Ølbrygging på CV?

IM

 
Hei folkens,

Når man skriver noen stikkord om interesser på CV'en sin, ville dere da ha tatt med ølbrygging her? Da spesielt mtp hvis dere skal søke jobb innenfor noe som ikke har noe som helst med ølbrygging eller mat/drikke å gjøre.

Ser vel egentlig ikke noe galt i dette. Er jo ikke hjemmebrenning vi driver med akkurat  ;D

Er denne hobbyen vår såpass stueren blant folk flest (og de som vet lite om det) at dette evt. bare er positivt å ta med? Hva tror dere?
 
Vil tro at det avhenger av personene som skal vurdere CVen. Om det blir med ender det selvsagt under Hobbyer, men personlig mene jeg det passer bedre på et ingervju.
 
Godt spørsmål. Burde jo ikkje vera nåke problem, men er ikkje sikker på om eg hadde tatt det med om da var for eksempel ein drømmejobb i statoil eller eit anna stort selskap eg skulle søke på.
Du får finne ut om sjefen der du skal søke driver med ølbrygging, då er da jo heilt klart lurt å føre opp ;)
 
Jeg har det med på CV. Det har alltid vært en fin ice-breaker.

Alle har en mening om øl, og jeg har ikke truffet en eneste avholdsperson i intervjusituasjoner.

Tror dog det er viktig å få det til å fremstå som at man har et reflektert forhold til hobbyen. Ingen vil vel ansette en hobbydranker, men en som brygger litt for å utvide sin horisont er betydelig bedre.
 
Jeg har det med på CVen og har også opplevd det som et artig emne å diskutere under intervjuet.
Jeg presiserte da selvsagt at det er det sosiale (vi er 3 som brygger sammen) og kreative som er viktig, og ikke rusen.... :)
 
Er vel enig med de som mener at man bør se an arbeidsgiver litt...  F.eks. hvis man søker jobb i Frelsesarmeen, begravelsesbyrå, ambulansetjenesten, idrettslag, barnehage, IOGT osv.....  :neinei:  Spøker litt her....

Selv har jeg bare møtt positive reaksjoner og nysgjerrighet på min egen arbeidsplass, jeg har sågar bryggeutstyret mitt på jobben pga god tilgang på 16A kurser... Og til tross for at sjefen er predikant i en frikirkemenighet...!  :ber:  Men brygginga foregår jo på fritia da...
 
Kommer nok kanskje litt an på hvor man befinner seg geografisk. Her nede på "bibelstriba" har det dog kun blitt positivt kommentert.
 
Jeg ville tatt det med, hvis jeg er uaktuell pga av det er det ikke et sted jeg vil jobbe...
 
Det står på CVen ja. Som Børre sier, hvis jeg blir uaktuell pga. det, så er det uaktuelt å jobbe der.
 
Som arbeidsgiver så ville jeg stusse litt på å finne det i en CV. Jeg ville garantert tatt det opp. Hvis søker så klarer å fokusere på det positive - mat, sosialt osv så er det kjempepositivt, men blir det "harry" så er det negativt. Jeg ville ha vurdert å ta det med på dette grunnlaget. Med en god strategi kan du komme unna med det meste på en CV og det kan være positivt med noe som skaper oppmerksomhet.
En jeg kjenner sa i intervjuet: "Hvis dere lurer på noe om meg så er det bare å lese cv'en min - nå har jeg noen spørsmål om firmaet deres" Han hadde skrevet en meget god CV og hadde mange gode spørsmål om firmaet. Han fikk jobben!
Med dette mener jeg at det er lurt å tenke igjennom hva man skriver i en cv. Jeg har lest mange elendige søknader...
 
ictys skrev:
En jeg kjenner sa i intervjuet: "Hvis dere lurer på noe om meg så er det bare å lese cv'en min - nå har jeg noen spørsmål om firmaet deres" Han hadde skrevet en meget god CV og hadde mange gode spørsmål om firmaet. Han fikk jobben!

Viktig å være klar over at et intervju gjøres for at partene skal bli bedre kjent og at en absolutt ikke har forpliktet seg til å ta jobben fordi en har sagt ja til et intervju.
 
Etter litt ettertanke, så tror jeg kanskje jeg dropper å ha det med på CV nå og bringer det heller på banen under evt. intervju. Hvis det passer seg sånn.

Men som flere sier, så vil hvorvidt det kan være lurt å ta med eller ikke, være avhengig av hvem som leser og hvor man søker. Hvem som leser og hva vedkommende legger i det, er dog en vanskelig gjettelek. Spesielt dersom man søker på utlyste stillinger og ikke har noe særlig inside info. Så er man usikker, så er det sikkert tryggest å kjøre litt safe. Selv om safe fort kan bli kjedelig og en av mengden.... Man vil jo gjerne skille seg litt ut fra mengden - positivt vel og merke.

Takk for mange gode innspill.
 
Jeg ble anbefalt å ikke ta verv som akanrepresentant fordi det er kjent at jeg brygger øl. Selv om jeg er Sosionom med fordypning i rus, og har tre års arbeidserfaring med rusmisbrukere, Ser jeg at dette er trøblete.
 
Nå har ikke jeg søkt på veldig mange jobber i mitt liv (har vært samme sted i ganske mange år nå) men fra da jeg var på jobbsøker'n etter studiene opplevde jeg at det funket ganske så bra ha å ha litt "odde" ting på CV-en. Det var nok ikke på noen måte utslagsgivende for om jeg fikk jobben eller ikke, men det var en enkel ting å snakke om på intervjuet. De som intervjuer tar ofte ganske mange på samme dag, de går lei og synest nok fort det er hyggelig å snakke om noe annet for en stakket stund.

Generelt skader det ikke å vite at man er interessert i noe og kan gå ganske grundig til verks i en hobby etc - det sier jo også noe om jobbsøkeren, men det må selvsagt ses litt an i forhold til arbeidsgiver og type jobb.

I en stor bunke søkere med folk men noenlunde lik bakgrunn vil også en liten kuriositet hjelpe til å skille seg ut, i alle fall nok til at den som skummer gjennom søknad/CV stopper opp en liten stund og tenker seg litt om.
 
Skal ikkje utelukke at eg ville ført opp dette på CVen for å teste evt framtidig arbeidsgjevar. Likar ikkje vedkommande at det står øl på CVen, vil eg heller ikkje jobbe der. Likevel er eg nok meir oppteken av å dyrke mine hobbyar med mine medsamansvorne, enn å frette dette til framtidige arbeidsgjevarar.
 
Tilbake
Topp