Oksydert øl

Hei folkens!

Jeg sitter her med den første flaska av den siste bitterbatchen min. Den pleier vanligvis å bli veldig god, men ikke denne. Den smaker ikke godt, men den er ikke infisert. Da jeg pitchet gjær, pitchet jeg nok aaalt for lite (lang historie, jeg tok en sjanse) og gjæringa startet ikke på 2 døgn. Hadde aerert godt ved risting som jeg pleier. Pitchet ny gjær, og da starta det.

Så spørsmålet mitt er: er ølet rett og slett oksydert? Jeg *tror* det, men det smaker ikke "papp", som er den vanlige beskrivelsen. Jeg vil heller kalle det en besk gjærsmak med sagmuggtoner. Bitterheten er skarp, og all sødme er fortrengt av denne smaken.

Oksydert ... ?
 
Noe av det samme hente med våres spesial bitter,smakte snadder inntil den ble 4uker gammeletter 4uker forandret smaken seg og luktet ondtheldigvis hadde eg bare 2 flasker igjen. Tror det kom av forhøy meske temperatur(67-68 grader) og høy FG=18
 
Hmm... Ingen vond lukt her, egentlig; deres batch høres egentlig infisert ut. Skjønner ikke helt at mesketemperatur på <69 skal lage vondt øl med vondt lukt etter 4 uker, og heller ikke svak utgjæring skal ha denne effekten.

Men, vil si at jeg selv hadde en bra mesk. Har laget dette ølet flere ganger før, med stort hell, og eneste unormale denne gangen var at gjæren ikke "ville", så jeg pitchet på nytt.
 
Har gjort likt hver gang vi brygger men har senket temperatur til 64-65 grader nå(BIAB)får fin FG nå og ølet smaker bare bedre og bedre jo lenger det står. Ølet som jeg henviser til ble helt klart infisert av et eller annet faenskap
 
Hmm.

Det *kan* være en av de aller første flaskene eller den aller siste. Vet ikke hvilke det er denne gangen. Da var det en del luftbobler i tapperøret. Når jeg tenker etter hadde jeg samme usmak på den aller siste flasken av en IPA jeg lagde. Da helte jeg bare resten av det grønne ølet over i flaska før jeg korket (og markerte på korken med tusj!)

Så nå må jeg drikke en øl til for å sjekke. Søren og!
 
Tilbake
Topp