Øl til pinnekjøtt?

Kjetil S

Norbrygg-medlem
Norsk juleøl er godt, men det passer faktisk overhodet ikke til salt og fett pinnekjøtt. Hos oss sverger vi til rødvin, stort sett kraftige Rioja-viner, som fungerer veldig godt, men det hadde vært fint å brygge et passende øl i tillegg.

Jeg ser at pinnekjøtt stort sett nevnes i forbindelse med IPA her på forumet, og det tror jeg kan være en idé, så lenge den er relativt balansert (under 200 IBU, og med en aroma som ikke farger nesehårene gule). Noen som har noen erfaringer og gode tips?
 
Jeg synes forsåvidt juleøl passer fint til pinnekjøtt, men må innrømme at det viktigste på drikkefronten til fårefett er akevitt for min del.

Kraftig smak på ølet bør være fint, men jeg synes en typisk IPA høres i overkant ut hva gjelder bitterhet og aroma (som du også antyder). Hva med noe som ligner på en amber, der du har en liten anelse brentmalt oppi for å gi det litt ekstra røsk?
 
Pinnekjøtt er en av rettene der jeg synes en tørr pils er veldig bra. Skal det være IPA så skal det som Dalaker skriver være en moderat en. Kunne faktisk tenke meg å forsøke en Saison også, ikke NØ sin, men er ikke så kjempebegeistret for pinnekjøtt at jeg tror jeg kommer til å gjøre det.
 
Tilbake
Topp