Øl med flere typer rugmalt

Lurte på om jeg skulle prøvd å brygge et øl med en del forskjellig rugmalt, og har satt opp en foreløpig oppskrift:

68% Maris Otter pale malt
20% Rugmalt 10 ebc
8% Crystal Rye 175 ebc
4% Roasted Rye 650 ebc

(Regner med å bruke 5kg malt til 23 l)

Magnum ved 60 min til ca 25 IBU
Fuggle ved 10 min 1 g/l (ish)
Fuggle ved 1 min 1g/l (ish)

OG: 1054
IBU: 32
EBC: 38

Gjær: britisk

Meninga er at rugen skal spille hovedrollen så jeg har satt opp et moderat (men forhåpentligvis merkbart) humleskjema. Kommer til å bruke en eller annen britisk gjær, får se hva Vestbrygg har på lager når jeg skal handle.

Det jeg først og fremst ønsker tilbakemelding på er maltsammensetninga. Er det noen som har erfaring med en eller flere av de rugmaltene jeg har med i oppskrifta? Hvis ja, i hvilke mengder ble de brukt og hvordan ble resultatet? Ville du gjort noe annerledes? I tilfelle, hvorfor?
 
Har lyst å prøve noe sånt, men med chocolate rye også. Oppskriften ser veldig bra ut.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg har brukt kombinasjonen rug malt og Crystal rye i Juleøl og Imperial Porter med hell
men vet ikke hvor annerledes resultatet hadde blitt hadde jeg bare brukt maltet rug
 
Oppskrifta blir som først foreslått.
Ser at Vestbrygg skal ha noen pakker med wyeast 1469 west yorkshire inne, og lurer litt på om jeg skal prøve meg på den gjæren. Snakka såvidt litt med Espen Lothe i går og han var i alle fall veldig begeistret for den gjærstammen.
 
Tilbake
Topp