Oksygenregulator med flowmeter

Marius K.

Norbrygg-medlem
Har nettopp fått en oksygenregulator med påmontert flowmeter fra bryggselv. Et helt ferskt produkt og ligger vel ikke ute på nett enda. Regulatoren er av typen oxyturbo minor, men i bruksanvisningen står det at den er til CO2. Da blir jeg litt skeptisk... Esken sier dog Minor O2 nomano+flux. Videre ser jeg det er noe grønn guffe påsmurt på gjengene på begge sidene av mutteren der flowmeteret er skrudd inn i regulatoren. Hva kan det være for noe?

Jeg har respekt for oksygen og har lyst til å være helt trygg på utstyret jeg bruker. Regner med den er trygg da det er bryggselv som har solgt den, men undrer litt da det står CO2 i veiledningen og pga det påsmurte greaset. Noen som har noen formening om denne regulatoren?
 

Vedlegg

  • 20170124_181131.jpg
    20170124_181131.jpg
    172,6 KB · Sett: 295
  • 20170124_182106.jpg
    20170124_182106.jpg
    86,1 KB · Sett: 300
  • 20170124_182015.jpg
    20170124_182015.jpg
    81 KB · Sett: 279
  • 20170124_182051.jpg
    20170124_182051.jpg
    117,2 KB · Sett: 278
  • 20170124_182045.jpg
    20170124_182045.jpg
    155,7 KB · Sett: 273
Står o2 på pakka iallefall så vil nok anta at du har fått riktig.

Grunnen til at det står co2 i blekka du har fått vil jeg tro at den blekka er for "drikkevarer". Hadde du sett i sveiseblekka så ville du nok sette samme regulator der, bare at den passer til oksygen.
 
Står o2 på pakka iallefall så vil nok anta at du har fått riktig.

Grunnen til at det står co2 i blekka du har fått vil jeg tro at den blekka er for "drikkevarer". Hadde du sett i sveiseblekka så ville du nok sette samme regulator der, bare at den passer til oksygen.

Jeg mener jeg har lest at man ikke skal benytte CO2 regulatorer til oksygen, så tok en telefon til bryggselv for å være sikker. Det viser seg at regulatoren med flowmeter er laget spesielt for bryggselv og at det dermed ikke finnes et eget pakningsvedlegg for denne, derav CO2 pakningsvedlegget. Den grønne "guffen" var noe tettningsmiddel for gjenger, så da var det avklart og. Var rimelig sikker på at denne kunne benyttes, men synes det er greit å være 100 % sikker når det kommer til oksygen.

Regulatoren ser forøvrig meget snedig ut og man slipper å håndtere et eksternt flowmeter koblet på via en slange, man bare åpner og lukker flasken via flowmeteret. Gleder meg til å teste den ut!
 
Har du fått testet noe her?

Er også lei av å styre med slanger og flowmeter som må holdes rett vei osv.
 
Akkuratja, da kjørte jeg 90 sekunder med 10l/min i går, i fire gjæringsbøtter.:oops: Blir vel 60liter oksygen, det. Nyinnkjøpt oksygeneringssett, dårlig bruksanvisning og tåpelig skalering på dingsen. Nok oksygen i vørteren da:rolleyes:
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Tok dette opp med selger hos Bryggselv i Kristiansand, og han hadde selv gjort det samme før han innså at 1L/M faktisk er 1L/M og ikke 0.1L/M som han først hadde antatt.
Han var enig i at skalaen burde vært som jeg foreslo, altså 0-3 L/M
 
Hei på dere gutter. Har kjøpt inn samme utstyr som trådstarter og lurer på hvordan jeg stiller inn flowmeteret til 1 liter/ minuttet. Er det ved den svarte ventilen på selve regulatorene jeg skal skruve på har og forstått det slik at flowmeteret skal stå på 1, og ikke 0.1? Stemmer det? Takker på forhånd
 
Hei på dere gutter. Har kjøpt inn samme utstyr som trådstarter og lurer på hvordan jeg stiller inn flowmeteret til 1 liter/ minuttet. Er det ved den svarte ventilen på selve regulatorene jeg skal skruve på har og forstått det slik at flowmeteret skal stå på 1, og ikke 0.1? Stemmer det? Takker på forhånd

Du skrur på det blå hjulet. Legg den svarte ballen mellom 1 og 2 når du åpner regulatoren, og du er i mål.
 
Hei og takk for svar. Jeg har ingen åpne/ lukke på selve regulatorene. Når jeg åpner opp på den blå kommer oksygen ut, men hvordan justere flowmeteret? Må det gjøres på selve regulatorene, den med sart på til høyre.
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    481,2 KB · Sett: 62
Jippi. Fikk det til ikke greit dette med alt dette fansy utstyret men takk for hjelpa. Da blir det en Høst Ambree i ettermiddag eller i morgen
 
Tilbake
Topp