Oksygen igjen...

Armas

 
Hei!
Hva er siste nytt om oksygen? Jeg søkte litt rundt på forumet, men fant ikke noe definitivt.

Ordentlig flaske som kan fylles, ser ut til å være det beste og dyreste alternativet. Prisen blir vel fort 3000 i investering for flaske og regulator.

Bryggesjappene selger engangsflasker og regulator og man er i gang for under 1000-lappen. Men så er det noen som sier at disse flaskene lekker? Stemmer det?

Ellers:
Jeg skal lage pils (uten oksygen denne gangen). ca 90 liter i en gjæringstank.
Vi kjøler ned vørteren til ca 17 grader. Rister den i 30-liters bøtter, flytter den til 120-liters tanken som står i kjøleskap, og kjøler vørteren til 8 grader før vi pitcher gjær. Er den luften vi ristet inn ved 17 grader ute av vørteren igjen når den har stått over natten til kjøling? Jeg får ikke ristet den på nytt i 120-liters tanken, for den er for stor og sitter nesten fast i kjøleskapet.

Tldr: Forsvinner oksygen fra vørteren når man venter med å pitche gjær?
 
Tipper det meste av 02en forsvinner i løpet av natten ja. Jula har vel også 1gangsflasker og rimelig regulator. Vet ikke om de lekker. Tips; sjekk diverse dykker-forum. Vet det blir solgt en del o2 utstyr der. Jeg fyller o2 flaska mi på en dykkersjappe.
 
Jeg har vel lest om folk som har 100 brygg på 1 Julaflaske?
Eller huser jeg feil nå.
Uansett, hvis en Jula-flaske til 298,- holder mer enn 20 brygg, så kan en jo regne det opp mot alt balet med å refylle flasker og investere i mer "high end" utstyr.
Julaflasken med regulator er lett håndterlig og tar liten plass.
 
Jeg anskaffet "Jula-oksygenering" sommeren 2013 (http://bryggerlauget.blogspot.no/2013/07/nytt-bryggeri-oksygenering.html). Har ikke tallet på antall brygg, men noen har det jo blitt på snart 4 år (og jeg oksygenerer så og si alle brygg). Ennå er ikke flasken tom (nå jinxer jeg meg vel selv slik at den tømmes på kommende mandagsbrygging). Har dog kjøpt en ekstraflaske i reserve, men er imponert over hvor mange batcher dette holder til. Min flaske lekker i hvert fall ikke, det er helt sikkert.
 
Problemet er visstnok med en del av regulatorene som lekker (uten at det kan høres). Ble anbefalt hos Bryggselv i Asker å skru av regulatoren fra flaska etter hver bruk. (Jeg var også plaget med at flaska ikke holdt til mer enn 8-10 bøtter a 25 liter, men holder mye lenger nå).
 
Jeg har vel lest om folk som har 100 brygg på 1 Julaflaske?
Eller huser jeg feil nå.
Uansett, hvis en Jula-flaske til 298,- holder mer enn 20 brygg, så kan en jo regne det opp mot alt balet med å refylle flasker og investere i mer "high end" utstyr.
Julaflasken med regulator er lett håndterlig og tar liten plass.
Flasken er på 930 ml og 110 bar, så det er rett over 100 liter oksygen i atmosfærisk trykk. Bruker man 1liter per minutt i ett minutt vil den var i rett over 100 brygg. Under 3 kr per brygg.
 
1. Er regelen 1 liter i minuttet, og 1 minutt brukstid i gjæringskaret?
2. Flytter jeg stenen rundt om kring i karet, eller er det nok at den ligger og jobber fra ett sted?
3. Tilfører jeg oksygen før eller etter pitching av gjær?
 
1. Er regelen 1 liter i minuttet, og 1 minutt brukstid i gjæringskaret?
2. Flytter jeg stenen rundt om kring i karet, eller er det nok at den ligger og jobber fra ett sted?
3. Tilfører jeg oksygen før eller etter pitching av gjær?

1. Ja, på 25 liter er dette korrekt
2. La den ligge, det går fint
3. Spiller ingen rolle
 
Tipper det meste av 02en forsvinner i løpet av natten ja. Jula har vel også 1gangsflasker og rimelig regulator. Vet ikke om de lekker. Tips; sjekk diverse dykker-forum. Vet det blir solgt en del o2 utstyr der. Jeg fyller o2 flaska mi på en dykkersjappe.
Jeg bruker slik engangsflaske og regulator riktig nok kjøpt fra bryggebutikk. Har brukt flaska over 50 batcher fremdeles mye igjen. Så dette lekker ikke.

mvh
Bårdd
 
takk til alle. Da ble det oksygen fra bryggselv i dag. Så blir Munich Helles-en vi brygget i går glad.

Nå må bare kjøleskapet få ned temperaturen til pitche-temp. Tar tid å kjøle ned 90 liter....
 
Tilbake
Topp