Øl til pinnekjøtt?

Vi skal ha julebord på jobb, med pinnekjøtt på menyen.
Jeg og en annen er ølinteresserte over gjennomsnittet, og tenker å banke gjennom at vi også skal tilby øl til maten, ikke bare vin.

Spørsmålet er hvilken øl som kan stå seg godt til pinnekjøtt? Gjerne en øl som også de som vanligvis ikke drikker øl, kan like.
Her er jeg ute på tynn is, men kunne f.eks. en saison vært noe? Eller trengs en litt mer kraftigere øl? Pinnekjøttet er jo gjerne både salt og feit mat.

Alle innspill mottas med takk - gjerne konkrete øltyper på polet! :)
 
Fyr og Flamme burde være bra her. Har gitt den (i kombinasjon med fet og smaksrik mat) til flere som er livredd for humler, og har bare fått bra tilbakemeldinger
 
Bjarte H skrev:
IPA passer godt, og er en øltype mange nye liker. Iallefall hvis du velger en litt snill variant :)
+1
IPA og Pale Ale er bankers her i huset. Helt klart min favoritt.

Ølakademiet sier imidlertid følgende:
"Når det gjelder pinnekjøttet bør man velge et juleøl som er friskt og leskende, men ikke for kraftig. God bitterhet vil gjøre susen for fettet. Ølet bør ha lav til moderat sødme og fruktighet. Øltips: Aass Juleøl pol, Hansa Juleøl pol, Ringnes Juleøl pol, Dahls Julebrygg pol, Mack Juleøl pol og Nissefar fra Haandbryggeriet."

http://www.ol-akademiet.no/no/ol_+_..._julemat/Valg+av+juleøl+til+mat.9UFRjYZd.ips
 
Coisbo har en pinnekjøtt-øl på polet. Mener å huske det er en dunkel-weissen med litt røyk. Uten å ha prøvd den til mat tror den kan fungere godt til røkt pinnekjøtt.
 
Bjarte H skrev:
Buster skrev:
Hvordan stiller American Pale ale seg?

Egner seg godt synes jeg. Men gjerne en litt kraftigere enn 4,7%.
[/quot

olbrygging.no sitt maltsett...den er paa cirka 6.5%. Lake i sukker som karbonering kan vel legges til 0.5% ytterligere?

Har ikke smakt,,den modnes paa flaske,,er paa vei hjem fra jobb naa..saa om 8 timer kan jeg berette hvordan den smaker :)
 
Takk for gode innspill! :)

IPA er kanskje det beste alternativet da - ihvertfall med tanke på de som vanligvis ikke drikker øl.
Jeg er veldig glad i fyr og flamme, men den er kanskje litt vel kraftig for de som vanligvis ikke drikker øl?

Er kanskje hesjeølen også et bra alternativ?
 
erinder skrev:
Jeg er veldig glad i fyr og flamme, men den er kanskje litt vel kraftig for de som vanligvis ikke drikker øl?

Er kanskje hesjeølen også et bra alternativ?

Det at pinnekjøtt er så salt og fett gjør veldig mye med hvordan man oppfatter drikken; man trenger litt futt for å skjære igjennom. Fikk en gang servert en helt himmelsk riesling til pinnekjøtt og fant ut at denne skulle jeg ha mer av. Prøvde den da for seg selv, uten mat. Pføy! Det var så surt at det overdøvet alt av fruktige aromaer! Totalt udrikkelig.

Så min mening er at øl til pinnekjøtt burde sikte litt over den bitterheten og friskheten man tenker på som behagelig til en aperitif for å balansere mot maten. Hvis gjestene ikke liker det og du har et greit alternativ, så vil du i verste fall bli sittende igjen med ekstra øl!

Har ikke prøvd hesjeølen med pinnekjøtt, men jeg innbiller meg at den er for "snill" til å konkurrere når ganen er full av salt, fett og kanskje røkt sau?
 
Drakk en Punk IPA til pinnekjøttet i helgen.. Det var veldig god match. Den er jo også en forholdsvis snill utgave av typen... Burde være greit å brygge selv.
 
