Ølet smaker tynt!?

Jo

Norbrygg-medlem
Har tatt opp brygging igjen etter noen års pause.

De siste bryggene har alle hatt samme problem: de smaker tynt. Der jeg forventer maltsmak med en gang jeg tar en slurk, er smaken mer vandig enn forventet. Bitterhet og ettersmak er helt OK, og kjenner ikke spesielt smak av syrlighet etter lengre lagring. Dette skjer både med maltdrevne og humledrevne øl.

Brygger på Speidel, og har holdt meg til "kjente" oppskrifter til jeg blir kjent med utstyret. Utbytte blir omtrent som det skal, OG / FG blir som beregnet. Oksygenerer vørteren og har grei kontroll på gjæringstemperatur. Bruker tørrgjær. Bruker også 5.2 Stabilizer og protafloc.

Forslag til hva som går gærnt? Burde jeg se på vannbehandling?
 
Sjekker du pH? Det kan være at den er litt lav. Det vil gi en tynn smak, uten at den nødvendigvs er så merkbart syrlig. Men det vil være litt underlig om du får dette problemet i både mørke og lyse øl, om du ellers ikke gjør noe for å styre pH'en.

Du skal ikke stole på 5.2 Stabilizer. Den har stort sett null virkning på vanlig norsk vann, og det er dårlig gjort av forretningene å selge den. Den kan muligens ha virkning på veldig hardt vann.
 
  • Like
Reaksjoner: Jo
Da blir neste batch uten, så får jeg sammenligne. Stabilizeren er egentlig et nytt påfunn for min del..

Edit: Nei, sjekker ikke pH - har ikke utstyr til det. Har samme problemet på både mørke og lyse øl, ja.
 
Da blir neste batch uten, så får jeg sammenligne. Stabilizeren er egentlig et nytt påfunn for min del..

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Tror du rakk å lese før jeg fikk føyd til litt mer:), så:
  • Brygger du både mørke og lyse øl? Det skal noe til å få for lav pH på lyse øl.
  • Vet du om vannet ditt er bløtt eller hardt? Har du brønnvann, eller vann hentet opp fra berggrunn, kan det hende det er hardt. Ellers er norsk vann stort sett ganske bløtt.
 
Tror du rakk å lese før jeg fikk føyd til litt mer:), så:
  • Brygger du både mørke og lyse øl? Det skal noe til å få for lav pH på lyse øl.
  • Vet du om vannet ditt er bløtt eller hardt? Har du brønnvann, eller vann hentet opp fra berggrunn, kan det hende det er hardt. Ellers er norsk vann stort sett ganske bløtt.
Vi skriver litt om hverandre :D

Samme problemet med lyse og mørke øl. Har ikke god kontroll på vannet, men det er overflatevann på Askøy. Regner med at det er på den bløte siden.
Strips er vel litt for omtrentlig til å måle pH ut over sånn ca?
 
Vi skriver litt om hverandre :D

Samme problemet med lyse og mørke øl. Har ikke god kontroll på vannet, men det er overflatevann på Askøy. Regner med at det er på den bløte siden.
Strips er vel litt for omtrentlig til å måle pH ut over sånn ca?

Strips med 0,2 mellom hver farge i det aktuelle området for mesking er veldig mye bedre enn ingenting. De forteller deg i alle fall om du er i sonen eller ikke, men de er ikke så nøyaktige at du kan bruke dem til finjustering. Husk at pH skal måles ved romtemperatur, så du må ta ut en prøve, og kjøle den ned før du dypper stripa nedi.

Er vannet veldig bløtt, vil mørke øl bli liggende veldig lavt. Jeg skal ikke avskrive teorien min helt, men det kan være andre grunner. Litt rart med en Speidel om ikke termometeret er riktig, kanskje - men for lav mesketemperatur kunne jo være en årsak. Det vil sannsynligvis gi deg høyere utgjæring enn beregnet, altså lavere FG, på en del av ølene, men det stemmer jo ikke med det du sier. Så jeg vet ikke helt.

Du skal nok kanskje ha i litt kalsium. Prøv med ei teskje kalsiumklorid i neste brygg, det skulle kunne gi litt mer følelse av fylde.
 
  • Like
Reaksjoner: Jo
Takk for gode tips!

Skal sjekke med strips, så vet jeg iallfall om jeg er helt ute og sykle. Temperaturen på Speidelen er sjekket mot et termometer som er ganske korrekt - så det er sannsynligvis ikke der det ligger.
 
Tviler på at det er pH i seg selv, ølet ender stort sett på samme pH etter gjæring om pH i mesken er 4.8 eller 5.8. Da er det heller at suboptimal meske pH påvirker ølet i negativ grad.

Jeg ville heller sett på salter. Bare å pompe opp GH til en plass mellom 200-300.

Også er jo alle bryggerier forskjellig, kanskje du bør supplere med malt som gir mer maltsmak :). Munich/Vienna malt er jo en plass og se til.
 
Tilbake
Topp