øl ut/ picnik kran spørsmål

Jeg fatet en IPA for en uke siden. Da jeg satte fatet til karbonering koblet jeg til picnik kranen til også, det ligger noe skum rester med star san i slangen nå. Men bør jeg koble fra øl ut slangen og kjøre star san igjenomm den før jeg tapper en øl? Eller kan jeg bare la det stå til ? Tenkte om det er noe fare for infeksjon i ølet ved og koble den til øl ut slangen når jeg setter det til karbonering ?

IK
 
Jeg vil påstå at du bare kan la den stå på. Du må i alle fall tømme ut det første du tapper. Er gjerne litt gjærrester og grums til å begynne med.
 
Jeg koblet fra øl ut slangen min i helgen. sprayet på litt star san etter jeg koblet fra og der var ingen antydning til bobler i skummet. Men i går kveld så jeg at det hadde lagt seg litt øl på toppen av øl ut ventilen på fatet. Den var helt tørr og fri for øl når jeg forlot den på søndag. Er dette normalt?
 
janvad skrev:
Jeg koblet fra øl ut slangen min i helgen. sprayet på litt star san etter jeg koblet fra og der var ingen antydning til bobler i skummet. Men i går kveld så jeg at det hadde lagt seg litt øl på toppen av øl ut ventilen på fatet. Den var helt tørr og fri for øl når jeg forlot den på søndag. Er dette normalt?

Da lekker poppet'n bittelitt, skal være helt tett der, har vært borti dette selv på ett par fat, på det ene var det fjæra på poppet'n som begynte å bli slapp så den pressa ikke o-ringen godt nok på plass, på det andre var det noe plast på den som gikk i oppløsning, går fint å bytte dem med øl på fatet, evt skru opp å se om du ser noe galt med den. Bare husk å tømme fatet for trykk å la sikkerhetsventilen stå oppe når du gjør det, ellers blir det søl. Ett lite lager med poppeter og oringer er kjekt å ha når man har fat.
 
Pedersen skrev:
janvad skrev:
Jeg koblet fra øl ut slangen min i helgen. sprayet på litt star san etter jeg koblet fra og der var ingen antydning til bobler i skummet. Men i går kveld så jeg at det hadde lagt seg litt øl på toppen av øl ut ventilen på fatet. Den var helt tørr og fri for øl når jeg forlot den på søndag. Er dette normalt?
Da lekker poppet'n bittelitt, skal være helt tett der, har vært borti dette selv på ett par fat, på det ene var det fjæra på poppet'n som begynte å bli slapp så den pressa ikke o-ringen godt nok på plass, på det andre var det noe plast på den som gikk i oppløsning, går fint å bytte dem med øl på fatet, evt skru opp å se om du ser noe galt med den. Bare husk å tømme fatet for trykk å la sikkerhetsventilen stå oppe når du gjør det, ellers blir det søl. Ett lite lager med poppeter og oringer er kjekt å ha når man har fat.

Men om jeg bare kobler til øl ut slangen igjen, da trenger jeg vel ikke gjøre noe med det foreløbig eller?
 
janvad skrev:
Pedersen skrev:
janvad skrev:
Jeg koblet fra øl ut slangen min i helgen. sprayet på litt star san etter jeg koblet fra og der var ingen antydning til bobler i skummet. Men i går kveld så jeg at det hadde lagt seg litt øl på toppen av øl ut ventilen på fatet. Den var helt tørr og fri for øl når jeg forlot den på søndag. Er dette normalt?
Da lekker poppet'n bittelitt, skal være helt tett der, har vært borti dette selv på ett par fat, på det ene var det fjæra på poppet'n som begynte å bli slapp så den pressa ikke o-ringen godt nok på plass, på det andre var det noe plast på den som gikk i oppløsning, går fint å bytte dem med øl på fatet, evt skru opp å se om du ser noe galt med den. Bare husk å tømme fatet for trykk å la sikkerhetsventilen stå oppe når du gjør det, ellers blir det søl. Ett lite lager med poppeter og oringer er kjekt å ha når man har fat.


Men om jeg bare kobler til øl ut slangen igjen, da trenger jeg vel ikke gjøre noe med det foreløbig eller?
Nei da går det bra.
 
Ketil skrev:
Jeg vil påstå at du bare kan la den stå på. Du må i alle fall tømme ut det første du tapper. Er gjerne litt gjærrester og grums til å begynne med.

Ølet som presser seg opp fra stigerøret i  fatet og  i slangen mens det står til  karbonering. Blir det ølet surt av og stå i slangen for lenge, eller er det bare og tappe av noen dl og drikke i vei ?
 
Har det stått lenge så tapper jeg av den gamle skvetten å kaster, men er det ikke ukevis siden jeg tappa sist blir den med i glasset.
 
ingeborgkarioline skrev:
Ketil skrev:
Jeg vil påstå at du bare kan la den stå på. Du må i alle fall tømme ut det første du tapper. Er gjerne litt gjærrester og grums til å begynne med.

Ølet som presser seg opp fra stigerøret i  fatet og  i slangen mens det står til  karbonering. Blir det ølet surt av og stå i slangen for lenge, eller er det bare og tappe av noen dl og drikke i vei ?

Svaret er avhengig av kor lenge du har ølet ståande i slangen mellom kvar gong du bruker den og i kva omgjevnadar du oppbevarer ølet i. Eg har ikkje så stor erfaring med fat enno, men har hatt to smaksrike øl som belgisk dubbel og imperial porter oppbevart i kjøleskap. Sjølv etter eit par veker med øl i tappeslangen har eg ikkje opplevd usmak i desse to øla.
 
Pedersen skrev:
janvad skrev:
Jeg koblet fra øl ut slangen min i helgen. sprayet på litt star san etter jeg koblet fra og der var ingen antydning til bobler i skummet. Men i går kveld så jeg at det hadde lagt seg litt øl på toppen av øl ut ventilen på fatet. Den var helt tørr og fri for øl når jeg forlot den på søndag. Er dette normalt?

Da lekker poppet'n bittelitt, skal være helt tett der, har vært borti dette selv på ett par fat, på det ene var det fjæra på poppet'n som begynte å bli slapp så den pressa ikke o-ringen godt nok på plass, på det andre var det noe plast på den som gikk i oppløsning, går fint å bytte dem med øl på fatet, evt skru opp å se om du ser noe galt med den. Bare husk å tømme fatet for trykk å la sikkerhetsventilen stå oppe når du gjør det, ellers blir det søl. Ett lite lager med poppeter og oringer er kjekt å ha når man har fat.

Hvordan får jeg ut poppettene på ØL/ CO2 ventilene på fatet, de er av den nye typen som kommer fast i ventilene? Ser på den gamle typen er det bare og gi den et lite tapp på toppen av ventilen og poppetten kommer ut. Vil jo ikke ødelegge den heller da fatet ikke er så gammelt. Tenkte om det kanskje hjalp og smøre paknigen i poppetten for og få den tett.
 
En metode her som ser litt hardhendt ut. http://www.youtube.com/watch?v=GGWJwABMcVA
Tar du en finger eller noe hardt og presser på den lille rundingen i midten på toppen skal den dette ut også. Hadde noe likt problem på en helt ny tappekran/picknick sett jeg kjøpte. Demonterte alt, smørte og skrudde alt hardt sammen. Prøvde å strekke fjæra i et par sekunder også, men tviler på at det hadde så mye å si. Virker å være tett nå
 
Tilbake
Topp