Var på julebord på akersberget for ikke lenge siden. Der fikk vi servert Norwegian Wood til pinnekjøttet. Var meget bra combo!  Fikk forresten også brewdog dogma til desserten som var riskrem med kirsebær. Faktisk første gang jeg har drukket øl til riskrem, det var sykt bra. :)
 
buskas skrev:
erinder skrev:
Jeg er veldig glad i fyr og flamme, men den er kanskje litt vel kraftig for de som vanligvis ikke drikker øl?

Er kanskje hesjeølen også et bra alternativ?

Det at pinnekjøtt er så salt og fett gjør veldig mye med hvordan man oppfatter drikken; man trenger litt futt for å skjære igjennom. Fikk en gang servert en helt himmelsk riesling til pinnekjøtt og fant ut at denne skulle jeg ha mer av. Prøvde den da for seg selv, uten mat. Pføy! Det var så surt at det overdøvet alt av fruktige aromaer! Totalt udrikkelig.

Så min mening er at øl til pinnekjøtt burde sikte litt over den bitterheten og friskheten man tenker på som behagelig til en aperitif for å balansere mot maten. Hvis gjestene ikke liker det og du har et greit alternativ, så vil du i verste fall bli sittende igjen med ekstra øl!

Har ikke prøvd hesjeølen med pinnekjøtt, men jeg innbiller meg at den er for "snill" til å konkurrere når ganen er full av salt, fett og kanskje røkt sau?
Jeg kan dessverre ikke skyte på meg store kunnskaper om brygging av øl. Ikke enda men bare vent ;D
Men jeg litt over snittet interessert i mat. Og det du nevner om reisling til pinnekjøtt er noe alle som ikke har prøvd burde gjøre.
Du kan godt ha en trocken med litt restsødme.
Jeg hadde saison til pinnekjøtt her en dag og det var himmelsk.
 
Riesling til pinnekjøtt er en fin ting. Har fått det anbefalt av flere med over gjennomsnittlig vininteresse. Har også fått anbefalt champagne, faktisk. Men naturlig nok er jeg mest begeistret for øl. En god IPA er snadder, og humlerik amber- og brown-aktig øl er også meget bra.
 
Gahr skrev:
Riesling til pinnekjøtt er en fin ting. Har fått det nbefalt av flere med over gjennomsnittlig vininteresse. Har også fått anbefalt champgne, faktisk. Men naturlig nok er jeg mest begeistret for øl. En god IPA er snadder, og humlerik amber- og brown-aktig øl er også meget bra.
Champagne går til alt. Jeg kan ikke i min inntørka hjerne forestille meg ipa til pinnekjøtt kan være så godt. Men når dere sier det så skal jeg gi det en sjanse på søndag. Tipper det er jeg som ha tar feil. Det pleier å være slik ;D
 
Hehe. Det man SYNES er godt til pinnekjøtt, det ER godt. Ungene mine foretrekker (enn så lenge...) julebrus. Jeg synes ofte at betydningen av kombinasjonen av mat og drikke er overdreven, men i en del tilfeller kan ting fungere helt uovertruffent. For meg er humlerikt øl og IPA en slik ting. Stilton og en vellagret barley wine i engelsk stil er en annen.
 
Jeg brygga tidlig i sommer en dobbel IPA med peated malt og einer, vi var alle enige om at dette måtte være det ultimate pinnekjøtt og julemat øllet,
bare synd det ikke er mer igjen
 
Lervig Rye IPA er super til pinnekjøtt.
Rund fyldig og fin, samtidig som den er sterk nok (ca 8% om jeg husker rett) og humlerik nok til å utfylle pinnekjøttet.
Ett lite glass Jær-akevitt ved siden av, og julemiddagen min er reddet.
 
sand skrev:
Lervig Rye IPA er super til pinnekjøtt.
Rund fyldig og fin, samtidig som den er sterk nok (ca 8% om jeg husker rett) og humlerik nok til å utfylle pinnekjøttet.
Ett lite glass Jær-akevitt ved siden av, og julemiddagen min er reddet.
Det er det jeg ikke helt klarer å få til å stemme i hodet. Humle og pinnekjøtt. Gleder meg til å prøve.
Det må jo være en grunn til at dere hevder det.  :)
 
Tilbake
Topp