Oksidering - hva skjer egentlig?

okran

Norbrygg-medlem
Skulle sette en ferdiggjæret dunk i kjøleskap for coldcrashing; bar den varsomt og forsiktig - og så gikk det galt idet jeg skulle sette den inn. Slo dunken borti kanten på kjøleskapet, og det skvalpa skikkelig. Så: fare for oksidering? Og i så fall, hva kan jeg egentlig forvente av begredeligheter? Ser mange advarer mot oksidering, men tror ikke jeg har sett noen beskrivelse av hva slags usmaker som i så fall kommer.
 
Hadde løftet på lokket for å ta siste måling av SG/FG noen få minutter før, så er nok redd det var noe oksygen der, jo... Men jada, "I had a homebrew", og er ikke veeeldig bekymret, bare litt....
 
Har kun opplevd oksidasjon ved feil under selve tappingen til keg ved at ølet "splæsjet" ned i keg grunnet kort hevert. Tror ikke du skal bekymre deg i ditt tilfelle.
 
Sist redigert:
Min erfaring er at det skal ganske mye til før man får oksidert øl. Så lenge man ikke planlegger langtidslagring av øl, så tror jeg at dette er bortimot en neglisjerbar faktor. Jeg mener selv at jeg har vært ganske "røff" under omstikking og tapping. Jeg gjærer på 25L kanner fra Europris, og bruker å stikke om til en vanlig gjæringsbøtte fra Bryggselv før tapping. Selvfølgelig tømmer jeg ikke fra 10 meters høyde ned i bøtta, men jeg kan ikke annet enn å si at jeg ikke er spesiellt forsiktig ved omstikk. Det eneste jeg passer på er at jeg tømmer jevnt, og ikke roter opp for mye av gjær-/trubkaka i bunnen. Og etter snart 30 brygg så tror jeg at jeg kun ved 1 anledning har funnet smaken av våt papp, og det var en restflaske av et brygg jeg lagde for godt og vel 1 år siden. Men som alltid: YMMV. Jeg sier ikke at det jeg gjør er korrekt, bare at det har fungert for meg.
 
Takk for beroligende ord. Skal se det går bra... Blir nok flasking i kveld, tenker jeg.
 
Min erfaring er at det skal ganske mye til før man får oksidert øl. Så lenge man ikke planlegger langtidslagring av øl, så tror jeg at dette er bortimot en neglisjerbar faktor. Jeg mener selv at jeg har vært ganske "røff" under omstikking og tapping. Jeg gjærer på 25L kanner fra Europris, og bruker å stikke om til en vanlig gjæringsbøtte fra Bryggselv før tapping. Selvfølgelig tømmer jeg ikke fra 10 meters høyde ned i bøtta, men jeg kan ikke annet enn å si at jeg ikke er spesiellt forsiktig ved omstikk. Det eneste jeg passer på er at jeg tømmer jevnt, og ikke roter opp for mye av gjær-/trubkaka i bunnen. Og etter snart 30 brygg så tror jeg at jeg kun ved 1 anledning har funnet smaken av våt papp, og det var en restflaske av et brygg jeg lagde for godt og vel 1 år siden. Men som alltid: YMMV. Jeg sier ikke at det jeg gjør er korrekt, bare at det har fungert for meg.
Min erfaring er motsatt.
Det skal lite til før ølet oksideres, og det er en av de usmakene jeg oftest kjenner i hjemmebrygg.
 
Dere er vel i hver deres ende av skalaen hva sensitivitet rundt oksydering angår antar jeg..
+1. Noen kjenner den usmaken der ganske tydelig og som overtakende for hele aroma- og smaksbildet, mens andre ikke merker det noe i det hele tatt. Det lille skvælpet du gjorde er uproblematisk. :)
 
Dere er vel i hver deres ende av skalaen hva sensitivitet rundt oksydering angår antar jeg..
Jeg er ihvertfall veldig sensitiv på DMS og Diacetyl, og har en generellt overutviklet smakssans. Det som kanskje er mulig er at jeg anser det jeg holder på med som røff behandling, mens det hos andre vil oppfattes som overforsiktig. Akkurat det vet jeg ikke. Jaja - Som sagt YMMV, og gjør det som fungerer.
(Sånn tilleggsopplysning så har jeg vært igjennom usmaksettet, og kjente så og si alle usmakene veldig til ganske tydelig).

