Ølfat 5liter - noe å satse på?

Blir vel litt som billige blekkskrivere. Koster ingenting, så er det rådyrt å bruke. Se litt på hva "rekvisita" som fat og patroner koster før du handler. Brygger du ferdige ølsett på 20-25 liter blir det noen fat. Hvordan rengjøre. Hva koster proppene osv. Cornelius fat på 19 liter og noen flasker holder til en batch. Da trenger du ei picnic kran. Regulator og sodastream co2 patron.
 
Har ingen erfaring med de, men har noen tanker. Alt ettersom hvor store batcher du brygger og hvis du ser for deg fat (og kunstig karbonering) en gang i fremtiden ville jeg stått over. Brygger du ca 20 liter om gangen så ville jeg heller tydd til flasking en stund til og kjøpt corny-oppsett. Disse tar fem liter og blir drevet av patroner. De patronene forsvinner som dugg for solen hvis du brygger nok og skal kunstig karbonerere.

Hvis du higer etter fat, men kan vente til du har 3,5k å sette av så ville jeg definitivt heller gjort det.

*Edit: Dette virker mer som et "ta med på hytta oppsett", (men hvis du har det så holder du deg til cornys) hvor du har en corny-infrastruktur hjemme. Styr unna er mitt forslag, gjør det skikkelig først, så blir det billigere i lengden.
 
Sist redigert:
Jeg brukte slike en periode og synes de var OK. Litt vanskelige å rengjøre, men til gjengjeld lette å ta med. Jeg har senere gått over til corneliusfat, men gjenbrukte nesten alt utstyret jeg hadde til 5-literne, untatt selve tappekoblinga.
 
Brygger rundt 10 liter om gangen, da jeg heller vil ha flere sorter tilgjengelig enn 70 flasker wit i skapet på en gang. Har utstyr til å brygge 30 liter.

Mulig jeg skal vente litt da og i stedet gå for 9liters fat. Ser vestbrygg har sett til ca 1.600 kr.
 
Brygger rundt 10 liter om gangen, da jeg heller vil ha flere sorter tilgjengelig enn 70 flasker wit i skapet på en gang. Har utstyr til å brygge 30 liter.

Mulig jeg skal vente litt da og i stedet gå for 9liters fat. Ser vestbrygg har sett til ca 1.600 kr.

Jeg brygger også mindre barcher fra 8-9 og opp til 15 liter vanligvis. Bortsett fra når det kommer til pils, da brygger jeg et fult 19 liters cornyfat siden det er litt tidkrevende å brygge.

Jeg liker også det å ha mye forskjellig på lager, samt jeg har mulighet til å brygge oftere. Skulle jeg brygget 40-50 eller oppimot 100 liter hadde jeg blitt drittlei. Det finnes da grenser på hvor mye man kan helle i seg. Haha.. :p
 
Det Gustav sier om renhold kan jeg skrive under på.Og jeg brukte såne fat da jeg brygget ølsett flere ganger på 90talet.Det var et sabla slitt å tappe fra fate uten å få mest skom.Det sette som du linker til er nokk det same som jeg brukte.
 
Det kan være verdt å merke seg at det finnes en variant av disse med kran i bunnen, som brukes en del av tyske pilsbryggerier. De er billigere med øl i Tyskland enn tomme i Norge, vel å merke.

Løsningen på å vaske er sterk vasemiddel, skylle godt og finne en passende måte å la dem lufftørke på. Du får ikke ut alt skyllevannet.
 
Tilbake
Topp