Oksygentilførsel i vørter

Jens

 
Jeg har slitt med dette med oksygen i vørteren.

Jeg bruker nå oksygentliførsel fra en akvariepumpe og slik at luften presses ut gjennom en liten pimpsten. Jeg støter da på følgende, sikkert velkjente problem; at når luftboblene bruser gjennom vørteren, ja så bruser det også opp veldig mye skum. Så mye skum blir det av dette, at jeg anser det som praktisk umulig å lufte vørteren på denne måten.

Jeg har derfor tenkt på følgende to, mulige løsninger:

1) Feste en liten klemme til luftslangen og redusere luftustlippet betraktelig slik at det bare kommer feks én boble per fem sekunder. Så kan heller luften stå på et halvt døgn e.l..

2) Lufte vørteren i kokekaret under nedkjølingen. MEN, risikere man da oksydert smak på vørteren? Må man eventuelt vente til vørteren er kommet under en viss temperatur før man iverksetter dette?

Inspill på dette eller andre forslag mottas med takk!
 
Ikke luft vørteren mens den ennå er varm. Da risikerer du oksidering. Gjør det når vørteren er på forgjæringstemperatur. Mange har et gjæringskar som rommer opptil 150% av vørtermengden, pga at det kan skumme mye. Det kan hende at du har for lite av denne 'headspacen', og da må man være litt mere varsom. Luft i intervaller på 5-15 minutter f eks. Du kan også installere en 'blow-off', der du bytter ut gjærlåsen med en slange som fører til en bøtte, slik at skummet havner der (også greit å bruke ved heftig forgjæring m spesielt noen belgiske gjærsorter). En annen løsning kan være å bruke en sten med finere porer slik at du får mere oksigen i vørteren i forhold til skum som samler seg på toppen.

Har forresten brygget med Ringwood gjæren satt seg godt igang? Det gjorde ihvertfall brygget jeg satt med samme gjæren.
 
Ringwood-gjæren gjæret dessverre overhode ikke. Null. Jeg vet ikke hva jeg ha gjort feil. Tviler på at lite oksygen kan være hele forklaringen.
 
Litt off-topic men men (til Jens): jeg tror da at andelen levende gjærceller måtte ha vært svært lav. Det er vanskelig å si siden jeg bruker hele slammen, og det er sikkert det som kommer sist som er mest levedyktig. Også kan det ha noe å si hvor lenge gjæren har ligget i bunn til en nedkjølt øltank.

Håper dog at du har brukt annen gjær tidsnok slik at du ender opp med et godt brygg, og ellers har dette vært et såkalt 'læremoment' ;).
 
Joda, en pakke tørrgjær reddet situasjonen - eller ølet, som forøvrig smaker meget lovende!
 
Jeg kjøpte akvariepumpe og RVS brusstein men slange var litt  dårlig og passer ikke på brusstein. Trenger 1 meter slange her med diameter på 5 eller 6 mm. Kan ikke finne dette på Petit eller Maltbua... Noen som vet hvor å få kjøpt dette?
 
Huub skrev:
Jeg kjøpte akvariepumpe og RVS brusstein men slange var litt  dårlig og passer ikke på brusstein. Trenger 1 meter slange her med diameter på 5 eller 6 mm. Kan ikke finne dette på Petit eller Maltbua... Noen som vet hvor å få kjøpt dette?

Hei, jeg bruker stort sett kun "Tess - rør og slanger" når jeg kjøper slanger, eller kjøper blir litt feil da jeg pleier å få den slangebiten jeg trenger gratis hvis den er kort. Så prøv Tess AS hvis du har det i nærheten, de har det meste, inkl. næringsmiddel godkjente slanger.

Bjarte
 
Tilbake
Topp