Oksidering av øl, hvor lang tid tar det før du kjenner det?

Jokis

 
Mitt øl blir sjeldent særlig gammelt. Når kjøleskapet er bra fullt, ringer jeg noen kompiser som kommer over og tømmer på en fredagskveld.
...la oss nå si at man har satt igang en oksideringsprosses gjennom dårlig flaskefylling, snubla med gjæringskaret , eller rørt sukkerlake kraftig ut.
Hvor lang tid tar det før man har en merkbar forringing av ølet?
 
Dersom du tar en smak av starteren etter to døgn på magnetrører, vet du at det går hurtig dersom forholdene er maximalt uheldige :)
 
Det varierer veldig på hvor mye oksygen du har blandet i der, og hva slags øl det er. F.eks vil en oksidert pils smake (og se ut) annerledes enn en bock. Humledrevne øl igjen vil først merkes på humla, siden det er den dominerende smaken, før du merker at det er noe galt med malten og.

F.eks. Dette er et veldig ekstremt eksempel. Jeg laget en doppelbock som jeg ikke fikk langt nok ned, orket ikke flaske den så den ble en guinea pig. Blåste ren o2 i den i ca 15-20 sec. Satte på lokket igjen. Under et døgn senere så smakte den grusomt. Jeg troor at pappsmaken kommer lettere med mørke øl. Ellers kan det gå noen få dager før man (jeg) merker det på humla ved vanlig flasketapping.

Vanskelig å svare på uansett, veldig mange faktorer.
 
Tilbake
Topp