Øl med grønn pepper

Jeg kjøpte et >vinterøl< av Per Inge som jeg brygget den 14. 4 kilo mørk malt ekstrakt, og to poser saaz på henholdshvis 49 og 45 gram. Men jeg er ikke meg sjøl uten at jeg eksperimenterer litt. :kool: Jeg økte mengden bitter til 65 gram saaz (kok 60 min.) og 20 hele korn av grønn pepper i tillegg til 45 gram saaz som smak og aroma (kok 15 min.) I dag målte jeg brygget til 1010 samtidig som jeg smakte på det. det ver skikkelig bittert og "svei litt på tunga". Jeg kommer til å stikke det om i morgen og tappe det på flasker på onsdag. Så håper jeg at det blir konsum ferdig til nyttår. Da skal det nytes i sammen med eldhusrøkt pinnekjøtt til middag, og deretter spekepølse, fenalår av geit og fenalår av sau. MMMM. Gleder meg  :ilike: ;)
 
Det der høres riktig godt ut. Røkt spekemat med chilli øl bør bli en klassiker! :besserwisser:
Pepperølet gir nok ekstra tørste. En trenger vel mye av det?
Røker og tørker du spekematen selv? Speking og ølbrygging er en fin kombinasjon.

Terje
 
20 gram grønn pepper i et brygg på hvor mange liter? Får håpe at ølet blir drikkelig da, det er ganske mye pepper!
 
Svar til Terje: Jeg røyker nok ikke spekematen selv. Der har jeg ikke kunnskaper nok. Men det hører sammen som hånd i hanske allikevel. En kompis i forumet ølportalen ordna et røkt fenalår av geit og en røkt saueside til pinnekjøtt. Jeg er han evig takknemlig. :clap:
.
Svar til Eduard: 20 hele pepperkorn er langt mindre enn 20 gram. Jeg vet ikke hvor mange pepperkorn man må ha for å få et gram, men det er atskillig fler enn 20. Jeg målte..det i går og da var det 1010 på hydrometeret. Samtidig tok jeg en smaksprøve, og det smakte meget skarpt. :bokser: Men det er det jeg ønsker. Et øl som "svir på tunga" i sammen med spekemat. Men, jeg kommer jo også til å kjøpe endel øl. Det ene brygget mitt (Ekstrakt fra olbrygging.no) kan jeg ikke vente å få konsumferdig før nyttår. Og ja, det er sandt. Det er 25 liter, men ved omstikking går det vekk ca. 2 liter regner jeg med + ca en liter med sukker til ettergjæring. :beershove:
 
Oida, jeg leste vel over det i all hast ;). Vel, det var egentlig 20 korn jeg mente og du smaker det godt, ja  >:D

Men nå vet du ihvertfall hvor sterkt det blir med 20 korn, og man kan da alltids endre antall korn ved et neste brygg.
 
Jeg stakk det om i går og tok samtidig en "sup" fra slangen og nå er smaken litt rundere en før. Jeg tror allikevel at 20 pepperkorn er lite til 25 liter. Men, det er som du sier Eduard at man blir klokere til neste gang :laugh:
 
Jeg tappet ølet over på flasker i kveld. Den skarpe smaken som var der før, er helt vekk. Jeg kan heller ikke kjenne smak av pepper. Nå skal det stå til lørdag eller søndag inne på badet, og så flytter jeg de ut i gangen der det er kaldt, og håper på at det er konsum ferdig til nyttårs aften. Håper musene holder seg vekk, ellers er jeg nødt til å sette opp et elktrisk gjærde koblet til 220 volten ;D
 
Tilbake
Topp