Oksydering ved flasking

Brygget en imperial IPA, som jeg syntes smakte meget bra direkte fra dunken den dagen jeg hadde det på flasker.

Etter et par uker viste deg seg at brygget var betydelig oksydert.

Jeg hadde betydelige mengder humleblomst som tørrhumle og hadde dette direkte i gjæringskaret uten bruk av humlepose. Da jeg tappet vørteren over i ny dunk for å blande i sukker og tappe på flasker hadde jeg store problemer med heverten. Humleblomsten tettet heverten som medførte en svært turbulent strømning med masse bobler gjennom heverten. Måtte "restarte" pumpeheverten flere ganger for å overføre det ferdige øllet til den nye dunken. Jeg hadde også tatt med bryderiet med å "purge" dunken med CO2 for å redusere faren for oksyderinge.

Så til spørsmålet: Er det noen andre som har oppleved det samme, og kan bekrefte teorien om at turbulent strømning gjennom hevet kan føre til oksydering av øl?
 
Hender det freser i heverten min også. Jeg har slange koblet på et kobberrør. Heverten holder på vakuum i en evighet (sugd ut lufta fra slangen og slått den tett i begge ender for å se om skjøten lekker). Så Jeg konkluderer med at det er co2 som går ut av løsning når ølen suges opp i heverten.
 
Hei!

Jeg mener og tror at det kan oksidere da ja. En annen ting jeg lurer på er hvordan ølet treffer i flasken. Ville prøvd å fylle fra bunn iallefall. Dette synes jeg har gjort mine øl bedre!


Kenneth
 
Ja, fyller fra bunn med flaskefyller. Har fått rutine med å holde flasken litt på skrå for å redusere faren for oksydering til et minimum.
 
Hvis du har 10ml  med luft i toppen av flaska vil dette gi 8 ppm med oxygen i  500 ml med øl.
Noe vil bli spist opp av gjæren men gå inn på  Probrewer og les om bryggerenes fortvilelse
om at humlearomaen forsvinner pga oxydering ved flaskekarbonisering.. Bruk av beer gun med Co2 fylling vil redusere problemet.
 
magnumhansen skrev:
Hvis du har 10ml  med luft i toppen av flaska vil dette gi 8 ppm med oxygen i  500 ml med øl.
Noe vil bli spist opp av gjæren men gå inn på  Probrewer og les om bryggerenes fortvilelse
om at humlearomaen forsvinner pga oxydering ved flaskekarbonisering.. Bruk av beer gun med CO₂ fylling vil redusere problemet.


Skulle jo tro at co2en i ølen som frigjøres under flaskinga ville fortrenge i hvertfall en god del av det som blir liggende i flaskehalsen?
 
Nei, O2 en er der uansett, godt blandet med Co2 og trykt inn i ølet, så det blir istedet værre når trykket øker.
 
Nekter å tro at øllet kan bli betydelig oksydert på 14 dager på grunn av 10ml oksygen i toppen av flaska. Karbonering på flasker med bruk av sukker er tross alt en annerkjent metode for flasking av øl.

Tilbake til hovedproblemstillingen: Kan en svært turbulent strømning gjennom heverten føre til betydelig oksydering a øllet?
 
ovestad skrev:
Nekter å tro at øllet kan bli betydelig oksidert på 14 dager på grunn av 10ml oksygen i toppen av flaska. Karbonering på flasker med bruk av sukker er tross alt en annerkjent metode for flasking av øl.
Jeg er enig med deg.
Slik jeg har oppfattet stoffskiftet til gjæren, så vil gjæren prioritere å bruke oksygen sålenge oksygen er tilgjengelig. Stoffskiftet til gjæren er vel 30-40 ganger raskere under aerobe forhold, enn under fermentering?
Så lenge man fyller flasken forsiktig, så forbrukes vel oksygenet både i flaskehalsen og det som evt. er løst i ølet relativt raskt etter kapsling?
Kanskje dere som har O2-målere har testet dette? Dvs målt O2 i ølet ved kapsling, og tatt av kapsel og målt O2 etter f.eks en time, to time?
 
ovestad skrev:
Tilbake til hovedproblemstillingen: Kan en svært turbulent strømning gjennom heverten føre til betydelig oksydering a øllet?

Ja, det er eg overbevist om sjølv om eg ikkje kan gi vitenskapelege bevis for påstanden.
 
Litt uklart for meg korleis lufta kom til brygget ditt. Var det heverten som saug falsk luft under tapping til priming-dunk? I så fall må du ha hatt den heilt i overflata og det er klart at den vil då slurpe i seg ein del luft som vil blande seg med ølet. I dette tilfellet er det kansje ikkje så rart at ølet vart oksydert.

