Øl aggregat

ToreT

Norbrygg-medlem
Hei, eg planlegger å lage ein kegerator med fire tappekraner, to med stout faucet og nitrogen system. Då lurer eg på: er det mulig å få kjøpt "beer gas" i norge. Dette er ein gassblanding med 75% Ni og 25% CO2? Delene skal kjøpes på beveragefactory.com.

På forhånd takk
Tore
 
Tore Tverå skrev:
Hei, eg planlegger å lage ein kegerator med fire tappekraner, to med stout faucet og nitrogen system. Då lurer eg på: er det mulig å få kjøpt "beer gas" i norge. Dette er ein gassblanding med 75% Ni og 25% CO2? Delene skal kjøpes på beveragefactory.com.

På forhånd takk
Tore
Yara selger gassblanding med 70% nitrogen og 30 % CO2. Nitrogenet vil ikke binde seg i ølet pga at CO2en er tyngre, og blir kun benytta som drivgass ved store systemer.
 
Hei, Tore, hvordan står det til med din kegerator? Jeg har akkurat bestilt de siste delene jeg trenger til den, og da blir det fiësta! Det blir riktignok en versjon med 2 fat, 2 kraner  og ingen N2/CO2-blanding, men likevel :)

Når det gjelder denne gassblandingen, er det slik at begge gassene er homogent fordelt, altså, får man ut samme blandingsforhold fra begynnelsen til slutten, eller må man ha en flaske til hver gass for så å blande dem ved bru`k? Bare noe jeg lurte på.
 
Etter hva jeg har skjønt, så er vel Nitrogen en invertgass, og ikke kapabel til å løse seg opp i vesker? Men jeg tror den blander seg med CO2'en, og bare 'følger med' den....

Så derfor kan man vel bruke ren Nitrogen til f.eks å dytte frem vin på fat... ;)

Cornelius
 
Litt offtopic kanskje, men jeg har ofte sett i Kroatia at de ikke brydde seg med å bruke nitrogen til vin. Neida, CO2 er jo like greit, ikke sant?! :)  Fikk mye 'sjampis' der altså, spesielt lengre ut på kvelden...
 
Ok da, det var da hvitvin, men likevel :p   Foretrekker egentlig den ikke-karboniserte versjonen av den lokale hvitvinen der nede, den er god som den er. På stampuben min der nede bruker de heldigvis N2 til vin og CO2 til øl.
 
Tilbake
Topp