Oktoberrevolusjonen -Fredrikstad

Lørdag 22. oktober inviterer vi herved til årets begivenhet i Fredrikstad. Vi setter haandbryggere og ølinteresserte i stevne på gjærhuset i gamle Fredrikstad bryggeri sine lokaler til en (u)høytidelig konkurranse om hvem som brygger den beste Oktoberøl eller Blond Ale.

Det konkurreres i 2 klasser BJCP klassene 6B & 3B, Øl kan leveres 1 uke i forveien, ta kontakt for nærmere avtale. Premie til de 3 beste i hver klasse. Max 20 bryggere, først til maltmølla får først gjæret.

www.brewbattle.no
 
Jeg er spent på å høre hvordan dette arrangementet gikk for seg. Er det noen fra forumet som har vært her og kan fortelle oss noe mer? :)
 
Jeg kan vel si noen ord om dette syns jeg.

Som fersk brygger var dette midt i blinken for meg. Startet med å smake på de forskjellige bryggene med hvert vårt dommerskjema. Minglet og snakket brygg i en times tid før den offisielle velkomsten, deretter smakte vi litt til og fylte ut skjemaene våre. Deretter avsluttet vi de fatene vi likte best :)

Etter dette, var det et lite foredrag fra Haandbryggerlauget i Fredrikstad hvor de fortalte kort og greit om det å brygge øl samt litt lokalhistorie. Dette syns jeg var meget bra, da vi satt i gjærhuset til gamle Fredrikstad bryggerier.

Etter dette var det klart for mat. Chili con carne med Banzai IPA og en Porter som vant NM i 2008 av Stig Lundh. Banzai IPA'en innehold kun japansk humle. Husker ikke navnene, men husker smaken, på en veldig positiv måte. Porteren var også fabelaktig i mine øyne. Begge ølene utfylte maten perfekt og skapte en flott opplevelse.

Når maten var fortært var det så mange glass med forskjellige øltyper på bordet, at resten av tiden gikk med til å fylle opp disse til det ble tomt :) Resten av kvelden ble jeg fortalt at jeg koste meg .. :skitbra:

Eneste negative var antall Blonde ale's i forhold til Oktoberøl. Håper de kan kjøre noe litt mer utfordrene neste gang, som IPA eller noe sånt, da Blonde er en veldig "kjedelig" kategori. Men men, for all del, de blonde som var der var meget gode, ingen tvil om det! Likte særlig et par som dominerte med Citrahumle.

Alt i alt var jeg kjempefornøyd med arrangementet. Særlig artig å møte lokale folk med samme interesse.
 
Tilbake
Topp