Øl med løvetann

Ola75

 
Jeg har funnet flere oppskrifter på nettet hvordan en kan lage sirup av løvetannblomsten. Noen som har prøvd å lage øl med løvetannblomst? Kanskje noen også har forslag til en oppskrift som kunne egne seg til noe slikt?
 
Plukket over 2000 løvetann, og plukket kronbladene av hver av dem. Dette trakk jeg thé av og tilsatte i en Farmhouse Saison.
Det ble greit, men jeg gjør det garantert aldri en gang til
d3dd4a00380944234ddc0e74a499c335.jpg

0217a991b8580731a104d570418149e8.jpg
53d65c5729dff2b7e8ef444371f4683b.jpg
 
Madammen har snakket om å lage vin på løvetann......gleder meg veldig til å bli med å plukke og rense...helt frivillig... :p
 
Har smakt løvetannvin og kan si så mye som at det smakte IKKE godt! Kan være at personen var uheldig med batchen. Men det smakte i allefall ikke godt
 
Hadde samme plan, en Saison med løvetann men slo det fra meg for to mnd. siden etter å smakt løvetannte. Smakte litt mye plante og litt lite serpreg og var redd det bare ble borte i ølen.
 
Løvetannsirup smaker fortreffelig og er lett å lage. Lages uten å renplukke blomstene og får en fortreffelig blomsteraktig smak.
Ta ca 300 løvetann, 1 kilo sukker og 1 liter vann. Kok i ca 20-25 minutter og la stå til neste dag. Sil av og kok inn til sirupkonsistens. Tror dette kan fungerer bedre enn å trekke te, men har aldri prøvd selv
 
Løvetannsirup smaker fortreffelig og er lett å lage. Lages uten å renplukke blomstene og får en fortreffelig blomsteraktig smak.
Ta ca 300 løvetann, 1 kilo sukker og 1 liter vann. Kok i ca 20-25 minutter og la stå til neste dag. Sil av og kok inn til sirupkonsistens. Tror dette kan fungerer bedre enn å trekke te, men har aldri prøvd selv
Er det selve blomsterknoppen som skal brukes, eller bruker du stilken og bladene også?
 
Hvordan smaker dette? Det jeg forbinder med løvetann er å sette stilken i kjeften fra da man var liten. Grunnen til at man gjorde det husker jeg ikke, men den rene smaken ville jeg ikke hatt i ølet mitt. Fersk palisade-humle gir litt av det samme, men mer blomstrete.
 
Har laget to batcher av løvetann øl.. Kan anbefales på d sterkeste! Første gang fikk jeg løvetann sirup av en jeg kjenner.. Siste gang laget jeg d selv.
D er veldig enkelt.. Plukk blomsten ( stilken kan brukes sies d, men valgte å kun bruke selve blomsten)
Kok opp blomstene i vann i ga 15 min .. La d trekke i kjøleskapet over natta.. Hel saften og blomsten over i et klede og press all saft ut. Kok opp med sitron og sukker.. Så har du løvetann sirup
Jeg venter bare på at løvetanna skal komme frem i full blomst .. Så skal d lages på nytt!
 
Sirupen tilsettes så ved kokeslutt?
Hvilken "base" brukes på et evt øl? Lys Ale, Kølsch?
Spennende dette, fikk lyst å prøve. Løvetann har jeg hvertfall nok av...
Som en liten kuriosotet: Når jeg var liten gutt, under oppveksten i Kristiansund. Så var det noen som produserte løvetannbrus som var å kjøpe i butikk. Etter som jeg husker var denne veldig frisk og god :)
 
Løvetann er en medisinsk plante med mange bruksområder. Dersom den ikke hadde vært et ugress, hadde den kostet en formue å få kjøpt...
 
Tilbake
Topp