Øl som trives med gjæring ved 10-14 grader C?

Sålangt har jeg kun tuslet med øl (..og gjærtyper) som trives innenfor temperaturspennet jeg har tilgjengelig ved plassering i spisestue/stue/kjøkken. Førstnevnte ligger for tiden stort sett godt under 20, mens kjøkkenet gjerne ligger på 22-23 grader.

Er litt fristet til å prøve et undergjæret øl, sålenge det er såpass kaldt ute at også kjellerbod er rimelig sval og stabil.  Temperaturen ligger typisk på 11-13 grader.  Den kan ikke senkes under det, kan selvfølgelig økes ved å ha dør på gløtt(åpen) og jeg har ikke gjæringsskap med temperaturstyring.  Skulle gjerne hatt mulighet til å senke temperaturen ned mot 0 grader; men det går altså ikke.

Mine Herrer:  Hva vil dere foreslå i retning av noe lettdrikkelig øl, som pilsner/lager?  All grain, Speidel 20l.

Tar med største glede imot forslag til oppskrift! :)

MVH

Morten M
 
Pils er jo lett: 100% pilsnermalt og nobelhumle. Til 20 liter (75% effektivitet):

4 kg pilsnermalt

40 g Saaz 4% 90 min | jeg brukte Styrian Goldings som bitterhumle sist, og det gikk greit.
30 g Saaz 4% 20 min
30 g Saaz 4% 5 min

OG 1,048. 35 IBU.

Mesk på 65 °C, gjerne med en kort proteinrast på 50 °C først.

Så er det opp til gjæringen om det blir et godt øl eller ikke; om du klarer å holde temperaturen under 14 °C de første døgnene vil du sikkert få et akseptabelt resultat.
 
Tilbake
Topp