Øldommerkurs

joques

Dommer
I så fall trenger vi langt flere dommere. Så det er bare å melde seg på kurset som skal gå i høst :)
 
Kor omfattande blir eit slikt kurs? Viss ein tek det over ei helg, så blir det lettare for oss i provinsen å delta. For det blir vel arangert i hovedstaden?
 
Det blir antakelig arrangert på Nesodden i november, som sist. Det blir antakelig én intensiv dag, med påfølgende egenstudium i tida fram mot eksamen, og eksamen skjer i mars/mai.
 
Som dommer så kan jeg bare henge meg på Joakim sitt utsagn, vi trenger langt flere dommere. 15 øl under finalen tar rundt 4-5 timer å dømme, og skulle man hatt flere ville det tatt enda lenger tid. For min del er 20 "normale" øl passe å dømme på en kveld, og 15 "sterke spesialøl" maks. På forbedømmingen av sterke spesialøl var det svært tett mellom nr 3 og 4 plass, og det ville nok vært bra om både 3 og 4 plassen går videre  om det er ekstremt tett. Problemet er bare at belastningen på hoveddommeren i finalen blir større, og dette er igjen ikke ideelt.
 
Hei! Bra du nevner dette. Jeg holder på å trasere disse etikettene (eller bilder av dem) men har ikke lykkes ennå. Mer følger senere.
 
joques skrev:
Det blir antakelig arrangert på Nesodden i november, som sist. Det blir antakelig én intensiv dag, med påfølgende egenstudium i tida fram mot eksamen, og eksamen skjer i mars/mai.

Vil det være et must å være brygger, eller bare en (stor) fordel?
 
Alt jeg vet er at man må være Norbrygg-medlem. Men hvis man har smakt mye øl så kommer man sikkert langt òg. Yngwie, du har vel noe å skilte med på ratebeer, ikke sant? ;D.

Altså, når man er hjemmebrygger så vil man sannsynligvis oftere ha å gjøre med 'feil' i ølet, noe som jeg ikke forventer i samme grad med kommersielt tilgjengelig øl. Er man dommer, så er det bra å kunne gi råd til bryggeren som retter seg mot endringer i bryggeprosedyren. Dette vil trolig være vanskeligere for de som ikke brygger selv (eller ofte smaker på hjemmebrygg). På den andre siden så vil de som smaker mye 'kjøpeøl' ha stor erfaring når det gjelder stilrenhet og fort oppdage når det er noe 'galt'.

Mer informasjon om dommeropplæringen forventes i løpet av sommeren.
 
Joda, jeg er flittig på ratebeer, men er selvfølgelig klar over forskjellene på det og seriøs øldømming. På ratebeer oppfordres det til å ikke tenke stil, men personlig preferanse. Det er forresten utrolig å mye snåle øl en kan finne i Danmark, og forsåvidt andre steder, med de utroligst feil. Ikke like mye kvailtetskontroll overalt.

Ellers er jeg også av den oppfatning at kategorisering virker begrensende mer enn inspirerende, men er også fullt inneforstått med at uten kategorier/begrensninger er det ikke enkelt å lage konkurranse av det.

Jeg skal følge med utover sommeren jeg, er som sagt interessert i å være med
 
Norbrygg vil for andre gang arrangere øldommerkurs. Øldommere er helt nødvendige for at vi får gjennomført arrangementer som NM i hjemmebrygging og juleølkunkurransen, og ved hjelp av kurset ønsker vi å utvide det potensielle utvalget av dommere som kan stille til disse konkurransene, samt forbedømminger.

Kurset vil finne sted lørdag den 15. november 2008, på Nesodden hos styremedlem Ole. Kurset vil ta hele dagen og dekker bl a følgende emner: dommerens oppgaver, smaksbilder i øl, forventede og uvelkomne smaker, øltyper, dommerprotokollen, trening på smaking og protokollføring. Det vil bli både individuell trening og trening i grupper.

