Ølen når ikke skala

Hei. Jeg prøver meg på ølbrygging for første gang så startet i det små. Kjøpte bryggesett på Europris, satte det i gang på tirsdag - men når jeg bruker hydrometeret for å sjekke hvilken skal ølen er på så har den ikke kommet ned til grensen enda. «Ikke tapp på flasker før det er under 1006».

Hva må man gjøre for å nå denne skalaen? Stod 4 dager på pakken, nå er det 6 i morgen.

Mvh V
 
Stort sett tar en gjæringsprosess mellom 10 til 14 dager, med det sagt, 1.008-1.010 er en rimelig vanlig FG, om målingene dine er det samme om 3 dager så kan du med passe sikkerhet konkludere med at ølet er ferdig utgjæret, det betyr ikke nødvendigvis at du skal flaske/fate, gjæra bruker noen dager på å rydde opp etter festen.

Så om hydrometeret sier det samme om 2-3 dager så er du good to go, og du kan flaske/fate, så er det 14 dager karbonering, naturlig eller ei, før du trenger å ta en smakstest.
 
Dersom du har kjøpt hydrometer på Europris er det nesten garantert feil. Har et par slike. De viser feil.

Innlegg i tråden 'Tråden for dumme spørsmål.' https://forum.norbrygg.no/threads/traden-for-dumme-sporsmal.23452/post-566464

Du kan kontrollmåle ved å lage en blanding av vann og sukker.
 
Hei. Jeg prøver meg på ølbrygging for første gang så startet i det små. Kjøpte bryggesett på Europris, satte det i gang på tirsdag - men når jeg bruker hydrometeret for å sjekke hvilken skal ølen er på så har den ikke kommet ned til grensen enda. «Ikke tapp på flasker før det er under 1006».

Hva må man gjøre for å nå denne skalaen? Stod 4 dager på pakken, nå er det 6 i morgen.

Mvh V
Instruksene til Europris er ikke helt gode.

Ølet skal ikke tappes når det har nådd en viss egenvekt (punkt på skalaen, som måler egenvekt på ølet), eller etter ei viss tid. Det skal tappes når det er ferdig gjæret, dvs. når den endelige egenvekta (Final Gravity, FG) er nådd. Og det finner du ut gjennom å ta målinger med et par dagers mellomrom. Ta den første når det ser ut som om gjæringa er slutt. Det ser du av at aktiviteten i gjærlåsen er over, eller nesten over. Dersom egenvekta er den samme etter et par dager, kan du gå ut fra at den ikke kommer til å synke ytterligere, og du kan flaske.

Dette er et viktig punkt, fordi du risikerer å få flaskebomber om du tapper, og tilsetter sukker, før gjæringa er ferdig. Du vil da kunne få et større trykk i flaska enn den tåler, og den vil kunne eksplodere. Dette er direkte farlig - og vil i beste fall om ikke annet gi deg en utrivelig oppryddingsjobb.

NB! Gjærlåsen er ikke nødvendigvis en pålitelig indikator. Dersom dunken ikke er helt tett, dvs. hvis lokket eller pakninga til gjærlåsen ikke er i orden, eller du ikke har trykka lokket skikkelig nedpå, vil det lekke gass, og du får liten eller ingen aktivitet i gjærlåsen sjøl om det stadig foregår gjæring og utvikles CO2. Men dette kan du stort sett avgjøre lett. Dersom det har vært kraftig aktivitet i gjærlåsen, og den så har avtatt gradvis, kan du regne med at det er tett.

Dersom det ser ut som om gjæringa er over, men du stadig får ei måling som ligger høyere enn forventa, skyldes det antakelig at et eller annet ikke har fungert som det skal. Det kan ha flere årsaker, men som regel har det å gjøre med at du ikke har hatt nok gjær, at den ikke har vært frisk nok, eller at du har behandla den feil.

Hvor langt ned du kan forvente at utgjæringa skal gå, vil kunne variere mye fra øltype til øltype, og også fra gjærtype til gjærtype. Den vil også variere med hvordan du eller de som har laga ekstrakten du bruker, hvis du brygger med ekstrakt, har meska. Om du er usikker, har du jo dette forumet:).

Uansett om du brygger avansert, med malt og lager oppskrifta sjøl, eller om du gjør det enkelt og kjøper et ekstraktsett på Europris, øker sjansene dine til å få et godt resultat med kunnskapen du har om de prosessene du setter i gang. Ei lita innføring i bryggekunsten er det derfor lurt å skaffe seg. Og du har ei her: https://forum.norbrygg.no/threads/mini-handbok-for-nybegynnere.43133/
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp