Oksidert ekstrakt ??

Per Arne

Norbrygg-medlem
Har kjøpt 2 x 15 kg. Muntons maltekstrakt. Har nå brygget 4 brygg av den ene kannen, og smakt på to av de. De to siste står ennå til gjæring.
Begge bryggene som jeg har smakt på, har en smak som jeg ikke synes noe om. Og da er det spørsmålet dukker opp: Kan ekstrakten være oksidert?

Kan noen forklare meg hvilken usmak jeg får på brygget dersom ekstrakten er oksidert?

Har brukt 15 kg. kanner fra Munton i mange år uten noen problemer. Men nå er det en smak på ølet som gjør at de to forsåvidt forskjellige bryggen smaker det samme. Ikke spesielt vondt, men heller ikke noe godt. Har smakt på vørteren gjennom bryggeprosessen slik jeg bruker, og har ikke kjent noe galt underveis i bryggingen. Burde jeg merke en annen smak av vørteren dersom ekstrakten er oksidert?

Det skal også nevnes at disse to bryggene er de første jeg har tappet på Corneliusfat. Har tenkt tanken at det kan være en årsak her med dårlig rengjøring eller noe lignende. Har brukt Krystall Soda og Chemipro OXI til rengjøring, og dette skal vel holde?

Er det noen som har noen tanker, mottas disse med takk.
 
Kan du beskrive usmaken litt nærmere? Våt papp er en karakteristikk som ofte gis i forbindelse med oksidasjon...
 
Kan ikke forklare helt, men det er mulig det er en anelse våt papp. ( Ikke så ofte jeg smaker på våt papp) ;)

Men denne smaken overdøver all smak fra spesialmalten. Et av bryggene brukte jeg mye Roasted Barley, svartmalt og sjokolademalt for å få litt kraftig smak. All denne smaken er borte. Det minner veldig om hjemmebrygg jeg fikk (stjelte) fra min far og bestefar da jeg var i mine beste ungdomsår. Ikke spesielt godt. (Slik som hjemmebrygg skulle smake når en ikke visste bedre)

Men er det mulig å se, lukte eller smake at ekstrakten er oksidert før en bruker det til brygging?
 
Tilbake
Topp