Ølen ettergjærer ikke.

Medium styrke blonde, flasket 2 uker etter brygging.

Nå har flaskene stårr i 2 uker, og det er fortsatt ikke noe særlig futt i dem. En hadde littegranne kullsyre, men var fortsatt daff. Det smaker noe søtt av ølet.

Noen ideer til hva som har skjedd? Bare å vente og se?
 
Romtemperatur. Har ikke satt på noe termometer, men det har stått inne, til dels på samme sted som den første gjæringen.
 
Min erfaring ( 9 brygg siste året) er at de færreste øl karbonerer ferdig på 2 uker.
Det verste eksempelet mitt er en Belgisk Wit, som karbonerte så sagt at det ikke var ok kullsyre i den på flaske før det hadde gått 6-7 uker.
Golden ale (på San Diego super yeast) derimot var ok etter 2-3.
Men sånn generelt, er øl drikkbar etter 3-4, men du får en mye bedre øl, Både smaksmessig og kullsyremessig hvis du greier å vente 8-12uker.
100% min subjektive oppfatning, altså ;-)


Sent fra min D6603 via Tapatalk
 
Sett dem varmere og rist opp gjæren. Det blir øl av det, men du må muligens vente to ekstra uker
 
Det gjør det helt sikkert, og som jeg skrev i slutten av innlegget. 100% min subjektive oppfatning :)

Jeg har brygget porter, golden ale, IPA, DIPA, amber, juleøl, og Wit.
Synes egentlig alle de har vært bedre både på smak og karbonering etter 8-12 uker

Sent fra min D6603 via Tapatalk
 
Har begynt å karbonere på 30C, da er sukkeret utgjæret på 1-2 uker, hver gang, til og med etter CC.
 
Ser de fleste oppskrifter i min "Lærebok" sier 4 uker på flasker, men da ved ganske lav temperatur (lavere enn i fermenteringstanken).
 
Sitter korkene skikkelig på? Europris-korker tilfeldigvis?Du sier det smaker søtt, det kan relateres til oksidering.
 
Kan tyde på lite gjær i omløp, da tar det lengre tid. Søtsmaken kan være sukkeret som du karbonerer med.
 
Jeg har noen ganger opplevd det samme. WLP007 har vært treg på flaske hos meg, men som det skrives over; litt lett risting av flasken, og god temperatur gjør som regel susen. At ølet behøver 8-12 uker på å bli godt, er noe annet enn at det behøver samme tid på å oppnå full karbonering. 2 uker skal holde.
 
Ujevn innblanding av sukker? Prøv en av de flaskene du tror du flasket sist. Dersom den er skikkelig kraftig karbonert så kan det være årsaken.
 
Merkelig at vi opplever dette så forskjellig. Jeg karbonerer aldri lengre en 14 dager, og da er det alltid godt med kullsyre. Karbonerer rundt 25 grader. Jeg tester alltid noen flasker under veis, og da viser det seg at det som regel er godt med kullsyre allerede etter 2 døgn. Etter 3 døgn har de aller fleste oppnådd sitt maks kullsyrenivå, men jeg lar de som regel stå rundt 10-14 dager bare for å være sikker. Merkelig at noen må la de stå opp mot 5-6 uker.
 
På mine siste batcher hvor jeg har brukt fersk-gjær (WLP001/002/007) har jeg hatt sen flaskekarbonering (bruker cooper-drops, så ingen ujevn sukkerfordeling). Disse batchene har gjæret voldsomt i dunken de første 3-5 dagene, for så å "dø" ut. Min teori er derfor at det er lite liv i de gjærcellene som blir med over i flaskene etter 14 dager på dunken... Med f.eks US05 virker det, som Zeek skriver over, at flaskekarboneringen er raskere unnagjort.
 
På mine siste batcher hvor jeg har brukt fersk-gjær (WLP001/002/007) har jeg hatt sen flaskekarbonering (bruker cooper-drops, så ingen ujevn sukkerfordeling). Disse batchene har gjæret voldsomt i dunken de første 3-5 dagene, for så å "dø" ut. Min teori er derfor at det er lite liv i de gjærcellene som blir med over i flaskene etter 14 dager på dunken... Med f.eks US05 virker det, som Zeek skriver over, at flaskekarboneringen er raskere unnagjort.


Du nevner 002, 007 og 001. 002 og 007 er britiske, 001 er "samme" som us-05. Mange Britiske gjærstammer har et rykte på seg for å falle til bunns som steiner når de er ferdige. Da blir det mindre gjær over i flaskene. Så mtp britiske gjærstammer og flaskekarbonering er det logisk at det tar litt lengre tid enn det us-05, og da egentlig 001 burde bruke.

Det at de "dør ut" etter 3-5 dager som du sier er helt normalt, og har lite å si for å antyde gjærens vitalitet. De er fortsatt aktive, men det er slik de oppfører seg.
 
Sist redigert:
Det er ikke sagt hvor mye sukker du hadde i ølet ved flasking? Jeg bruker ca 6 gr PR liter som regel, og har god karboneringen etter en uke. At ølet smaker bedre etter noen uker er utvilsomt, men karboneringen er som regel OK etter bare en uke.
 
Nok et moment - flaskene må ikke være fylt til randen, ølet må ha litt oksygen å arbeide med for at karboneringen skal gå greit. På en vanlig 0.33 bjørnunge bør du ikke fylle mer enn til der hvor flaskehalsen starter.
 
Tilbake
Topp