Oksidering ved omstikk av øl

TMan

 
Jeg har gjæringskar med tappekran, og har vært plaget med at jeg får med humle-grums ved tapping av brygg, spesielt på siste del av tappingen, og spesielt ved brygging av IPA og andre humle-tunge øltyper. Dette forårsaker i sin tur at ølet bruser over når jeg åpner flasken. Dette er irriterende og gjør at en del fullt drikkbart øl blir kassert pga 'vulkaneffekt' når flasken blir åpnet.

Jeg vurderer derfor å prøve å filtrere ut en del grums ved hjelp av en nylonpose. Men så har jeg hørt at ølet ikke har godt av å bli utsatt for oksygen. Jeg vurderer et oppsett hvor jeg surrer nylonposen rundt tappekrana, har en trakt med slange rett under (minst mulig kontakt med luft), og deretter ned i bunnen av et nytt gjæringskar.

Hvor kritisk er dette med oksygeneksponeringen? Kan et slikt enkelt opplegg fungere, eller må jeg investere i spesialutstyr?

Vurderer også å prøve ut filtreringen tidligere i prosessen (rett etter koking av vørter), men det hjelper selvsagt ikke ved tørrhumling.

Synspunkter mottas med takk!
 
Humlepose ved brygging/tørrhumling, stikker om med auto-hevert til nytt fat for tapping. Brygget flere humlerike øl men ingen vulkan-øl enda :)
 
Setter du det kaldt et par dager før tapping vil dette ofte hjelpe.
Er det mye grums i bunn av karet slik at tappekranen er nede i grumset så kan du bruke en pumpehevert.
Jeg og mange med meg bruker en slik.
Oksygeneksponering ved flasking er kritisk. Men hvor kritisk er avh av mange faktorer.
Drikkes det raskt opp betyr det mindre :)
 
Jeg ville absolutt ikke gjort det. Skal du bruke et filter så må det være nedsenket i noe. Prøv å tappe en øl gjennom en te-sil eller noe, den blir flat med en gang, dvs at co2-frigjøres og o2 blir tatt opp.

Evt så kan du brygge større batcher og la mer ligge igjen, det er den aller enkleste metoden. Cold Crashing er nest enkleste. Siden du sier at du får med deg grums på slutten vil jeg si at du er for gjerrig på godsakene.
 
Ved flasking av brygg som har fått mye tørrhumling fester jeg en desinfisert humlepose på utløpet av hevertslangen der den ligger i bunn av flaskebøtta. På denne måten er det ikke noen ekstra risiko for oksydering. Har aldri humlepartikler i flaskene mine.
 
http://www.clasohlson.com/no/Sil/Pr345116000?showRatings=true

Brukes når man overfører fra kokern til gjæringsbøtta

Du kan bruke en sånn en funker som faen, men jeg har sluttet å bruke det alt havner i bunn til slutt. Men jeg bruker hevert for å overføre ølet. Siste del av tappingen sier du ? Vulkaneffekt ? hehehe milde flaskebomber heter det, prøv å rør inn sukkeret bedre. Jeg har hatt sånne de siste 2 brygg, utenom da jeg prøvde å røre rundt veldig forsiktig i 30 sec. Morro med bomber uansett
 
Nå sier jo de som har peiling på det at du ikke skal stikke om ølet ditt. For å sitere John Palmer: So, the new rule of thumb: don’t rack a beer to a secondary, ever, unless you are going to conduct a secondary fermentation.
Kilde: https://www.homebrewersassociation.org/forum/index.php?topic=15108.5

Dette på grunn av faren med oksygen ved omstikking. Så jeg lurer nå på om det riktige å gjøre er å gå over til å ha sukker/dextrose/sukkerlake/gjærføde rett i flaskene. Så tappe rett fra hevert til flaske. Hater heverter og grøss for en jobb å fordele sukker i alle flasker. Men for å sikre seg best mulig kvalitet virker det smart.
 
Nå har vel folk karbonert naturlig ved å stikke om til et annet kar og tilsette sukkerlake for deretter å flaske i noen år, så det problemet er neppe veldig stort. Tviler på det er der slaget står for godt øl.

Ut av gjæringsdunken må det uansett, om det ligger en halvtime i omstikkingskaret tviler jeg på spiller særlig rolle.

Kan også anbefale corneliusfat... det er svært mye mindre arbeid enn flasker. Er man helt pranoid er det også mulig å sørge for at det kun inneholder Co2 når man fyller det.
 
Jeg stikker om med hevert og knytter en desinfisert nylonpose på inntaket. Det fungerer fint. Men en liten krise har oppstått. Jeg har mistet min nylonpose og jeg greier ikke å google meg frem til noen som selger slike. Ser ikke ut til at Brygg Selv eller Bryggeland selger slike løst. Er det noen som vet hvor jeg får tak i ny nylonpose?
 
Jeg stikker om med hevert og knytter en desinfisert nylonpose på inntaket. Det fungerer fint. Men en liten krise har oppstått. Jeg har mistet min nylonpose og jeg greier ikke å google meg frem til noen som selger slike. Ser ikke ut til at Brygg Selv eller Bryggeland selger slike løst. Er det noen som vet hvor jeg får tak i ny nylonpose?
Kid etc . BH-poser kaller de det der
 
Om du koker sukkerlake. Og har den i flaskekaret, og legger slangen fra heverten i bånn, så tar der max 20sek før utløpet er dekket av øl, samtidig som du får en god sirkulasjon i karet slik at sukkerlaken blandes godt inn i resten av ølet.
Kan virkelig ikke se med min beste fantasi at denne metoden skal tilføre noe mer enn mikroskopiske mengder oksygen i ølet mellom gjæringskar og flasker.
Bruker du i tillegg tappestokk(eller hva det nå heter), så skjønner jeg ikke at det kan li snakk om oksygentilførsel av betydning?
 
Det
Om du koker sukkerlake. Og har den i flaskekaret, og legger slangen fra heverten i bånn, så tar der max 20sek før utløpet er dekket av øl, samtidig som du får en god sirkulasjon i karet slik at sukkerlaken blandes godt inn i resten av ølet.
Kan virkelig ikke se med min beste fantasi at denne metoden skal tilføre noe mer enn mikroskopiske mengder oksygen i ølet mellom gjæringskar og flasker.
Bruker du i tillegg tappestokk(eller hva det nå heter), så skjønner jeg ikke at det kan li snakk om oksygentilførsel av betydning?

Det er veldig merkbart ifht om du klarer å tappe i et lukket system.
 
Hmm....
Her har jeg tydeligvis noe å lære.
Så hvor lukket er det da mulig å få det hjemme på kjøkkenet, og må man da sukre rett på flaskene?
 
Du bør bruke en mottrykksfyller skal det bli mer eller mindre lukket fra gjæring til flasking, og det innebærer fat og den pakka der. Ellers bare gjøre alt du kan for å kutte ut ledd som tar opp oksygen og bruke oksygenabsorberende korker.
 
Ah. Så da gjør jeg det (nesten) rett på nesten halve batchen da. Fyller 1Stk corneliusfat, og flasker resten.

Takk for oppklaring.
 
Tilbake
Topp