Øl som blir stående lenge til gjæring

Janar

Norbrygg-medlem
Hei
Jeg har brygget øl på hytta. En slags lager, som ble brygget ut i fra prinsippet om at man " tager hva man haver" . Mest pilsmalt, litt hvete og caramunic. Chinok og noe tysk humle. 2 pk saflager w-34/70 på 20 l ved 8 grader c. Og 1051.
Brygget ble satt til gjæring i kjelleren, som holder 9 grader nå på høsten og synker ned mot null når vinterkulda setter inn. Men den er frostfri!
Og så til greia. Planen var at jeg skulle tilbake om en måneds tid, men nå har det blitt forandringer i planene og ølet må klare seg alene i tre måneder før jeg kan komme tilbake. Jeg forventer vel i det minste at det er klart og fint. Men, vil det ha fått usmak av å stå så lenge på gjæret? Og vil all gjær være bunnfelt slik at jeg må tilsette mer for Karbonering? Artig å høre om noen andre har lignende erfaring.
 
Det hadde jo vært et ideelt opplegg hvis du hadde fått stukket den om etter 4 uker. Men jeg tror faktisk det kan gå bra. Faren er selvsagt autolyse og usmak av lang eksponering mot død gjær. Du får bare prøve. Stikk om til nytt fat og tilsett F2 eller CBC1 karboneringsgjær sammen med sukkerlaken.
 
Takker for svar. Skal gjøre som Du foreslår. Kommer tilbake med rapport ut i januar, når jeg ser hvordan det gikk.
 
Lot et øl stå i 6 uker. Tror det var en lager. Merket ingenting til usmaker.
 
Jeg leste at champagne står minimum 15 mnd på bunnfallet, for å oppnå gjærautolyse. Her er det altså en ønsket smak. Kan kanskje tyde på at et par måneder ikke burde by på problemer.
 
Jeg leste at champagne står minimum 15 mnd på bunnfallet, for å oppnå gjærautolyse. Her er det altså en ønsket smak. Kan kanskje tyde på at et par måneder ikke burde by på problemer.

Hva smaker autolyse? Champagne smaker gjerne brødbakst. Er det autolyse?
 
Du har jo brukt nok gjær, og helt ny og frisk gjær, og den har fått optimale forhold, så vidt jeg kan forstå. Det tror jeg er ganske viktig, så jeg ville tatt det ganske rolig.

såpe, skal det visstnok kunne smake - og også umami (godsmaken i soyasaus).
 
La stå, går sikkert bra . Har selv en lager som har stått på gjæra alt for lang tid . (Nesten like lang tid). Og den ble svært god

Hadde det i fat så jeg fikk ikke problem med karbonering.

Easybrew
 
Dersom du lurer på om det er usmaker, så kan du som betalende medlem av Norbrygg benytte deg av en bedømming av ølet og se om det oppdages noen usmaker ;)
 
Tilbake
Topp