologisk, men det dyrkes en del økologisk humle på New Zealand, siden de er plaget med færre plantesykdommer der enn andre steder.

Det spørs hva man mener med "relativt". Det var ikke før rundt andre verdenskrig at kunstgjødsel og plantevernmidler ble vanlig, før dette var alt "økologisk". Problemet ligger nok først og fremst i økonomien; det er mindre lønnsomt å produsere økologisk siden det krever mer arbeid, man får som regel mindre utbytte og på toppen man er mer sårbar for at avlingen går helt eller delvis tapt.

Et nettsøk på "organic hops" tryller frem mange produsenter og forhandlere, men om noe av dette er å få kjøpt i Norge vet jeg ikke. Det er iallefall ikke mangel på utvalg, f.eks her fra det øverste treffet fra nevnte søk: http://www.breworganic.com/certifiedorganichops.aspx
[quote author=Gahr]
CO₂-avtrykekt fra selve bryggingen er det ikke noe problem med, siden det uansett kommer fra nedbrygtingen av organisk materiale, men energibruken ellers i bryggingen (varming og koking, kjøling under gjæring, osv.) er selvsagt en annen sak.
[/quote]

Bare for å ha sagt det, kommentaren min om CO²-avtrykk var et forsøk på en spøk :)
 
Jeg klarte å holde humleproduksjonen økologisk i år fordi det ikke var noen større bladlusinvasjon eller sykdomsutbrudd. Kunstgjødsel vil jeg ikke anbefale, da den eksplosive plantesaftproduksjonen som medfølger lett tiltrekker seg bladlus. Første og andre år var bladlus et problem, men ikke i år (tredje). Så det er fullt mulig å dyrke økologisk humle. Du får også kjøpt noe økologisk humle nå og da, bryggselv tok inn et parti for et års tid siden så vidt jeg husker. Økologisk pilsnermalt er heller ikke sjelden vare.
 
Nidveg skrev:
Jeg klarte å holde humleproduksjonen økologisk i år fordi det ikke var noen større bladlusinvasjon eller sykdomsutbrudd. Kunstgjødsel vil jeg ikke anbefale, da den eksplosive plantesaftproduksjonen som medfølger lett tiltrekker seg bladlus. Første og andre år var bladlus et problem, men ikke i år (tredje). Så det er fullt mulig å dyrke økologisk humle. Du får også kjøpt noe økologisk humle nå og da, bryggselv tok inn et parti for et års tid siden så vidt jeg husker. Økologisk pilsnermalt er heller ikke sjelden vare.

Min kommentar var ment med tanke på lønnsomhet i storproduksjon, ikke til husbruk. Min hjemmedyrkede humle er også økologisk (men dessverre ikke moden:)), men da jeg dessverre ikke har så mye som et snev av grønne fingre er jeg redd jeg ikke får særlig mye til, hverken økologisk eller ikke-økologisk... Det finnes en rekke produsenter som dyrker økologisk humle, men mengden er beskjeden i forhold ril "vanlig" humle.
 
Atna Nakenbad skal i følge Atna være økologisk mener jeg å huske.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
 
Angående humle, så er det meget stor forskjell på forskjellige humletyper. Mer informasjon om dette kan finnes på: http://beerlegends.com/hops-varieties
 
Bør være fullt mulig for en bonde i Sør-Norge å dyrke humle til smått kommersielt bruk. Også økologisk. Har selv planter i blomst som mates med varmkompostert jord/næring. Jeg har ved hjelp av mitt søskenbarn sporet opp gamle humleplanter fra slekstgården på Jæren.  Dette er nok planter som er svært gamle, da det ikke har vært brygget øl på denne gården siden pietismen herjet Jæren. Disse plantene har stått på et område som alltid har vært beskyttet for plog og krettur. Skal ble spennende å prøve avleggere av disse plantene.
 
Oppskrifter på økologisk øl man finner på nettet er som regel bare økologisk malt og humle.
Malt selger Bryggeland (http://bryggeland.no/malt/okologisk-malt.html) og Humle kan fås hos Bryggselv (http://www.bryggselv.no/products/summit-okologisk-humlepellets-100g).
Her kan det jo passe med en økologisk Summit pilsner. Den har jeg laget etter oppskrift fra  Bryggselv men med økologisk innhold, ble kjempe god og veldig godt likt av venner  :yes:
 
Tilbake
Topp