Eller var det slik at det danna seg boblar i heverten til tross for at du lot den suge øl langt nedi gjæringsdunken? I så fal er det ikkje luft, men co2 som går ut av løysing, om ikkje heveten/slangen er utett og sug falsk luft annan stad ifrå.

IOM at du flaskekarbonerar med sukker burde den vesle o2 mengden tilsatt ved normal omstikk - flasketapping vere brukt av gjæren rimeleg kjapt. Dette er jo ein velprøvd metode.

I same slengen: Eg har stilt spøsmålet før ein gang utan at nokon har svar. Har E300/ascorbinsyre/vitamin-C sin plass i øl for å forebygge/forhindre/minimere oksydering? Nokon som har prøvd?
 
Jeg har opplevd at heverten har sugd inn luft der slangen er trykket inn på røret. Men da hadde jeg klippet av rett ved en gammel brett på slangen.

Så det ved at det hele tiden samlet seg mer og mer luft på det høyeste punktet i heverten. Klipte av et par cm, og satte slangen på igjen, så var problemet borte.

Hvis du ser mye brusing i slangen eller heverten, kan det være problemet. Det er som regel noen få bobler der, men er det flere cm med nesten bare luft og du ser brusing og skum, så har du trolig en lekkasje.
 
Ved nærmere ettertanke kan kanskje en autohevert trekke inn luft fra oversiden av pumpa, dersom innsuget i bånn blir tett av humle eller annet.

Skal gå og se hvordan den er konstruert.
 
Som jeg trodde.

Pakningen er konstruert slik at den ekspanderer og tetter når du presser ned på heverten. Drar du den opp klemmes den sammen og slipper inn luft. Prøv å holde for begge ender av heverten. Du kan dra den fra hverandre lett, men ikke presse den sammen.

Blir innløpet på heverten tett, vil vekten av vesken i slangen lage vakum på undersiden av pakningen, og luft suges inn gjennom det ytre røret.
 
protto skrev:
Litt uklart for meg korleis lufta kom til brygget ditt. Var det heverten som saug falsk luft under tapping til priming-dunk? I så fall må du ha hatt den heilt i overflata og det er klart at den vil då slurpe i seg ein del luft som vil blande seg med ølet. I dette tilfellet er det kanskje ikkje så rart at ølet vart oksidert.

Eller var det slik at det danna seg boblar i heverten til tross for at du lot den suge øl langt nedi gjæringsdunken? I så fal er det ikkje luft, men CO₂ som går ut av løysing, om ikkje heveten/slangen er utett og sug falsk luft annan stad ifrå.

IOM at du flaskekarbonerar med sukker burde den vesle O₂ mengden tilsatt ved normal omstikk - flasketapping vere brukt av gjæren rimeleg kjapt. Dette er jo ein velprøvd metode.

I same slengen: Eg har stilt spøsmålet før ein gang utan at nokon har svar. Har E300/ascorbinsyre/vitamin-C sin plass i øl for å forebygge/forhindre/minimere oksydering? Nokon som har prøvd?

Brukte en autohevert som vist på bildet under, og sugde fra godt nedi dunken. Humle i inntaket medførte en form for kavitasjon/ turbulent strøm i heverten.
 

Vedlegg

  • hevert.jpg
    hevert.jpg
    19,8 KB · Sett: 364
Kavitasjonen i seg sjølv tilset ikkje o2. Kvar skulle lufta kome fra? Om det dannar seg gassbobler er det nok co2 som blir frigitt pga trykksenkning i straumande veske. Ref Bernoulli.
 
Se mitt forrige innlegg. En slik hevert vil garantert suge inn luft dersom inntaket blir tett.
Pakningen rundt "stempelet" tetter kun en vei.

Du vil heller ikke kunne få masse bobler i slangen uten å trekke inn luft. Det er ikke så mye løst CO2 i øl som ikke er trykksatt og sikkert holder 20 grader.
 
SindreW skrev:
Se mitt forrige innlegg. En slik hevert vil garantert suge inn luft dersom inntaket blir tett.
Pakningen rundt "stempelet" tetter kun en vei.

Du vil heller ikke kunne få masse bobler i slangen uten å trekke inn luft. Det er ikke så mye løst CO₂ i øl som ikke er trykksatt og sikkert holder 20 grader.
Ja det er greit. Men det er ikkje kavitasjon. Det er å suge falsk luft. Det er mykje verre.
 
Ja og det vil fort kunne gi oksidert øl. Kavitasjon uten tilsetting av luft vil neppe gjøre det.

Utgjæra øl inneholder vel minimalt med løst oksygen, den har gjæra kost seg med.

At han ser kavitasjon, må vel være et tegn på at det er mye gassbobler tilstede. Hvis ikke er den vanskelig å få øye på.
 
Hei igjen:)

Er det sikkert at det er oksidering det er,kan jo være andre ting som lager usmak?


Kenneth
 
Tilbake
Topp