Øl og gjærrester

I helgen skeiet jeg ut med en Haandbryggeriets IPA fra polet. Jeg synes denne er helt fantastisk, og koser meg glugg i hjel til og med siste slurk. Den herlige runde bitterheten fyller hele skallen med aroma lenge etterpå. ;D

Eneste "ulempen" jeg opplever med denne er at det er et rent helvete å sjenke den. Jeg benytter selvsagt et stort glass, men uansett hvor forsiktig jeg heller, så skummer det noe helt djevelsk. Dette gjør det også nærmest umulig å unngå gjærrestene i flaska. Men gjærrester i glasset er jo slettes ingen katastrofe i følge etiketten på flaska. Dette skal jo bare bidra til en mer komplett smak.

Mitt spørsmål til ekspertpanelet blir da: Hvordan kan det ha seg at gjærrestene fra mikrobryggeriene som ettergjærer på flaske er fullt konsumbare mens bunnfall fra "vanlig" hjemmebrygg for all del bør unngås? Før det første smaker det ikke godt, og jeg har hørt om eksempler der ivrige "gjærkonsumenter" har fått kjørt seg hardt og brutalt på toalettet i etterkant.. Er dette riktig, eller er "frykten" for gjærrester i ølet til en viss grad overdrevet?

Takker for svar
 
Øyvind R skrev:
Mitt spørsmål til ekspertpanelet blir da: Hvordan kan det ha seg at gjærrestene fra mikrobryggeriene som ettergjærer på flaske er fullt konsumbare mens bunnfall fra "vanlig" hjemmebrygg for all del bør unngås? Før det første smaker det ikke godt, og jeg har hørt om eksempler der ivrige "gjærkonsumenter" har fått kjørt seg hardt og brutalt på toalettet i etterkant.. Er dette riktig, eller er "frykten" for gjærrester i ølet til en viss grad overdrevet?

Det bør ikke være noen egentlig forskjell på mikrobrygget og hjemmebrygget øl. Hvis man får i seg altfor store mengder gjær kan det nok tenkes at man blir uvel, men jeg tror snarere det har noe med kvaliteten på og mengden av øl man har drukket å gjøre. De fleste øltyper gjør seg best uten for mye gjærslam i glasset, samtidig som de fleste typer ikke tar nevneverdig skade av det (hverken mikro- eller hjemmebrygget). Hveteøl skal sågar generelt serveres med bunnfallet. Hvis gjæren i hjemmebrygget øl smaker dårlig, er det nok ofte fordi man har brukt en dårlig gjærtype. sselvsagt vil det smake dårlig om man får svært store mengder gjær med seg i glasset, men er man litt hendig når man brygger, så unngår man det.

Og ja, jeg vil si at frykten (hvis den finnes i særlig stor grad blant hjemmebryggere) er overdrevet.
 
Tilbake
Topp