Oksygenering av vørter

Glenn

Norbrygg-medlem
Hei,
Så lufteutstyr på bryggmaker.no og lurte på om noen har prøvd dette? Fare for infeksjon ved å bruke denne?
Og hvor mange liter luft trenger f.eks 20 liter vørter. Løsningen virker noe rimeligere enn å kjøpe regulator og oksygen på boks.
Hilsen Glenn
 
Takker, har ikke sett dette oppsettet før, totalt overkommelig på pris også.
Ingen vits med luftpumpe om risting er bedre heller. Kommer nok til å gå for denne. Noen erfaring med åpen gjæring, blir det mindre behov for oksygenering da?
 
Glenn skrev:
Takker, har ikke sett dette oppsettet før, totalt overkommelig på pris også.
Ingen vits med luftpumpe om risting er bedre heller. Kommer nok til å gå for denne. Noen erfaring med åpen gjæring, blir det mindre behov for oksygenering da?

Jeg tror ikke åpen gjæring i småskala har så mye for seg for oss hjemmebryggere, Iallefall ikke med tanke på infeksjonsfaren. Jeg vet at noen gjærer med lokket liggende løst dog slik at ikke støv og bakterier kan ta seg ned i ølet.

Edit: Jeg har ikke helt greie på dette, så vent med å ta en vurdering til en av de habile bryggerene svarer deg  ;)
 
Kommer selv til å gå over til oksygen, men inntil videre benytter jeg en mørtelblander. Fungerer utmerket og er mye lettere enn risting.
 
kintii skrev:
Jeg har en lignende jeg kjøpte på bryggeland men jeg har ikke brukt den. Virker litt tungvint og ettersom jeg har forstått så får man omtrent like mye luft i vørteren fra å
riste karet hardt i 1 minutt som å la denne pumpa gå 15 minutter.

Aner ikke hvilket lufteutstyr det er snakk om her, men en akvariepumpe knuser risting når det gjelder utgjæring og hvor i all verden kommer de tallene fra? Jeg vil heller anta at det er motsatt.
 
StoreMy skrev:
kintii skrev:
Jeg har en lignende jeg kjøpte på bryggeland men jeg har ikke brukt den. Virker litt tungvint og ettersom jeg har forstått så får man omtrent like mye luft i vørteren fra å
riste karet hardt i 1 minutt som å la denne pumpa gå 15 minutter.

Aner ikke hvilket lufteutstyr det er snakk om her, men en akvariepumpe knuser risting når det gjelder utgjæring og hvor i all verden kommer de tallene fra? Jeg vil heller anta at det er motsatt.

Ifølge testene til wyeast labratories f.eks. Han sier 45 sek kraftig risting eller 5 min med akvariumpumpe, begge gir 8ppm oksygen
http://www.youtube.com/watch?v=75gpehf_6Gk http://www.wyeastlab.com/hb_oxygenation.cfm

2 andre tråden fra norbrygg:

Noe info fra moorebeer sine sider blant annet
http://forum.norbrygg.no/index.php?topic=11475.15; http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,567.15.html
 
http://www.wyeastlab.com/hb_oxygenation.cfm

Wyeast støtter altså kintii, om enn med noen andre tall. Har også sett tilsvarende resultater flere andre steder. Leste dessverre ikke dette før jeg selv kjøpte akvariumspumpe. Ikke store utgiften, men ble såpass skuffet over manglende resultater de gangene jeg forsøkte at jeg gav den opp. Har fortsatt ristingen siden den gang, men er nå i ferd med å gå over til oksygen, vil ha mulighet til både å tilføre på vei til gjæringskaret http://MoreBeer.com/products/stainless-inline-oxygenation-assembly.htmlog  i gjæringskaret http://MoreBeer.com/products/oxygenation-partial-system.html.  

BTW, akvariumspumpe funker sikkert fint nok om man er tålmodig og har vondt i ryggen, men om du går for den løsningen vil jeg absolutt anbefale å kjøpe en stålsten for luftinga - den keramiske som fulgte med min var noe dritt å rengjøre..
 
kintii skrev:
Ifølge testene til Wyeast labratories f.eks. Han sier 45 sek kraftig risting eller 5 min med akvariumpumpe, begge gir 8ppm oksygen

Snodige tall, som ikke stemmer med de erfaringer jeg og andre har, men skal en ta ham alvorlig er det kun O2 som gjelder. Det sies heller ingenting om hvor lenge de har testet for å oppnå et større opptak.

Min utgjæring bedret seg betraktlig da jeg gikk over til pumpe, men vurderer å gå videre til ren O2.
 
StoreMy skrev:
kintii skrev:
Ifølge testene til Wyeast labratories f.eks. Han sier 45 sek kraftig risting eller 5 min med akvariumpumpe, begge gir 8ppm oksygen

Snodige tall, som ikke stemmer med de erfaringer jeg og andre har, men skal en ta ham alvorlig er det kun O₂ som gjelder. Det sies heller ingenting om hvor lenge de har testet for å oppnå et større opptak.

Min utgjæring bedret seg betraktlig da jeg gikk over til pumpe, men vurderer å gå videre til ren O₂.

jeg må ærlig innrømme at jeg vet ikke. Men jeg synes ikke at en akvariumspumpe er verd invisteringen. Jeg ville heller da ha gått rett over på ren oksygen. Jeg rister nå og har ikke noen problemer med utgjæring etc, men det vil alikevel gi bedre villkår for gjæren om man tilrettelegger litt bedre. Selv om jeg ikke har noen problemer med utgjæringsgraden så kan det jo være at jeg har noe å hente rent smaksmessig på ølet.

