Oksygen i vørter!

Hei

Driver og planlegger en Ekstrem Stout. Og i den forbindelse så må jeg selvfølgelig tilføre oksygen i vørteren.

Jeg har vært en liten runde rundt hos diverse forhandlere og de gjorde meg obs på noe. Etter å ha lest i noen tråder - ser jeg at Julia sin O2 flaske er flittig brukt. Forhandlerne kunne opplyse meg om at det oksygenet som er fylt på "sveiseflasker" er ikke beregnet til næringsmidler eller helseinstitusjoner.

Alternativet er at jeg får fylt en dykkerflaske som jeg har liggende med O2 på dykkersenter - blir jo billigere - men da må jeg gå til innkjøp av reduksjonsventil som passer denne flasken - og det er nok ikke så enkelt.

Er det noen som har erfaringer, kommentarer eller tips her?

//Tor

Jeg bruker en 3l dykkerflaske som er klargjort for ren oksygen og det fungerer brillefint. En overgang på kranen og en vanlig oksygenregulator og vips så har man det man trenger.

Nei, sveise o2 er ikke godkjent for næringsmiddel. Har imidlertid benyttet dette masse ifm dykking både til mix og deco. Forskjellen er at medisinsk o2 er analysert og godkjent etter tapping. Gassen fylles fra samme tank, mener jeg. Så hvis du er sikker på at flaska di er ren, så går det greit.

Julas o2 har også fungert knirkefritt for meg.

Bjarte H skrev:
Jeg bruker en 3l dykkerflaske som er klargjort for ren oksygen og det fungerer brillefint. En overgang på kranen og en vanlig oksygenregulator og vips så har man det man trenger.
Hvor får du fylt disse flaskene med 02?

O2 som er teknisk altså  til bruk i industri ol er den samme som medisinsk o2. Det er flaskene og håndteringen som er anderledes.
.

Ok.

Etter det jeg kan forstå da - og så for øvrig - så er flaskene til Jula helt nye - Ikke retur på osv. Så de er trygge?

Hvor kjøpte dere Flowmeter da?

//Tor

Frode Granli skrev:
Bjarte H skrev:

O₂ som er teknisk altså  til bruk i industri ol er den samme som medisinsk O₂. Det er flaskene og håndteringen som er anderledes.
.

Du kan fylle på de fleste dykkersenter og hos dykkerklubber som driver med teknisk dykking. Gasen koster ikke mange kroner, så det er flasken, klargjøringen for bruk med 100% oksygen og regulatoren som koster. Så vidt jeg husker kalles oksygenet vi bruker til å blande gass med innen dykking "medisinsk oksygen til ikke-medisinsk bruk".

Edit: får du tak i en liten oksygenflaske er det enda greiere. Da slipper du overgangen også.

Bjarte H skrev:
Frode Granli skrev:
Bjarte H skrev:

O₂ som er teknisk altså  til bruk i industri ol er den samme som medisinsk O₂. Det er flaskene og håndteringen som er anderledes.
.

Du kan fylle på de fleste dykkersenter og hos dykkerklubber som driver med teknisk dykking. Gasen koster ikke mange kroner, så det er flasken, klargjøringen for bruk med 100% oksygen og regulatoren som koster. Så vidt jeg husker kalles oksygenet vi bruker til å blande gass med innen dykking "medisinsk oksygen til ikke-medisinsk bruk".
Når jeg fikk på statens dykkerskole i Bergen for å ta klasse tre så brukte vi blå flasker som er teknisk 02 når vi dykket nitrox og til overfaltedekompreson husker jeg.
Jeg jobbet noen år som anleggsdykker.

Fremstilling av o2 krever så ren prosess at o2 er helt ren uansett. Det er mer at en flaske fort kan bli stående en stund med åpen ventil en eller annen plass. Dette har jeg blitt fortalt av folk hos aga i alle fall .

Man kan leie en femliter foreskempel for en tusenlapp i året hvis man vil. Tror det var 2500,- for en ny hvis du vil kjøpe.
Jeg trodde ikke man fikk fylt o2 på dykkerflasker ser du. Men nå begynner det å bli en stund siden jeg har vært i det miljøet og da.

Jeg holder på å bygge meg oksygenoppsett med oksygenflaske fra jula (engangs) Leser i databladet at denne flaska er 99,5 oksygen. Hva er resterende 0,5% og er virkelig denne trygg å bruke til næringsmidler/lufting av vørter?

http://www.jula.no/media/pdf/product/MSDS/NO/218530,218532_OXYTURBO OXYGEN no CLP.pdf
Ser at denne er beregnet til bruk av skjærebrenner og kom til å tenke på at det kanskje ikke er så voldsomt nøye regulert mtp renheten?

Vel, har i hvert fall brukt denne på over 300 liter øl, og ingen har (tilsynelatende) tatt skade av det hittil ;)

Du jo bare lufte vørteren opp til maks 16ppm. Altså 16 molekyler med gass per 1.000.000 molekyler med vørter. Jeg tipper sannsynligheten er svært stor for at alkoholen er langt farligere enn det som i et merkelig tilfelle skulle komme sammen med oksygenet.

Når det gjelder O2 ville jeg vært mye mer bekymret for brann og eksplosjonsfare med lagring og håndtering av ren O2.

Hvor lenge varer en oksygenflaske fra Bryggeland/Jula, i.e. hvor mange liter vørter kan luftes før den er tom?

Hvor lenge varer en oksygenflaske fra Bryggeland/Jula, i.e. hvor mange liter vørter kan luftes før den er tom?
Flasken fra Jula er på 930 ml og 110 bar. Det betyr at den inneholder ca 134 g med oksygen. Anbefalt oksygentilsetting til 25 l vørter er ca 1 l/min i 1,5 min. Det betyr ca 2 g med oksygen. Det betyr at en flaske bør holde til ca 67 brygg a 25 l.

Er det så lett å få fylt en dykkeflaske med ren oxygen, her i Norge, uten å være sertifisert til å dykke med den??

Bare tenkte det er litt obs! til de som ikke dykke og har tenkt å kjøpe o2 utstyr.

Flasken fra Jula er på 930 ml og 110 bar. Det betyr at den inneholder ca 134 g med oksygen. Anbefalt oksygentilsetting til 25 l vørter er ca 1 l/min i 1,5 min. Det betyr ca 2 g med oksygen. Det betyr at en flaske bør holde til ca 67 brygg a 25 l.

Hvis ikke jeg har talt feil så har jeg oksygenert 26 dunker à 25 liter på samme flaska, still going strong (bruker også en dæsj før og etter bruk, nede i star-san-bøtta). :)

Er det så lett å få fylt en dykkeflaske med ren oxygen, her i Norge, uten å være sertifisert til å dykke med den??

Bare tenkte det er litt obs! til de som ikke dykke og har tenkt å kjøpe o2 utstyr.
O2 har jo mange legitime bruksområder utenom dykking

O2 har jo mange legitime bruksområder utenom dykking
Ja selvfølgelig.... Men jeg bare spurte om en dykkeflaske.

Siden det kan fort være farlig med o2 og dykking.

Jeg vet at i Australia vi vil ikke fylle en dykkeflaske for noen som ikke er sertifisert til det.... Det et derfor jeg spurt. ;)

Tilbake
Topp