øl med lakris

Jeg lurer på om noen der ute på interwebben har noen erfaringer med bruk av lakris i øl? har ikke brygget så utrolig mange brygg enda så jeg kjører stort sett enkle oppskrifter, men tenkte å begynne å eksperimentere litt! om noen har erfaring med lakris/appelsin skall osv så gjærne del :)
UGLA Andreas :p
 
Har ikke brukt lakris. Men jeg har brukt Black Treackle i en old ale, og det ga - i tillegg til mye annet spennende - et lakrisaktig hint. Anbefales.
 
Stjerneanis gir lakrissmak, 25gr på 25L tilsatt de siste fem kokeminutter gir et merkbart preg.

Sent from my C6603 using Tapatalk 2
 
Har brukt lakris i stouts på 8-10% flere ganger. Ølene har blitt veldig bra, men hadde problemer med at motstrømskjøleren gikk tett første gang pga. at lakrisroten ekspanderte og tettet kjøleren. Jeg hadde beregnet 125g på 50 liter de siste 15 minuttene. Totalt endte det med 30 minutter pga. at kjøleren gikk tett. Andre gangen økte jeg mengden fra 2 til 3 gram lakrisrot pr liter fordi jeg økte styrken på ølet og i tillegg brukte røkt malt.

Lakrisrot gir masse godsmak til mørke øl, så det anbefales til kraftige stouts/portere i hvert fall :)

Har brukt appelsinskall i wit, men ikke sammen med lakrisrot, så det er nok bare å kjøre på. Appelsinskall forsvinner veldig fort, man må ha ganske store mengder for å merke noe i mørke øl i hvert fall - sist prøvde jeg i en bokkøl, 150g av det ytterste skallet i en bokkøl-type norsk juleøl - her merket jeg ingenting til appelsinskallet. Om jeg skulle prøvd gjen med norsk juleøl ville jeg 3-doblet til 7,5g appelsinskall pr. liter for å muligens få antydninger.
 
Har brukt både lakrisrot og div forskjellig zest i kok og sekundær. Jeg vil anbefale å bruke humlepose så de ikke tetter kjølere, filter, kraner m.m.
 
Marius.H.Steen skrev:
Stjerneanis gir lakrissmak, 25gr på 25L tilsatt de siste fem kokeminutter gir et merkbart preg.

Tror jeg ville holdt meg til lakrisrot.
Bruker litt stjerneanis i min juleøl, og det skal ikke mye til før smaken av stjerneanis blir for skarp.
 
stjerneanis har jeg i hus pga. pølselaging. Men lakrisrot er jeg ikke kjent med, hvor brukes det og hvor kjøper jeg sånt noe ?
/John
 
sand skrev:
Marius.H.Steen skrev:
Stjerneanis gir lakrissmak, 25gr på 25L tilsatt de siste fem kokeminutter gir et merkbart preg.

Tror jeg ville holdt meg til lakrisrot.
Bruker litt stjerneanis i min juleøl, og det skal ikke mye til før smaken av stjerneanis blir for skarp.

Hvor mye stjerneanis vil du anbefale til en 25 L batch juleøl for ikke å få for utpreget smak?
 
Jeg brukte en pose med stjerneanis (fra Santa Maria, ca 10-15 gram tror jeg) min jólebokk i fjor. Det kunne nok vært halvert, men på grunn av store mengder andre krydder og smaker fungerte det godt allikevel.
 
Jeg har en Imperial Stout som jeg kokte med 50g lakrisrot de siste 15 min av kokinga, men det gav ikke så mye lakrispreg som jeg ønsket. Så det jeg lurer på er om det vil fungere å kutte opp lakrisrot, ha det i en humlepose(med litt vekt), og hive det i fatet?
 
Tilbake
Topp