Oksygen i mesk

Eriki

Norbrygg-medlem
Noen som vet om oksygen i mesken gir dårlige smaker? Jeg har satt meg opp en  resirk-patent som kan introdusere endel oksygen ved å dryppe ned i mesken..

Erfaringer?
 
HSA er benevnelsen, og etter det jeg har lest, gir det usmak, og uklart øl.
Om man greier å fremprovosere fenomenet er heller tvilsomt. Ved sirkulering der mesken drypper/sildrer over mesken klarer man det ihvertfall ikke.
Oksygenopptak av varm væske er meget problematisk å få til.
 
Men det samme skjer jo i beerbrew30 (Og speidel?), når man hever maltrøret så drypper det jo ned og ev. fører med oksygen?
Eller er jeg for overbeskyttende her?  :bank2:
 
Kanskje litt overbeskyttende ;D

Tror du kan slappe av. Det samme skjer i de fleste bryggerier under resirkulering og har selv ikke opplevd at dette gir noe usmak.
Som magne1972 sier så er oksygenopptak i varm væske liten.
 
Og så er det vel slik at koken fjerner det meste av oksygen i vørteren (hvilket medfører at det er viktig å tilføre ny oksygen før gjæren tilsettes)?
 
magne1972 skrev:
HSA er benevnelsen, og etter det jeg har lest, gir det usmak, og uklart øl.

Å ha lest om at hot side aeriation gir usmaker og uklart øl er det nærmeste de fleste kommer disse skadevirkningene. Det er litt som Jesus, alle har hørt om det, men ingen har sett det.
 
gustavf skrev:
magne1972 skrev:
HSA er benevnelsen, og etter det jeg har lest, gir det usmak, og uklart øl.

Å ha lest om at hot side aeriation gir usmaker og uklart øl er det nærmeste de fleste kommer disse skadevirkningene. Det er litt som Jesus, alle har hørt om det, men ingen har sett det.
Just my point :)
De hadde en test av dette i en artikkel, og regelrett pumpet ren o2 inn i en mesk, tilnærmet null forskjell på den og tilsvarende mesk uten :)
Mener smaksmessig de var identiske, mens den som ble tilsatt mye ren o2 ble litt uklar....
 
Jeg har lest om motortrimming, drevet med skyting og lest mye om benchrest men kom ikke dit da, nå ølbrygging, en ting er felles for disse hobbyer, det prates mye tull, påståes mye tull osv.

OT: Det var arti å se at det er kaldvann som fryser først mens det er påstått at varmtvann fryser først.
Jeg er også elektriker, der er det noen gerninger som påstår at det er bare å øke spenningen så går strømmen net.
 
Oddvar Demmo skrev:
OT: Det var arti å se at det er kaldvann som fryser først mens det er påstått at varmtvann fryser først.
Mer OT: ved rette forutsetninger fryser varmt vann raskere enn kaldt vann. Varmt vann danner nemlig mindre dråper enn kaldt vann, og mindre kuler har større overflate pr volum, slik at en liten dråpe vann kjøles raskere ned. Så hvis det er skikkelig kaldt, kan du ta en kopp varmt vann og kaste opp i luften og få snø nærmes momentant.
 
Tilbake
Topp