Ølbryggesett

Hei, jeg ser at mange brygger på sett som er fra 20 til 60 liter. Går det an å få tak i noe på 90-120 liter, eller må dette spesialbestilles et sted? Spørsmålet er egentlig bare på grunn av at jeg er nysgjerrig, og samtidig kunne tenkt meg større koker om noen år. Har prøvd å søke på forumet, men jeg har ikke funnet noe om dette.
 
Når det kommer til store ølsett har folk allerede kommet med gode svar lenger opp her.

Men...

Om du har tenkt å brygge såpass stort, er det mye å spare bare på å lære seg hvordan et brygge-data-program fungerer (som beeralchemy, beersmith etc.), slik at du kan legge inn egne oppskrifter eller oppskrifter fra nett/bøker e.l. for å deretter kjøpe ingredienser i bulk (25kg-sekker, 250g/500g poser humle) osv.

Når du brygger 90-120 liter må du også ha store mengder gjær (typ 4,5-6 pakker tørrgjær), så det å lære seg å dyrke starter vil også kunne være et stort pluss, sånn at du kan redusere på antall poser tørrgjær eller rør med ferskgjær du må kjøpe for hvert brygg..

Lærer du deg disse to tingene, kan du både redusere kostnadene dine og øke mengden ølsorter du har å velge mellom, dramatisk.
Ferdige sett er vanligvis både overprisede og mange av dem sparer på de gode ingrediensene (f.eks humle). De skal ha betalt for å måle opp individuelle poser med humle, vøtt!
 
... regner med at trådstarter mener bryggesett som bryggemaskin, og ikke bryggesett som ingredienser :)
 
Det var en bryggemaskin jeg var ute etter ja, så jeg har fått svaret mitt. Beerbrew 100/175 så greit ut. Er jo ikke store prisforskjellen på 100 og 175. Er jo uansett langt til jeg kommer dit, men det hadde vært moro å samlet noen kamerater å spleiset på en slik. Var egentlig mer nysgjerrig siden jeg ikke har sett noe større enn 60 liter noe sted.
 
Tilbake
Topp