Oksidering av øl

Begynner å lure på om jeg har gjort en generaltabbe når jeg flasket mitt første øl i dag. Kjøpte en hevert på Europris, men jeg slet med å få den til å fungere skikkelig. Jeg skulle omstikke ølet til et annet kar med sukkerlake i, sugde på heverten, men strålen var ekstremt pistrete. Ville tatt evigheter om jeg skulle ventet til at ølet var overført. Dermed kom jeg på den geniale ideen at jeg satte det nye karet under tappekranen på det andre og helte ølet over på den måten. Ser etterpå at dette ikke var særlig lurt med tanke på oksidering av ølet.

- Tror kanskje tappen min var at jeg ikke sugde hardt nok på slangen. Brukte denne heverten. Er den litt for liten for formålet? Bør jeg være redd for å få bittelitt spytt i ølet når jeg suger på slangen? http://www.europris.no/kunder/europ...&gruppeid=B0802&artnr=125407&qm=sym,3,0,0,0,0

- Når jeg tappet på flasker så tappet jeg fra tappekran på karet. Er dette feil (mtp oksidering)? Eller er det en ok måte å gjøre det på? Er alternativet hevert?

Du bør absolutt bruke en hevert med pumpe (autohevert) slik at du slipper å suge på slangen. Det er mye bakterier i munnen som du ikke vil ha over i ølet ditt. Det kan være lurt å kjøpe en tappestang som denne så går det mye lettere å fylle flasker.

Hei,

Et annet tips til neste gang, kan være å kjøpe en silikonslange som passer på kranen til gjæringskaret. Legg slangen i bunn av omstikkingskaret og overfør ølet på den måten.

PS: Bare husk og eventuelt ta ut gjæringslåsen, så du ikke suger alt som er inne i den med ned i gjæringskaret.

Ray

Så drikker jeg dette fort nok så går dette bra? IPA skal vel uansett drikkes ganske kjapt.

Jeg får prøve å få på plass litt bedre rutiner før jeg brygger mitt neste brygg!

Har samme hevert, og den funker greit. Sett bøtten med ølet på et bord. Legg hele slangen i en bøtte med star san (som omstikkingskaret ble desinfisert med) så den fylles helt opp (luft i hevert bremser opp). Hold så igjen slangetuten mens rørenden fortsatt er nedi. Løft rørenden oppi ølet og hold slangenden så lavt som mulig mot en kjele eller noe på gulvet. Når du åpner opp slangenden suges ølet automagisk opp i røret og ut slangen. Klem igjen når øl kommer ut, og du kan begynne å tappe. Øv med vann noen ganger så får du det til! ;)

Tilbake
Topp