Edit: Men, for å teste, så skal jeg gjøre en øvelse neste gang og være Überforsiktig på halvparten, og vanlig på andre halvparten.
 
Oksidering handler om mye mer enn våt papp. Jeg kjøpte inn og smakte Sierra Nevada Pale Ale og Torpedo med John Palmer i helgen for å vise hvordan det er å kjøpe amerikansk øl i norge. Torpedoen var helt klart veldig oksidert, det mente vi begge, men våt papp smakte den ikke.
 
Kan du beskrive litt nærmere da hva den smakte? Hvilken smak var det som trigget at dere klassifiserte den som Oksidert?
 
Hvordan oksidert øl smaker er litt vanskelig å forklare, unntatt i de ekstreme tilfellene, men jeg kan prøve.

Det starter med at ølet blir mindre friskt. Krispheten og de definerte smakene sklir over i et mindre definert og døllt smaksbilde. Humlearoma og smak forsvinnert raskt, og en litt tung karamellaktig aroma og smak som opprinnelig ikke kom fra malten dominerer mer og mer i smaksbildet. Det var dette som preget Torpedoen. Humlen var i stor grad borte og den var ikke frisk. I tillegg var den dølle og tunge karamellaromaen og smaken ganske dominerende.
 
Men, man sier jo ofte at "IPA er ferskvare", så humlesmaken vil jo gradvis bli mer og mer diffus/borte. Det var ikke det at dere fikk "gammelt" øl da?
En pale ale vil da nødvendigvis over tid bli mer og mer preget av den mest smaksrike/dominerende malten?
Beklager at jeg graver hardt, men det du beskriver som oksidert øl, høres også ut som om det kan passe med et typisk "gammelt" øl?
Men du skriver at: "Humlearoma og smak forsvinnert raskt, og en litt tung karamellaktig aroma og smak som opprinnelig ikke kom fra malten dominerer mer og mer i smaksbildet." - Hva mener du her? At når du åpner flaska, så er lukten og smaken "riktig", men etter kort kontakttid med luft så "fordamper" den? Eller beskriver du et generellt forløp for et oksidert øl?
 
For min del så er alt feil med en oksidert øl. Lukter feil og smaker feil. For en tid siden kjøpte jeg noen ipaer på polet. De luktet og smakte likt. Det som en gang var deres særegenhet hadde blitt overskygget av en smak og aroma som var lik i de ølene, så og si like mørke var de og, selv om de skulle vært lyse.

Det du definerer som gammelt øl kan godt være oksidert øl.
 
Men, man sier jo ofte at "IPA er ferskvare", så humlesmaken vil jo gradvis bli mer og mer diffus/borte. Det var ikke det at dere fikk "gammelt" øl da?
En pale ale vil da nødvendigvis over tid bli mer og mer preget av den mest smaksrike/dominerende malten?
Beklager at jeg graver hardt, men det du beskriver som oksidert øl, høres også ut som om det kan passe med et typisk "gammelt" øl?
Men du skriver at: "Humlearoma og smak forsvinnert raskt, og en litt tung karamellaktig aroma og smak som opprinnelig ikke kom fra malten dominerer mer og mer i smaksbildet." - Hva mener du her? At når du åpner flaska, så er lukten og smaken "riktig", men etter kort kontakttid med luft så "fordamper" den? Eller beskriver du et generellt forløp for et oksidert øl?

Det du kaller "gammelt øl" er jo nettopp det; oksidert øl...
 
"Humlearoma og smak forsvinnert raskt, og en litt tung karamellaktig aroma og smak som opprinnelig ikke kom fra malten dominerer mer og mer i smaksbildet." - Hva mener du her? At når du åpner flaska, så er lukten og smaken "riktig", men etter kort kontakttid med luft så "fordamper" den? Eller beskriver du et generellt forløp for et oksidert øl?

Generelt forløp ja. Jo mer oksygen det er i flaska, og jo varmere den står desto raskere går det.
 
Tilbake
Topp