Øl til mat

Hei
driver å skal sette sammen øl til mat for en restaurant. Det jeg lurer på er om noen har noen formening om hvilken øl som kan passe til "ande carpaccio marinert med appelsin og kanel" servert med appelsin balsamico.

:skitbra:
 
And har medium kraftig smak, jeg regner med at den er stekt....? "Marinert med appelsin og kanel og servert med appelsin balsamico" høres ut som litt over the top synes jeg. :jaha: Det er veldig mye syre i balsamico, det er det i appelsin også, så jeg tror det er lurt å velge en litt frisk øl med litt sødme. Det kommer an på om balsamicoen er kokt inn med sukker, noe den ofte er. Da blir det ganske søtt og det er godt med noe som er litt friskt. Men litt sødme bør det være ellers blir det for stor kontrast.

Det er en del fett på and, med mindre det er tatt av. Da kan det også være godt med litt ekstra alkohol. And er også veldig typisk fransk/belgisk, så det passer kanskje med noe belgisk.

Kanskje en saison eller en Leffe? Eller som Trondh foreslår, en wit (fra polet med høyere alc%). Hadde det ikke vært så mye smaker i retten, kunne det vært godt med en kriek.

Lykke til.
 
Erikkokken skrev:
And har medium kraftig smak, jeg regner med at den er stekt....? "

Sakset fra wikipedia: "Carpaccio er etter hvert blitt kjent over hele verden. Det er en forrett som består av løvtynne skiver av rått kjøtt......"
 
RuGE skrev:
Erikkokken skrev:
And har medium kraftig smak, jeg regner med at den er stekt....? "

Sakset fra wikipedia: "Carpaccio er etter hvert blitt kjent over hele verden. Det er en forrett som består av løvtynne skiver av rått kjøtt......"

Stemmer det, og det er derfor carpaccio vanlighvis lages med oksekjøtt, kalvekjøtt eller en annen type kjøtt/fisk som egner seg rått. Det gjør ikke and.
 
Retten som beskrives her er slett ikke uvanlig i Frankrike og jeg har laget den mange ganger selv. med flere variasjoner. Vi har drukket både Belge Blonde (type Leffe) og Wit til, og begge fungerte bra. Dettte blir jo også en personlig smakssak. Belge Blond tar nok bedre vare på balsamikoeddiken. Har ikke prøvd tysk weissbier til dette, men er nokså sikker på at den ikkke takler dette like bra som Wit.  Ligg i alle fall unna de mer "barske" ailes er mitt råd. Andecarpatio fås kjøpt på Jacobs og kanskje andre steder i Oslo, og mest kjendte merke er Rougi tror jeg det heter.  Å prøve er kanskje det beste. Her i huset ekspremeneter vi en del med mange forskjellige  retter og øl. Man lærer noe hele tiden.
 
Per Skaug skrev:
Retten som beskrives her er slett ikke uvanlig i Frankrike og jeg har laget den mange ganger selv. med flere variasjoner.

HAr du da kjøpt Rougie røkt andebryst på jacobs, eller har du brukt rå ubehandlet and?
 
Jeg har prøvd både rå and som jeg selv har skåret opp i litt frossen tilstand, og røkt eller tørket. Personlig fortrekker jeg vel egentlig den som er røkt, selv om den rå er også god. Jeg bruker gjerne en annen marinade med honning og apelsin, eller fersken. Gjerne noen nøtter og kanskje en krem av hvit geitost (chevre) til. Godt alt sammen. Jeg har også prøvd å røke hele rå andebryst selv i ABU-røker, men jeg brukte for lang tid og det smakte for mye bål. Dessuten blir den da varmrøkt, og de du får kjøpt er kanskje kaldrøkt ?
 
Her kom det jo flere gode forslag  :skitbra:
Tror vi skal prøve litt forskjellig. Tiger trippel, wit og leffe blonde skal alle prøves..

å ja.. det er en fransk restaurant! og retten er knallgod  ;)

Nå har også gourmet restaurantene fått øynene opp for godt øl og ønsker mer og mer å flette dette inn i deres menyer  :skitbra:
 
Tilbake
Topp