Ølbryggerens beste og værste programvare på iPhone

Programvare for ølbryggere

Jeg ser det finnes ulike programvarer til ølbrygging og tenkte jeg skulle starte en tråd som debatterte dette noe mer inngående enn de sporadiske tipsene som finnes på forumet allerede, og da spesielt med fokus på det som idag finnes til iPhone.

Mitt innledende spørsmål på temaet er av generell karakter hva gjelder programvare for ølbryggere.
Hvilke tanker har dere om slike programmer generelt sett? Er de nyttige og noe som den jevne brygger med fordel burde ha? Hvorfor/hvorfor ikke? osv...

Mitt oppfølger spørsmål dreier seg om iPhone i sammenhengen over.
Finnes det noen egnede bryggerprogrammer blant de mange som finnes på iPhone? Hvilke er best? Hva tilfører de? Hvilke mangler har de? Kan de måle seg med det som finnes på PC? Hvilke tanker har dere om de ulike programmene til iPhone? osv.

Selv har jeg lite å bidra med i diskusjonen da jeg er en fersking innenfor ølbrygging - jeg har enda å brygge noe som helst. Av programvare som slekter til dette temaet har jeg kun erfaring med iBeer - fullstendig unyttig, men det er selve den grenseløse unyttigheten som har gjort den til en favoritt hos meg. Jeg håper derfor at andre kan berike meg med sin kunnskap.

Skal jeg gå til anskaffelse av noe program? I så fall, finnes det et på iPhone som stikker seg frem, eller bør jeg heller gå for ett til PC? Eller burde jeg gi fullstendig blanke og gå for penn og papir i stedet?

Brewpal er meget bra, den er ganske komplett. Jeg bruker den helt tiden nå i stedet for beersmith. Brewmath er bra, men man kan ikke formulere oppskrifter på den.

Jeg bruker iBrewMaster og er veldig godt fornøyd. Full mulighet til å legge inn egne ingredienser og faste innstillinger. Programmet holder styr på alle dine brygg og forteller deg når det er på tide å stikke om, flaske, og ikke minst, når ølet er klart for å drikkes. iBrewMaster koster kr 29,- men er vel verdt pengene. Du kan sende eposter til venner eller bryggekamerater fra alle steg i bryggeprosessen, og du kan også kjøpe ekstra oppskrifter direkte i programmet, dersom du ønsker det.

Geir S. skrev:
Brewpal er meget bra, den er ganske komplett. Jeg bruker den helt tiden nå i stedet for Beersmith. Brewmath er bra, men man kan ikke formulere oppskrifter på den.
De er bra til hvert sitt bruk. Brewmath bruker jeg hele tiden til å regne ut div. formler. BrewPal kan jeg bruke hvis jeg må lage en oppskrift i farta med ingredienser jeg ikke har noen erfaring med. Den gir deg forventet resultat av de ulike ingrediensene.

Riis'en skrev:
Geir S. skrev:
Brewpal er meget bra, den er ganske komplett. Jeg bruker den helt tiden nå i stedet for Beersmith. Brewmath er bra, men man kan ikke formulere oppskrifter på den.
De er bra til hvert sitt bruk. Brewmath bruker jeg hele tiden til å regne ut div. formler. BrewPal kan jeg bruke hvis jeg må lage en oppskrift i farta med ingredienser jeg ikke har noen erfaring med. Den gir deg forventet resultat av de ulike ingrediensene.

Riktig, ellers venter jeg på neste version av Brew Pal som visstnok skal supporte export og import av oppskrift som beerxml. Hvis det kommer kan jeg åpne oppskrifter fra beersmith i brewpal.

Andre ølrelaterte programmer:
BJCP styleguide.
Beerpad. Her kan du føre inn alle øl du smaker, ta bilde og vurdere.
Beermatch. Matche mat og øl.

janh

Go, penn og papir! En fin måte å sette seg inn i hva ting egentlig dreier seg om i bryggingen... Velkommen til forumet, forresten.:)

Tilbake
Topp