Utover selve kursdagen forventes det av kursdeltakerne at de på egen hånd vil skjerpe smaksløkene sine ytterligere ved hyppig kritisk ølsmaking slik at de kommer godt rustet til eksamen. Eksamen avholdes ca en uke før NM i hjemmebrygging og faller sammen med forbedømmingen til konkurransen.

Norbrygg dekker alle utgifter forbundet med kurset, inkl. transport Oslo sentrum/Nesodden t/r (reise til Oslo bekostes av den enkelte). Norbrygg forventer at de ferske øldommerne kan stille som øldommer i smakspanelet til forbedømmingen til NM i hjemmebrygging 2009 og hjemmebryggerkonkurranser fremover.

Dersom man står på eksamen vil man få et dommersertifikat. Det er ikke 'første mann til mølla'-prinsippet som gjelder. Hver søknad vil bli helhetlig vurdert og det er plass til 6-10 deltakere. Aspirant-deltakere må være medlem eller ha meldt seg inn i Norbrygg.

Det er nå åpent til å søke plass til kurset. Søknaden må være mottatt senest 15. oktober. For å melde deg på som søker klikker du [iurl=http://norbrygg.no/index.php?option=com_content&task=view&id=432]her[/iurl]. For videre spørsmål om kurset kan du ta kontakt med [iurl=http://norbrygg.no/index.php?option=com_contact&task=view&contact_id=2&Itemid=27]Ole[/iurl].
 
Styret har mottatt en del påmeldingssøknader og vil behandle dem fortløpende. Det er nå stengt til å søke plass til kurset.
 
Et det avklart hvem som ble så heldige å bli med på dommerkurset?

om ikke.. Når blir det evt avgjort?


Torga
 
Styret har møte om ca 1 1/2 uke, og da skal det også avgjøres hvem som er de heldige.  :biersmile:
 
Litt tidligere enn oprinnelig planlagt ble det avgjort hvem som skulle få positivt svar på søknaden sin i forbindelse med Norbryggs øldommerkurs. Alle de som er invitert har fått en e-post i kveld! Til de som fikk avslag, så er det muligens en trøst å få vite at det var stor interesse for å delta. Styret håper at kurset vil gi et nytt kul' med entusiastiske og dyktige øldommere, hvorav en god del med bakgrunn i hjemmebrygging, slik at det blir videre balansert bedømming i Norbrygg sine konkurranser!

EDIT: Listen nedenfor viser hvem som blir med på dommerkurset. De som dessverre ikke ble med i år inviteres til å søke igjen neste gang Norbrygg vil sette opp et dommerkurs.

Lars Støre Gullichsen, Trondheim
Steinar Kvam Inderøy, N-Trøndelag
Yngve Ydersbond, Oslo
Lars Marius Garshol, Oslo
Eduard Möllenkamp, Oslo
Christian Reinsfelt, Oslo
David Løite, Oslo
Yngvar Ørebek Tveit, Kr’sand
Ole Richard Lund, Oslo
Frode Eintveit, Ytre Enebakk
 
Hei

Er det utsikter for nye øldommer-kurs i løpet av høsten/vinter 2009/2010?
Alternativt - noen innspill på hvor man kan gå på kurs i ølsmaking?
 
Dommerkurs har i det siste funnet sted annethvert år, litt avhengig av størrelsen på den aktive dommerpuljen som er tilgjengelig. Høst/vinder 2009/2010 blir det ingen øldommerkurs, men det er mulighet for et slikt kurs året etter. Dersom dette blir aktuelt vil det bli lagt ut informasjon om det på nettsiden og forumet.
 
Lars skrev:
Da er det endelig klart til å presentere høstens dommerkurs, hvor vi håper på stor interesse blant hjemmebryggere og andre ølinteresserte!

Kursene holdes i Oslo 22.oktober, og Trondheim 29.oktober, med eksamen en gang utpå vinteren.

Søknadsfrist er 18.september. Mer info og påmeldingsskjema finner dere her. Vi har stort behov for mange og gode dommere, la søknadene komme! :brygging:
 
Tilbake
Topp