Oksygenabsorberende korker

Jalle skrev:
Oksygenabsorberende korker....
Jeg trodde korkene skulle være helt tette?

Slike korker suger til seg all resterende oksygen som måte befinne seg på innsiden av flaska -- altså under korken. De aktiveres ved kontakt med væske. Det vil alltids befinne seg en viss mengde oksygen under korken ettersom vi hjemmebryggere ikke tapper under under lukkede forhold. Ønsket med å bruke slike korker er å begrense oksygenets påvirkning på ølet, dvs. begrense mengden oksidering.
 
Et tips jeg leste en eller annen plass var å la korken ligge løst på de første dagene for å la kullsyren presse ut oksygenet før endelig kapsling.

edit:
ikke oksygen men luft (som inneholder oksygen)
 
jeg er ganske sikker på at jeg har lest at herr gjær også liker å ruse seg litt på oxygen, så det er ikke lenge det varer om man fylle flaska greit, rett meg om jeg tar feil her... men kork som liker godsakene til herr gjær gir vel bare ett enda bedre sluttprodukt ?
 
Jeg kan tenke meg at slike korker er fordelaktige å bruke når man fyller flasker med mottryksfyller. Da skjer det jo ikke noe ettergjæring som tar seg av oksygenrester i flasken. Uansett så er vel korkene brukbare, man bør vel bare ikke koke dem ut på forhånd  ;D
 
Med mottrykksfyller primer man vel flaskene med co2?
Med beergun fyller jeg i allefall co2 først, å når flasken er full, er det somregel skum som tar opp flaskehalsen, da regner jeg med att det ikke er så mye luft igjen i flasken.
Mener ikke å være kverulant hær ;D
 
Når jeg har 100% stålkontroll på absolutt alle andre faktorer i bryggeprosessen, og kan repetere ett brygg gang på gang og få det helt snyt likt det forrige - ja, da skal jeg være villig til å begynne å bekymre meg for dette også.

jeg tapper som regel kaldt øl i et varmt rom, og lar korken ligge løst på noen minutter.  Da er det lett å se at co2 felles ut og jeg regner med at det meste som måtte befinne seg av o2 under korken blir presset ut.  Det som evt måtte komme av oksidasjonssmak blir fint blandet med DMS, diacetyl, phenoler, gjær og div annet som finnes fordi jeg nettopp IKKE har stålkontroll på hele prosessen.  Jeg serverer ølet og tar på meg min aller mest overlegne kjennermine mens jeg messer om kompleksitet, overtoner, fruktighet og humlearoma......  :blabla: :blabla: :blabla: :beershove: :lmao:
 
Tror Trygve er inne på noe her. "Cap on foam" er rådet man ofte hører fra engelsktalende. Om man er rimelig forsiktig, går det bra. I et hjemmebryggeri er ingenting ideelt, ei heller flaskefyllingen. Det som imidlertid viser seg å spille størst rolle ang. oksidering av ferdig øl, er hvordan man oppbevarer det. Kald oppbevaring forlanger ølets holdbarhet enormt. Oksideringsreaksjoner (og de vil forekomme uansett hvor forsiktig man er med brygging/tapping) går svært mye raskere ved f.eks. romtemperatur enn i kjøleskap. Men det skader selvsagt aldri å være forsiktig...
 
Tilbake
Topp