Jeg tolker det dit hen at man kan få max 8ppm med akvariumspumpe, altså like mye (eller lite) som med risting av gjæringsdunken.

morebeer skriver følgende: Aquarium pump with a diffusion stone for 5 min (using air, which is 20.8 % oxygen) = 8 ppm max
http://morebeer.com/category/wort-oxygenation-aeration.html
 
Zainasheff & White s 78 : "[vigorously shaking] a homebrewer can get levels as high as 8 ppm in wort. This is about the maximum using air. Using an aquarium pump with a sintered stone will not result in more than 8 ppm, even with extended times. In fact, extended aeration can be detrimental to head formation and retention."

ZW har også en tabell hvor de har målt oksygeninnhold med risting og ren oksygen.

Jeg mistenker at forbedringen en del har opplevd med luftpumpe har med å gjøre at mange antageligvis har ristet for lite, men latt pumpa stå i lenge nok... Kjenner det igjen hos meg selv og bryggevenner: "det må da være nok risting..."
 
Savner forøvrig en beskrivelse av hva Wyeast har testet på?
Er dette vann eller vørter med høyt sukkerinnhold. Kan ikke skjønne annet enn at dette vil påvirke opptaket.

Det er mulig at testen som er gjort er omfattende og nøyaktig, men presentasjonen er ikke. Til det mangler det for mye informasjon.
 
Kort artikkel: Her er det testet i vann, men forfatterne går ut i fra at resultatene ikke ville endre seg i vørter (jeg er ikke kvalifisert til å si noe om det). Støtter tidligere utsagn. Her får de god (dvs hurtig) effekt av en luftpumpe, men den opererer da med ca 10x flowrate til en akvariumspumpe...

http://www.brewangels.com/Beerformation/AerationMethods.pdf

Konklusjon:

"In conclusion, the homebrewer has at least a
couple of inexpensive means of aerating wort that
minimizes microbial contamination and that can
dissolve substantial amounts of oxygen in the
wort. Rocking/shaking a plastic bucket fermentor
is very effective and requires the minimum
amount of time. Pumping filtered air with an
aeration stone at relatively high flow rates is
equally effective and requires relatively little time,
especially if an aeration stone is used. Pumping air
at low flow rates will ultimately dissolve the same
amount of oxygen in the wort but will require a
significantly longer time."
 
Samtidig hevder han at opptaket vil være 15-25% mindre i vørter enn vann, avhengig av temperatur. Det skulle dermed også være avhengig av SG og jeg kan ikke skjønne annet enn at dette også påvirker opptaket og dermed forholdet mellom metodene.
 
Ved bruk av O2 på flaske og brusestein, hvor mye oksygen skal en vørter ha?
Finnes det en enkel og grei måte å beregne oksygenbehovet på?
 
StoreMy skrev:
Samtidig hevder han at opptaket vil være 15-25% mindre i vørter enn vann, avhengig av temperatur. Det skulle dermed også være avhengig av SG og jeg kan ikke skjønne annet enn at dette også påvirker opptaket og dermed forholdet mellom metodene.

Fullt mulig, men har vanskelig for å se at det taler for bruk av luft framfor oksygen - dersom man har valget. Såvidt jeg har skjønt er det vel vanskeligere å få oksygen til å løse seg opp jo høyere SG er, og da bør vel ren oksygen være "enklere" oppløselig?

Men, nå er det på tide at noen med bedre greie på realfag kimer inn, jeg har begynt å nærme meg grensene for hva jeg kan si som er meningsfyllt...

Men 2 caveats først siden jeg tydeligvis er blitt oksygenforkjemper:
1.  Bruk hva du vil så lenge du er rimelig konsekvent. Veldig mange kommersielle bryggerier bruker luft fordi det er enkelt og billig.
2. Det er mulig å tilsette for mye oksygen når man bruker ren oksygen, og dette vil virke inn på gjæringen. Umulig om man bruker luft.
 
Den pumpen jeg fant ga 2 liter luft i minuttet, og hadde noen sagt til meg at det var en akvariepumpe, hadde jeg trodd på det. Mulig er den beste løsningen med ren oksygen og regulator. Noen som vet ideel ppm? Sikkert avhengig av type øl, OG og gjærtype, men noen har vel en fra/til rate kanskje.
 
Sigbjørn L skrev:
Fullt mulig, men har vanskelig for å se at det taler for bruk av luft framfor oksygen - dersom man har valget. Såvidt jeg har skjønt er det vel vanskeligere å få oksygen til å løse seg opp jo høyere SG er, og da bør vel ren oksygen være "enklere" oppløselig?

Her vil jeg anta en evnetuell forskjell kommer mellom risting, eller direkte slang, kontra brusestein.

Det har heller ikke vært tvil om at ren O2 og brusestein er den beste metoden.
 
Glenn skrev:
Den pumpen jeg fant ga 2 liter luft i minuttet, og hadde noen sagt til meg at det var en akvariepumpe, hadde jeg trodd på det. Mulig er den beste løsningen med ren oksygen og regulator. Noen som vet ideel ppm? Sikkert avhengig av type øl, OG og gjærtype, men noen har vel en fra/til rate kanskje.

12-15 ppm ble det sagt i videoen det er linket til, men samtidig mente han at 8 var helt greit i de aller fleste tilfeller.
 
Tilbake
Topp